
1 
 

 

Faragó László: 
 
 

A KÖZVÉLEKEDÉS ÉS A KATONAI TÁJÉKOZTATÁS KAPCSOLATA A 
MAGYAR HÍRSAJTÓ TÜKRÉBEN 

(1990–1999) 
 
 

Rezümé: 
A Szemle (a HM sajtókiadványa) feladata 1989-től a kiegyensúlyozott dokumentálás és a katonai vezetők 
informálása, majd a médiahatás-elemzés és az interakció-gyűjtés volt. Megállapítható, hogy HM 
kommunikációs műhelyeiben tudatos média-tematizációról csak a plurális médiarendszer kialakulása után lehet 
beszélni. 
Kulcsszavak:  
dokumentálás, informálás, média-tematizáció, hírgyár, konstruált valóság 
 
 
László Faragó: 

 
THE PUBLIC OPINION AND THE ARMY COVERAGE IN THE LIGHT OF THE HUNGARIAN NEWS PRESS 

RELEASES 
(1990–1999) 

 
Résümé: 
The mission of the „Szemle” (the press report for the Ministeri of Defence, MD) was the press releases 
monitoring, than well-ballanced dokumentation and to give information of the military leadership, later the media 
impact analysis. It was determined that in the communication workshops of MD can talk about from the agenda 
setting only after set up the hungarian pluralistic media system. 
Keywords:  
Dokumentation, information, agenda setting, news-factory, constructed reality. 
 

 
Az alábbi dolgozat kiindulópontját egy precízen összeállított, de önmagában „nyers” 
könyvtár jelenti.1 A Honvédelmi Minisztérium (HM) sajtómunkásai a rendszerváltás 
első évtizedében összegyűjtötték és írott formába öntötték, „fordították” a katonai 
aktivitásokkal kapcsolatban az írott és elektronikus sajtóban megjelent 
közleményeket.  

A sajtófigyelőnek szánt dokumentumokban (a továbbiakban: Szemle) leírt 
riportok és tudósítások alapján azt vizsgálom, hogy milyen mélységű volt a 
rendszerváltás első éveiben a civil-polgári és a katona-társadalom egymásra hatása. 
Ezen belül figyelemmel kísérem, hogy a HM szempontjából fontos események milyen 
hatással és mennyi ideig tudták tematizálni a magyar sajtót. 

Úgy vélem, a HM kommunikációs műhelyeiben sajtótudatos média-
tematizációról csak a plurális médiarendszer kialakulása után lehet beszélni. Az 
információkat korábban előzetes ellenőrzésnek vették alá, kifejezetten az esetleges 
hírszerzési aktivitások elkerülése érdekében vagy éppen ezek befolyásolására. 
(Akarattal nem az „előzetes cenzúra” kifejezést használtam, amely Feintuck és 
Varney szerint a sajtószabadság legszigorúbb korlátozása. Ebben az esetben a 
védelmi képesség megtartása érdekében volt erre szükség.)  

A rendszerváltás első öt évére a „katona-nyilvánosság” kiteljesedése jellemző. 
A kereskedelmi televíziók és rádiók koncessziójának meghirdetése (1997) előtt nem 
kellett számolni a magyar médiafogyasztó közönség strukturáltságával, belső szocio-
kulturális rétegzettségével. És egyáltalán nem kellett figyelembe venni a politikai 

                                            
1  Szemle, 2000 



 

 

megosztottságát sem. Vagyis csak a kereskedelmi tévék és rádiók megjelenésével 
egy időben figyelhető meg, hogy olyan, a katonasággal kapcsolatos témák kerültek a 
közbeszédbe, amelyeket a HM sajtóosztályának munkatársai generáltak.2 Az 
átalakítás olyan érdek- és értéktagolt társadalomban zajlott, amelyben szükség volt a 
katonai (jobban érthető szóhasználattal: honvédelmi) nyilvánosságra is.  
 
 

A kutatás 
 
A honvédelmi nyilvánosság részének tartom mindazon katonai információkat, 
amelyekre szükségük van a társadalom tagjainak a véleménynyilvánításhoz. Azokat 
az információkat is ide sorolom, amelyekkel a honvédelmi tárca a nemzet biztonságát 
erősíti.  

Megjegyzendő, hogy Közép-Európában a nemzeti haderőépítés során sehol 
másutt nem voltak ennyire kiszolgáltatottak a katonák a nemzetközi erőviszonyok 
alakulásának, a külpolitika gyakran változó követelményeinek. Ez magával hozta, 
hogy a HM-ről, az átalakításról vagy a misszióról szóló hírek kezdtek kevésbé 
érdekesekké válni az átlagos médiafogyasztó számára. Véleményem szerint a HM 
sajtóosztálya gyorsan és hatékonyan reagált a magyar médiapiac 1996-os 
átalakulására, az új típusú médiairányításra. 
 
