Dunakavics https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk <p>Első hallásra talán játékosan hangzó nevet választottunk régóta tervezett kiadványunk címéül.&nbsp; A „Dunakavics” név számunkra sokrétű jelentéssel bír. Az angol nyelv a bölcs mondásokat „pebbles of wisdom” azaz a bölcsességek kövének nevezi, de a kavicsról a filozófiaprofesszor klasszikus példabeszéde is eszünkbe juthat. A professzor hallgatóinak egy üveg feltöltésével illusztrálta az élet értelmét, elmagyarázva azt, hogy a kövekkel látszólag teletöltött üveg tovább tölthető még kavicsokkal és homokkal.&nbsp; A kövek az igazán fontos dolgokat; a családot, a barátokat, az egészséget, míg a kavicsok a munkát és az otthont szimbolizálják, ellentétben a homokkal, ami a mindennapi apróságokat jelképezi. Ha a homokot töltik be először az üvegbe, nem marad hely a kavicsoknak és a köveknek. A Dunakavics további asszociációknak is teret biztosít, hiszen eszünkbe juthat róla gyerekkorunk kedvenc édessége is, vagy egyszerűen egy Duna parti séta.&nbsp; Reméljük, hogy kiadványunkban ki-ki a saját kedve és ízlése szerint válogathat, melyik kavicsot emeli fel a folyópartról. Ilyen sokszínűek vagyunk mi magunk is, és a tudományterületek ilyen széles palettáját kínáljuk olvasóinknak, hogy kedvükre válogassanak.</p> hu-HU nemeth.istvan@uniduna.hu (Németh István) duma.attila@gmail.com (Duma Attila) cs, 23 okt 2025 06:59:26 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Az első Dunaújváros hangja projekt- és marketingkommunikációja, a PR szerepe az esemény szervezésében 2. rész https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk/article/view/20783 <p>Egy rendezvény vagy kulturális projekt sikerét nagyban befo­lyásolja a megfelelő kommunikáció. Mivel a kommunikációtudomány értel­mezése szerint sok terület létezik, véleménünk szerint a szervezés legfonto­sabb elemei is innen erednek. A „Dunaújváros Hangja” egy énekverseny volt, amelynek szervezésében sokan részt vettünk, néha kisebb-nagyobb szerepek­ben. Így a tanulmányban a belső és külső projektkommunikációt vizsgáljuk, és azt, hogy mennyire volt sikeres a szervezést kísérő marketingstratégia. A tanulmányhoz a következő hipotézist állítottuk fel: „Feltételezésünk szerint egy új, az adott régióban ismeretlen rendezvény hatékonysága alacsonyabb és kevésbé sikeres lehet a célközönség elérésében, mint az adott régióban már többször megrendezett, esetleg hagyományőrző rendezvényeké.</p> <p>Feltételezzük, hogy egy olyan rendezvény, amely még nem ismert a közönség számára, nem fog annyi látogatót vonzani, mint azok, amelyek ismertek.</p> <p>A szervezőkön kívüli tényezők hangsúlyosabbak lehetnek abban a tekintet­ben, hogy képesek-e megfelelő mértékben felkelteni a közönség figyelmét.</p> Viktória Veres, Tamás Kőkuti Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk/article/view/20783 cs, 23 okt 2025 06:48:11 +0000 Hibrid design: Minták, struktúrák, rendszer 2. rész https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk/article/view/20782 <p>Mi történik, ha a design nem tárgyat, hanem hálózatot ter­vez? Mitől értékes és fenntartható egy hálózat? Kutatásom a hibrid designt vizsgálja, mint lehetséges tudományágat, amely a művészet, a tudomány, a technológia és az ökológia tudását egyetlen működő rendszerbe fűzi [1, 2]. A kutatás két világ peremén vizsgálódik: Távol-Keleten Balin, az Udayana Egyetemen és a Bring Back the Light kutatóközpontban, ahol a Tri Hita Kara­na filozófia a közös „protokoll”, és Nyugaton, az MIT intézményi ökosziszté­májában (CAVS, CAST, Media Lab), ahol a design önálló „híd-diszciplínává” (brokerage) vált [3]. A hálózatkutatási módszer szemléletével és szótárával azonosítjuk a csomópontokat (karok, kutatók, közösségek, normák), a kap­csolatokat (interdiszciplináris projektek, művészeti–oktatási csatornák), és a szerkezeti mintázatokat (központiság, modularitás, kisvilág-jelleg; [4, 5]). Az eredmények szerint Balin a művészet nem díszlet, hanem infrastruktúra: rö­vidíti a tudásátadási útvonalakat, növeli a lokális kohéziót, és ellenállóvá teszi a rendszert a biolumineszcenciát fenyegető zavarokkal szemben (fény-, zaj-és élőhelyszennyezés; [6, 7]). Nyugaton ezzel szemben a design – a techno­lógiával és gazdasággal párban – mérhető közvetítőként működik, intézmé­nyes „brokerage”-et biztosítva. A két modell összeillesztése a cikk fő tézise: az integrált normatív központ (Tri Hita Karana, filózófia-művészet) és az in­tézményesített híd-diszciplína (design) együtt olyan adaptív, kisvilág-szerű tudáshálózatot hozhat létre, amelyben a sokféleség nem teher, hanem ener­giaforrás. Hibrid designer gyakorlati ajánlása: a „művészet, mint infrastruk­túra” és a „design mint mérhető közvetítő” kettős pillérre épített programok képesek egyszerre gyorsítani a tudásáramlást, erősíteni a közösségi részvételt és fenntarthatóvá tenni az ökológiai beavatkozásokat. Röviden: a hibrid de­sign ott sikeres, ahol a színpadot (filozófiai értékrend) és a kotta (design) egymásra hangoljuk – és a rendszer maga kezdi el játszani a fenntarthatóság dallamát.