Hipotézisek 
Feltételezem, hogy a HM sajtóosztálya szervezetszociológiai szempontból – főként a 
délszláv missziókba való bekapcsolódás után – egyfajta „hírgyárként” működött, mert 
olyan hírértékű információkat bocsátott ki, amelyek magas aktualitásuk, politikai-
társadalmi vonatkozásaik miatt gyakran töltötték be a „hard-news” szerepét (Jenei 
2001). Többnyire olyan eseményekről tudott beszámolni, amelyekről az átlagos 
állampolgárnak nem volt (és 1990 előtt nem is lehetett) semmilyen empirikus 
tapasztalata. Vagyis  Max Weber véleményével egyetértve  a munkakörnyezet 
(speciális, civilek elől zárt világ), a munkaszervezés (hierarchikus fegyelem) és a 
szakmai kultúra meghatározta a végtermék minőségét. Feltételezem azt is, hogy 
ezek az üzenetek ekkor még hosszú távú, kognitív hatásúak voltak. Csak később, a 
plurális médiarendszer kialakulásával váltak mind rövidebb üzenetekké, az 
ezredfordulón pedig már csak perc-hírekről beszélhetünk, amelyek jó esetben 24 
órán át éltek valamelyik hírszerkesztőségben. Gyakran sikerült elérni, hogy 
meghatározzák: miről, milyen témákról gondolkozzanak az emberek. Eközben 
nyilvánvaló kudarc lett volna, ha a „mit gondoljanak?” kérdésre teszik a hangsúlyt 
(Tamás Pál, 2001).  

George Gerbner kutatásaiból kiindulva elemzem azt is, hogy mennyire volt 
tudatos a kultivációs paradigma alkalmazása az egyébként hírérték-központú HM 
sajtóközpontban. A magyar származású amerikai tudós ugyanis úgy vélte, hogy a 

                                            
2  A Rádiózásról és televíziózárról szóló 1996. I. törvényt ugyan 1995 decemberében fogadta el az 

Országgyűlés 94 százalékos többséggel, de a koncessziós eljárások és a verseny körüli máig 
tisztázatlan anomáliák miatt csak 1997 decemberében indulhatott a kereskedelmi televíziózás és 
rádiózás Magyarországon. Hozzá kell tenni, hogy a 2009-ig leghallgatottabb kereskedelmi rádió, a 
Sláger, az indulás utáni hetekben csak folyamatos zenét sugárzott, tehát még véletlenül sem lehetett 
arról beszélni, hogy híreit tekintve bárkire is hatással lett volna, és ezzel együtt nem volt célpontja a 
hírgyáraknak sem. 



 

 

médiából (Gerbner ezen belül a televízió hatását vizsgálta) érkező információk 
kumulatívak, függnek a befogadó attitűdjétől, de végül jelentős hatásúak (Griffin, 
2001). Az elemzés tehát kitér arra, hogy milyen gyakorisággal jelentek meg a 
katonasággal kapcsolatos információk a sajtóban és mit mutat ezek ismétlődése, 
periodicitása. 
 
A vizsgálat fő irányai 
A vizsgálat során bemutatom a HM sajtóval kapcsolatos intézmény-rendszerét, a 
szervezeti változtatásokat a rendszerváltástól a NATO-tagságig terjedő időben.  

A szemlézők által összeállított tíz év sajtófigyelése a magyar társadalmi 
változások olyan időszakát jelenti, amely a társadalmi struktúrára évtizedekig 
hatással lesz. Ebben az időben léptünk ki a Varsói Szerződésből, ez idő alatt 
vonultak ki a szovjet csapatok hazánkból (1991) a délszláv válság kapcsán évtizedek 
után először lépett magyar katona külföldi hadműveleti területre (1996) és hosszas 
tárgyalássorozat után tagjai lettünk a NATO-nak (1999). 

A Magyar Rádió tudósítójaként négy éven át testközelből követhettem nyomon 
az amerikai katonák Taszárra érkezését, a vadászgépek indulását Belgrád felé, vagy 
a Predatorok felkészítését. Közvetlen közelről tapasztalhattam, hogy működik az 
amerikai hadsereg „hírgyára”, a sajtóközpont. 

Nem vizsgálom viszont a médiaüzenet hosszú távú társadalmi hatását, mert a 
dolgozat kontextusában az utólagos empirikus kutatás nem adna valós eredményt. 
Kísérletet teszek viszont arra, hogy az említett vizsgálati periódusokban kiderítsem a 
hír keletkezésének helyét. 
 
Módszertani szempontok 
A vizsgálatot néhány speciális mutató kapcsán végeztem el (vagyis nem vállalkoztam 
a több ezernyi cikk teljes elemzésére): vizsgáltam a haderővel kapcsolatos 
megjelenések számának alakulását, a témákat és azok intenzitását; áttekintettem a 
„mi történt” típusú kérdések közül az általam legfontosabbnak ítélteket, elemeztem a 
hírek hosszát, az idézett informátorok számát, a megszólalók számát. Kitérek az 
újságírói műfajokra. Vizsgáltam azt is, hogy a közleményekben mikor jelenik meg az 
interakció vagy visszacsatolás.  

A hét napjait illetően főként a péntekre és a hétfőre fókuszáltam: pénteken 
gyakran találkoztam olyan elemzésekkel, amelyek az elmúlt hétre vonatkoztak, 
hétfőn viszont az egész hét vége médiaüzenetét foglalták össze. Szerkesztői 
gyakorlatomból egyértelmű tapasztalat, hogy a tematizációkra a szombatot és a 
vasárnapot használják fel, akik tudatosan szeretnék tematizálni a közbeszédet. 
Vagyis abban az időben jelentetnek meg híreket és közleményeket, amikor nincs 
parlamenti munka, nem működnek a hivatalok, tehát „önmagától” viszonylag kevés 
hír generálódik. 

A médiatípusok közül a hangsúlyt a rádióra helyeztem. A rádiók már az első 
világháborúban nagyon sikeres propagandaeszközzé váltak, de rendszerváltás 
rendkívül felfokozott hírigényét, és a plurális médiarendszer kialakulását 
(19861996)3 figyelembe véve a két időszak között párhuzam vonható. Ez idő tájt 
                                            
3  A plurális médiarendszer kialakulása Magyarországon a Magyar Rádió szervezetében megalakult 

Danubius Rádió működésével kezdődött és az Rttv. törvény elfogadásával, pontosabban a 
kereskedelmi médiumok koncesszió meghirdetésével fejeződött be. A társadalmi változásokat pedig 
a 2010 decemberében elfogadott Mttv. és Sttv. elfogadása tükrözte. (Faragó, 2006) 



 

 

jelentek meg Magyarországon az engedély nélküli rádiók, a kalózadók, vagyis 
jelentős igény mutatkozott a rádióból érkező információkra (és a közszolgálati adók 
által sugárzotthoz képest sokkal több zenére), ez is alátámasztja a választott 
vizsgálati módszert. 

Fontosnak tartottam annak a kiderítését is, hogy milyen csatornán keresztül 
jutott el az üzenet a közönséghez, vagyis a médiafogyasztóhoz.4 

A rendszerváltás utáni évekhez képest homlokegyenest más helyzet alakult az 
elektronikus média terén 1993 és 1997 után az országos kereskedelmi televíziók és 
rádiók megjelenésével. Ennek hatását is vizsgáltam a megjelent és sugárzott 
információk tükrében. A kiegyensúlyozottság érdekében elemeztem az elektronikus 
médiában és a nyomtatott sajtóban megjelenő, katonaságról szóló írások arányát. 

A Szemlében természetesen nem jelent meg, de külföldi hírszerzők egészen 
biztosan tudomást szereztek két, a tárgyidőszakban Magyarországon működött 
gerillarádióról.5 Mindkét adót az amerikaiak működtették a dél-szláv válság 
időszakában. Azok tartalmainak szerkesztésben sem a honvédelmi tárca, sem pedig 
a hazai hírügynökségek nem vettek részt, és a Szemlében sem jelent meg egyetlen 
információ sem ezekből a programokból. 
 
 

A HM „hírgyára”  
kialakulásának és működésének körülményei 

 
A tájékoztatást tekintve krízishelyzet volt a rendszerváltás időszaka (Szemerei, 
1993). Szemerei László, visszaemlékezve erre az időszakra és levonva a 
következtetéseket, úgy fogalmazott: egy katonai szervezeten belül a vezetésnek 
kezdeményezőnek kell lennie annak érdekében, hogy ura legyen a helyzetnek; a 
tájékoztatásért felelősöknek pedig igyekezniük kell legyőzni a szervezetek 
természetes reakcióját: az elzárkózást a kommunikáció elől.  