</p> Flóra Veronika Vattay Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk/article/view/20782 cs, 23 okt 2025 06:41:43 +0000 A román adózási rendszer https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk/article/view/20780 <p>Románia adórendszerének története a kommunizmus 1989-es összeomlása után szorosan összefonódik az ország központosított, tervgaz­dálkodásról piacorientált rendszerre való áttérésével, és végső soron az Euró­pai Unióhoz (EU) való csatlakozására irányuló erőfeszítéseivel. 1989 és 2007 között Románia ismételt költségvetési reformhullámokat élt át, amelyeket jogalkotási kísérletezés, intézményi szerkezetátalakítás, valamint a nemzetkö­zi szervezetek és az uniós vívmányok külső nyomásához való alkalmazkodás &nbsp;jellemzett. Ez az időszak a konvergencia folyamataként értelmezhető: az 1990-es évek elején zajló improvizációtól és költségvetési túléléstől a 2000-es évek kodifikációján és stabilizációján át az európai normákkal való harmo­nizációig, a csatlakozást közvetlenül megelőző években. 2007-ben Románia csatlakozott az EU-hoz, nagy elvárásokkal, de az előtte álló kihívásokra való korlátozott felkészültséggel. A csatlakozást követő közvetlen időszak mélyre­ható politikai, gazdasági és költségvetési átalakulásokat indított el, amelyek közül sokat az európai integráció és a hazai reform kettős nyomása vezérelt. A legsürgetőbb költségvetési aggodalmak közé tartozott az adópolitika haté­konyságának növelése, az adóbehajtási rendszer korszerűsítése, valamint az adóhátralékok krónikus problémájának kezelése, amely már régóta aláásta a költségvetési stabilitást. Tanulmányunk a román adórendszer fejlődését, követi nyomon a kommunista rezsim bukása óta. Az első részben bemutat­juk az adózást szabályozó jogi keretrendszer fejlődését alapvetően az ország jogi adatbázisait használva. A másodikban az ágazat gazdasági elemzését vé­gezzük el, elsősorban a Pénzügyminisztérium, a Nemzeti Statisztikai Intézet (INSSE) és az Eurostat hivatalos adataira támaszkodva, amelyek együttesen szilárd empirikus alapot nyújtanak mind a folyamatban lévő átalakulás kihí­vásainak, mind az elért eredmények értékeléséhez.</p> Fandly Marius Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk/article/view/20780 cs, 23 okt 2025 06:25:59 +0000 Üzleti etika és innováció a magyar bankszektorban 1. rész https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk/article/view/20781 <p>Publikációnk az üzleti, etikus viselkedést és az innovációs le­hetőségeket mutatja be a multinacionális bankszektorban. A bevezető rész tartalmazza a témaválasztás aktualitását, indokolását, módszertanát, célját és a szakirodalom tanulmányozást. Az első fő fejezetben betekintést nyer­hetünk az etika világába, jelentésébe, amely nagy hatással van a világ bank­jainak működésére, a piacon való együttműködési lehetőségek egységes el­várásaira. Rávilágítunk ennek okaira, taglalva a körkörös gazdálkodásra való átállás előnyeit. A második részben az innováció elméleti alapfogalmainak ismertetése mellett bemutatjuk azokat a területeket, applikációkat, amely rá­világítanak az innovációs körülményekre és folyamataira, valamint részle­teztük annak üzleti-, és innovációs stratégiáját. A továbbiakban a marketing és marketingstratégia kialakulását és fogalomkörét mutattuk be, valamint a bankok – ezen belül a T. Bankcsoport – innovációs marketing alapjait és marketingkommunikációs tevékenységét. A témával kapcsolatban észrevéte­leket és gyakorlati javaslatokat is megfogalmaztunk. Az összefoglalás részben az elméleti, szakirodalmi és gyakorlati részeket foglaltuk össze.</p> Tamás Kovács, Krisztina Zimányi, Eszter Solt, Andrea Bodrogi-Katona Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/dk/article/view/20781 cs, 23 okt 2025 06:33:12 +0000