1989-ben Keleti György, későbbi honvédelmi miniszter személyében találták 
meg azt az embert, aki hajlandó volt és megfelelően tudott is kommunikálni a 
katonaság  korábban csaknem minden részében titkosnak minősített  belső 
világáról. Ehhez azonban kellett Kárpáti Ferenc, aki 1986-ban lett miniszter és 
mellesleg nyilvánosságpárti volt6  derült ki azokból az interjúkból, amelyeket a cikk 
írása kapcsán készítettem. Interjúalanyaim egyébként megjegyezték azt is, hogy 
1990-ben egyedül Kárpáti Ferenc kapott elismerést a rendszerváltás utáni első 
szabadon választott hatalomtól. A miniszter 1989-ben, civilben jelent meg a külföldi 
újságírók előtt, akik arról is kérdezték, hogy bevethetnék-e a hadsereget a politikai, 
gazdasági átalakulás idején?  

1989-ben a hivatásos katonák társadalmi presztízse még mindig leszálló 
ágban volt. Sokat javított az egyenruhások megítélésén az 1989-es romániai 

                                            
4 Itt csatornán a műsorszolgáltatót értem, amelyet a sajtótükör pontosan követ 
5 A guerilla szó a spanyol la guerre, vagyis a háborúból származik és háborúcskát jelent, a harcnak 

olyan irreguláris elemét, amely a regnáló hatalom ellen irányul. A gerillarádió az engedélynélküli 
vagy kalózrádiók egyik fajtája, amely kifejezetten valamely más nemzet felé irányuló híradást, 
társadalmi változást elősegítő programot jelent. Szólhat az adott országban telepített adóról, vagy a 
határon túlról. 

6  Keleti György, 1997 



 

 

forradalom idején indított kórházvonat.7 És Keleti György, aki nemcsak az újságírók 
kérdéseire válaszolt nyitottsággal és alaposan, hanem később médiaszemélyiséggé 
vált.  

1989 másik jelentős eseménye Nagy Imre újratemetése, ahol a honvédség 
egyik feladata a hangosítás volt. (Sorfalat is álltak a katonák: ezt a „társadalmi 
közeledést” az MTV egyenesben közvetítette.) 

A kilencvenes évek elején a hangsúly a valóság bemutatásán volt. A 
társadalmat a médiumok által értelmezett képen keresztül lehetettet elérni. A 
rendszerváltás, a civil társadalom kialakulásának kezdetei időszaka magával hozta 
azt az alapvető társadalmi szükségletet, hogy mindenki hozzáférjen a korábban 
teljesen elszigetelt világ híreihez. Ahogy Szabó János fogalmaz: épp ideje volt, hogy 
„szembesítse az állami aktivitás célkitűzéseit a strukturált népesség céljaival” (Szabó, 
2001). 

Az Antal-kormány honvédelmi minisztere, Für Lajos megtartotta Keletit, mint a 
HM szóvivőjét, de nagyon erős kontroll alatt, vagyis messze nem fogadta bizalmába. 
Három évvel később Keleti György meg is vált a tisztségtől, és Erdélyi Lajosnak adta 
át hivatalát, aki a délszláv válság mellett a NATO-csatlakozást is „végigbeszélte”.  

1991 évelején alakult meg a Honvédelmi Minisztériumon belül a Társadalmi 
Kapcsolatok Főosztálya (Kozma Tóth István, 1993), amelyen belül sajtóosztályt is 
létrehoztak. Megrendelték az összes magyarországi újságot, oda telepítették az MTI 
telexgépét  vagyis, mint egy szerkesztőség, azonnal értesültek minden 
hírügynökségi jelentésről. Reggel nyolckor már a miniszter asztalán volt a 
sajtószemle, délelőtt 11 órakor pedig a nyomdából egy bővebb kiadás, akár 100 
oldalas jelentés is kikerülhetett. A szóvivő a miniszter alárendeltségében amolyan 
„önálló intézményként” dolgozott. Munkáját a helyettes államtitkár alárendeltségébe 
tartozó sajtóosztály segítette. 

 Interjúalanyaim szerint a hírek utáni igény robbanásszerű növekedését 1993 
hozta meg: a délszláv-válság, a Somogy megyei Barcs temetőjébe esett jugoszláv 
bomba, a békepartnerségi program, a NATO-csatlakozásra való készülés és 1995-
ben az amerikai katonák Taszárra érkezése, valamivel később pedig az első 
négyszáz fős magyar egység Okucaniba küldése. 

1994-ben már Erdélyi Lajos volt a szóvivő. Időközben a sajtószemle is 
megváltozott: tömörítve, a hírek rezüméjét jegyezték le. 1997-től Sajtó Főosztály 
működött, három osztállyal, 1998-ban pedig Tájékoztatási Főosztály alakult, önálló 
sajtóosztállyal. 

A hadsereg történései többé már jelentettek nem tabutémát. 
 
Arccal a katonai sajtó felé 
A Szemle első száma 1989. decemberi keltezésű. (Ezt fontos hangsúlyozni, mert 
Vastagh László, aki az első tíz évről szóló archívumot szerkesztette, a későbbiekben 
katalógusszámmal látta el a szemléket.) Szombaton és vasárnap sohasem készült 
kiadás és néhány ünnepnapon szintén nem állítottak össze jelentést.  

A Szemlében közreadott szerkesztett sajtóhírek valójában a mindenkori 
miniszter, a politikusok, és az érdeklődők eligazodását segítették az országot és a 
polgárokat érintő katonapolitikai és fontos társadalompolitikai kérdésekben. Ebben az 
összefüggésben ugyanazt a szerepet kapta, amit egy hírműsor: olyan információkkal 

                                            
7  Szemle, 1990 



 

 

látta el az olvasót, amelyek alapján könnyebben tudott eligazodni a politikai, 
gazdasági kérdésekben (Jenei, 2001).  

Egyfelől tehát a kiegyensúlyozott, széleskörű informálás volt a Szemle célja, a 
másfelől pedig a dokumentálás. Olyan események is bekerültek a szemlébe, 
amelyből az érdeklődő precíz képet kap az adott időszak – elsősorban társadalmi 
jelenségeiről, a hazai és külföldi politikai, gazdasági történésekről. Nem véletlen 
tehát, hogy amikor Für Lajost az MDF alelnökének választották8 az érintettség miatt 
a Kossuth Rádió hírét, külön a Népszabadság és más lapok információját is 
beszerkesztették  jóllehet, közvetlenül semmilyen kapcsolat nem volt honvédelmi 
miniszteri hivatala és a pártjában viselt tisztsége között. 

Érdemes szót ejteni a dokumentálás módszertanáról. A sajtosztály ezzel 
megbízott ügyeletese rögzítette a rádió és az MTV híreit, tudósításait és a HM 
gépírója ezeket szó szerint leírta. (A riportereknek is köszönhetően számos érdekes 
elírásokat találtam. Például amikor Gungl László, pécsi tudósító helyett Gong Lászlót 
írtak…) Ugyanakkor egyértelmű, hogy a munka a HM-ben készült (több helyen 
megtalálható a jegyző monogramja is)  vagyis nem azt a leiratot vették át, amelyet 
például a Kossuth Rádióban készítettek, hanem önálló intézményként működött a 
sajtóosztály hírleíró-átíró szekciója.  

A tíz év szemléit évente és ezen belül is önálló mappákra osztották, a napi 
jelentés külön file-okban található. Ezek általános jellemzője, hogy a szerkesztő 
mindig a Kossuth Rádió híreit és a Krónika műsorát tette az első helyre. Amikor itt 
valamiért nem találtak híreket (esetleg nem volt, aki rögzítse), akkor az MTV1 hírei 
kaptak prioritást, ha ez sem volt, akkor napilapokból szemléztek. A közszolgálati 
(akkor inkább monopolhelyzetben lévő) Kossuth Rádió privilégiuma négy tényezőhöz 
köthető.  
1. A Kossuth reggeli és a déli hírműsorait csaknem egy millióan hallgatták (12%, 

800 000 – 1 000 000) 1996-ig. Ez a tévéhez képest is jelentős 
médiahasználatot jelentett. A rádióhallgatók pedig  vitáikban és 
beszélgetéseikben  gyakran alkalmazták a rádió által közvetített 
témaprioritást (Tamás Pál, 2001). 

2. Az aktív hallgatók magas száma abból adódott, hogy Kossuthtal szemben 
nem volt alternatíva, komoly versenytárs, amely megosztotta volna a 
figyelmet.  

3. A hitelesség, amelyet a rendszerváltás után három évvel kirobbant 
médiaháború és az elektronikus médiából történt elbocsátások sem tudtak 
jelentősen kikezdeni.  

4. A közvetlen érintettség. A közrádió olyan riportokban tudott beszámolni az 
emberek számára közvetlenül is átélhető társadalmi jelenségekről, amelyet a 
köztévé mennyiségben nem tudott követni.  
 
A médiapiaci helyzet 1999-ben már korántsem tükrözte az évtized elejének 

struktúráját. A Szemle készítői ennek ellenére ragaszkodtak a korábbi gyakorlathoz 
és az ezredforduló előtti, utolsó Szemle is ennek alapján, a Kossuth Rádió 
elsőségével kezdődött. 

A nyomtatott sajtó esetében semmilyen hierarchikus viszonyt nem találtam 
Legfeljebb annyi megfigyelhető, hogy a megyei lapok esetében a Petőfi Népe, Hajdú-

                                            
8 A Csengey Dénes halála miatt megüresedett tisztséget vette át. 



 

 

Bihari Napló, a Zalai Hírlap és a Somogyi Hírlap, a Pesti Hírlap sokkal többet 
szerepelt, mint a többi. Ennek valószínűsíthető okai között említhetjük egyrészt a 
szerkesztők a kiegyensúlyozottságra való törekvését a központi lapok nem vették át 
az MTI-hírt. 

 

 
1. ábra 

A Szemle által idézett cikkek mennyisége (db) 
 
A terjedelem egyfelől az események fontosságához köthető, másfelől pedig az 

1996-os médiatörvény után elindult kereskedelmi tévék generáltak a korábbinál jóval 
bővebb napi szemlét. 1990 és 1995 között általában 315 oldal terjedelműek voltak a 
sajtótükrök. Az írások műfaját tekintve a legtöbb esetben hírek és tudósítások 
szerepeltek. 1995-ben már gyakori a 2835 oldal is. De a NATO csatlakozás napján, 
1999. március 12-én 98 oldalas a Szemle és sikerült a következő néhány napot 
megfelelően tematizálni a hírrel, mert előtte és utána is hatvan-nyolcvan oldalban 
tudták csak összefoglalni a témával kapcsolatos információkat. 1996 után az interjúk 
(kerekasztal beszélgetések, viták) száma is megnőtt a nyomtatott sajtóban és a 
kereskedelmi tévékben. Részben ennek köszönhető, hogy a Szemle is hosszabb lett, 
hiszen ezeket gyakran szó szerint idézték a jelentésben. 

A Szemle nyilvánvaló harmadik célja a médiahatás elemzését szolgálta: 
mennyiben tükröződtek a hírekben a politika és a HM szereplőinek elképzelései. 
Tamás Pál szerint a magyar politikai rendszer és a média viszonya a rendszerváltás 
utáni időben az amerikai és a brit modell között helyezkedett el (Tamás Pál, 2001). 
Az előbbi estében sokkal jobban kirajzolódik, nyilvánosságra kerül a politika és a 
pénz viszonya, míg az angoloknál a politikus magasabb presztízsűnek számít a 
társadalomban az erősen átpolitizált társadalom okán. 

Az újságírás, mint szakma társadalmi státusa, a rendszerváltást követő 
években jelentősen emelkedett. Különösen a rádió és televízió munkatársai 
esetében figyelhető meg ez a jelenség. A riportereknek tájékoztatási kötelezettség 
tekintélyt jelentett, a hírgyártás pedig meglehetősen jó jövedelmet. Az MTV-nél  
később a kereskedelmi televízióknál is  kiugróan magasak voltak a honoráriumok. 
Ennek alapján nem nehéz belátni, hogy az újságíró presztízse nálunk is magas volt 
ebben az időszakban.  

Szemerei, a már korábban is idézett tanulmányában, úgy fogalmazott, hogy 
„… az információs munkával megbízott tisztek kötelesek rendszeresen találkozni az 
újságírókkal és velük a kölcsönösen érdeklődésre számot tartó kérdésekben 

0

20

40

60

80

100

1990-1994 1995 1998



 

 

párbeszédet folytatni (…) A médiumok képesek a lakosságot a fegyveres erőszak 
elfogadtatására hangolni, a kormány támogatását biztosítani” (Szemerei, 1993). 
Ehhez azonban legalább két elméletnek kell egyidejűleg teljesülni. Az egyik, hogy a 
médiahatás kumulatív legyen és hosszútávon érjen el eredményt (Gerbner, 2000).9 A 
másik, hogy a médiaüzenet személyesen is érintetté tegye a befogadót (Griffin, 
Richard Petty és John Cacioppo).10 Vagyis a médiaüzenet hatása sokkal inkább attól 
függ, hogy mekkora az érintettség vagy az elutasítás, és kevésbé az üzenetet 
közvetítő egyéni tulajdonságától. 

Ezt az elméletet nem támasztja alá Keleti György szerepe a HM 
sajtómunkájában. Amikor 1992. március 10-én a szóvivő lemondott hivataláról, vele 
való szimpátia jeleként a magyar média különböző orgánumai  a Kossuth akkor 
még 168 óra címmel sugárzott műsorától kezdve, a Kuríron, a Vasárnapi Híreken át 
a Képes Újságig  interjúk sorát készítették a későbbi honvédelmi miniszterrel. A Vas 
Népe közvetlenül azután szólította meg a lemondott szóvivőt, amikor kilépett Für 
Lajos irodájából. Keleti György szerepe tehát igenis fontos volt a HM 
médiaüzeneteinek befogadásakor.11 

A rendszerváltás évében Keleti György szóvivő a legtöbbet szereplő katona a 
médiában. Portrét készítettek róla, megszólalt a Czinege-botrány12 kapcsán, a 
szovjet csapatkivonásokról is a leggyakrabban ő tájékoztatott. De kénytelen volt 
beszélni a szerbek által kirobbantott magyar fegyvereladási botrányról. 

 
Interakció-gyűjtés 
Folytatva az előbbi okfejtést a közvetlenül átélhető érintettséghez be kell mutatni a 
lehetséges alternatívákat, amelyekkel szembesül majd az egyén. Ha sikerül ezeket 
helybe vinni, helyi ügyekhez hasonlítani, akkor sokkal gyorsabb a befogadás és a 
hatás hosszabb ideig tartó lehet. A NATO-csatlakozás kapcsán olyan kérdéseket is 
el kellett magyarázni, amelyek a világpolitika – sokak által nehezen érhető – kérdései 
közé tartoztak. Sőt, olyan ügyeket is, amelyek nem is érdekelték a polgárokat. 
Azonban a délszláv válság, a sorozatos szerb átrepülések, a hozzánk becsapódó 
gránátok vagy Taszár érintettsége és biztonsága – vagyis a direkt tapasztalatok, 
amelyre testközelből tudtak szert tenni – sokat segítettek az elfogadáshoz. Nem 
beszélve azokról a határmentén vagy Szlavóniában készült riportokról, amelynek 
elkészültéhez a HM is minden segítséget megadott. 

Ezen elméletek igazolására releváns példa a NATO csatlakozással 
kapcsolatos népszavazás, amelyet a politika – jelesül az akkoriban Thürmer Gyula 
által vezetett Munkáspárt aláírásgyűjtése – kényszeríttet ki. Fél évvel a voksolás előtt 
kevesebb, mint 50 százalék támogatta a szövetségbe való belépést. J. Solana, 
akkori NATO főtitkár – a Szemlében is olvashatóan – egyértelműen arról beszélt, 
hogy ha a szavazás nem sikerül, Magyarországot egy ideig biztosan nem hívják meg 
a NATO-ba. A népszavazás végül 80 százaléknál is nagyobb arányú támogatást 
hozott! Aznap 55 oldal terjedelemben jelent meg a Szemle, de jellemző, hogy az ezt 
megelőző héten, szinte minden nap negyven oldalnál bővebb az összeállítás. 

                                            
9 Másutt azt találjuk, hogy többször megélt cselekvés egy idő után modellé erősödik, vagyis amiről 

sokat beszélnek, az könnyebben bensőnkké válhat. 
10 Griffin, 2001 
11 Szemle, 1992. március 11. 
12 Czinege Lajos a Kádár-kormány honvédelmi minisztere, róla és több más magas rangú tisztről szól 

Bokor Imre könyve. A botrány miatt parlamenti vizsgálóbizottságot is összehívtak. 



 

 

A bőséges megjelenésből az olvasható ki: a HM célja az volt, hogy minél 
többet beszéljenek az emberek a NATO-csatlakozásról. Az újságok és az 
elektronikus sajtó „vette a lapot” és sorra szólaltatták meg az érintetteket. A sikeres 
szereplésben Keleti miniszter személye is közrejátszott, de a napi tizenöt-húsz 
különböző témájú hír is. Vagyis sikerült tematizációs stratégiaként olyan sztorikat 
felvonultatni, amelyek érdekelték az embereket (Tamás Pál, 2001). A tévé műsoridőt 
biztosított a kampánynak, az újságok is nagyobb terjedelemben számoltak be róla, 
mint a többi más jellegű, de aktuális hírről. A Szemlében olvasható példák közül 
idesorolható Bolgár György, akkor még a Kossuthon hallható délutáni betelefonálós, 
beszélgetős műsora, amelyben többször is szerepelt témaként a NATO-csatlakozás, 
a Szemle szerkesztői pedig szó szerint leírták.  

A válogatás negyedik célja tehát olyan interakciók összegyűjtése, amelyre 
csak a médián keresztül van lehetőség. Ez pedig már a médiahatás mérésének egyik 
módja. 
 
Újságírás vagy szórakoztató ipar? 
Pragmatikus hírérték-központúság jellemezte a rendszerváltás utáni négy évben a 
Szemle megjelenését. A szerkesztők kizárólag a valódi híreket szerették volna 
dokumentálni és ezekről tájékoztatni a HM vezetőit. A szemlék készítői ugyanolyan 
politikai szakmaként élték meg az újságírást, amint azok, akik lap- vagy 
rádiószerkesztőségekben dolgoztak.  

Ebben az időben a HM sajtóosztályán dolgozóknak viszonylag egyszerűbb 
volt a helyzetük, mint az évtized második felében. A politikai pártok körében ugyanis 
csak a kilencvenes évek végére tudatosodott a politikai befolyásolás intézményének 
jelentősége.13 Ekkor még nem alakult ki a korábban említett „hírgyár”, legfeljebb 
követték az eseményeket.  

A délszláv válság és azt lezáró a daytoni béke után Taszárra érkező amerikai 
katonák alapvetően új stílust hoztak a HM kommunikációjába is. Ezt egészítette ki 
1997-ben a kereskedelmi televíziók megjelenése, majd az internet elterjedése.  

A médiatörvény hatályba lépése után egy másik újságíró típus is megjelent: a 
„bulváríró”, az újságírás pedig  bizonyos értelemben  a szórakoztató ipar részévé 
vált.14 A HM sajtósainak meg kellett barátkozni azzal, hogy a hírműsorok időnként 
nem az aktuális valóságot akarják bemutatni: számtalan, úgynevezett puha hírből lett 
elsőoldalas, vagy a sorrendet tekintve főcím-hír. Nem mindig és minden orgánum 
esetében lett fontos a valóság bemutatása, hanem egy, a médium által közvetített, 
konstruált valóság. 

                                            
13 A rendszerváltás utáni időkben a liberális és neokonzervatív, jobboldali irányzatok kezdték 

használni a sajtót, a tévét és rádiót. Emlékezetes, hogy Csurka István éppen azzal vádolta a sajtót, 
hogy a „liberálisok” elfoglalták, ezt követte 1993-ban az új tévé és rádióelnök kinevezése és több 
száz újságíró elbocsátása. Ekkor szűnt meg és indult új névvel a Kossuth Rádióban a 168 óra, a 
szombati magazin a 16 óra nevet kapta. 

14 Tamás Pál, 2001 



 

 

2. ábra 
Napilapok olvasottsága 19902010 

Forrás: MATESZ15 
 

A későbbi, szórakoztató iparrá váló bulvársajtó16 (kereskedelmi tévékről 1991-
ben még nem beszélhetünk) akkor még csak ritkábban jelent meg a Szemlében. Az 
első botrány már a kilencvenes évek elején kezdte átírni a szerkesztő gondolkodását. 
Bokor Imre: Kiskirályok mundérban című botránykönyve azonban nemcsak az akkor 
még monopolhelyzetben levő közszolgálati rádiónak és tévének adott témát, hanem 
éppen az előbb szóba hozott lapoknak.  

Érdekes, hogy ekkor még, sőt 1997-után sem ad teret a Szemle a 
kereskedelmi rádió híreinek: 

 1990 – a három legolvasottabb lap között nincs bulvár; 
 1996 – a minőségi lapok aránya 55%, a bulvárlapoké 28%; 
 1998 – minden második lap bulvár a legolvasottabb napilapok közül.17 

 
Először 1995 februárjában érezhető, hogy az elektronikus médiumok 

szívesebben nyúlnak a bulvárhírekhez.18 A Petőfi Rádió Reggeli csúcs című műsora 
a katonák reggeli tornájáról beszélt. A Mai Nap címe is inkább komolytalanba fordult 
(Magyar-román hadi randi): az országos lapok arról számoltak be, hogy a magyar és 
a román védelmi miniszter felesége divatbemutatót nézett meg Debrecenben. 
Azonban az összeállítás ezen a napon mindössze tizenkét oldal. December 11-én 
már csaknem négyszer ekkora terjedelmet tesz ki a Szemle: ekkor lép először 
amerikai békefenntartó katona a taszári kifutó betonjára. 

A dátum legalább két szempontból fordulópont: egyfelől az amerikai katonai 
PR és kommunikáció nyomán új felfogás honosodott meg a HM sajtóosztályán is. 
Másfelől ki kellett elégíteni az újságírók – közvetítve a társadalom – kíváncsiságát, 
                                            
15 Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség honlapja, 

http://www.matesz.hu/data/?SLOT=20102&post=+Adatok, letöltés: 2011. 04. 18. 
16 Ez utóbbiak körébe sorolom a Mai Napot és a négy országos napilap mellett létrejött Kurírt i Egy 

kezemen meg tudtam számolni, ahány helyen találkoztam a Danubius hírével 1996-ban. Ebben az 
évben a hallgatottságot tekintve a tízéves Danubius már második a Juventus mögött. Ez utóbbiról 
említést sem tesz a Szemle, hasonlóan a később piacvezetővé vált Sláger Rádióról. Pedig Horn 
Gyula 1989-ben éppen a Danubiusban jelentette be, hogy Magyarország megnyitja határait a 
menekülő németek előtt. 1996-ban a Juventus híreit reggel és napközben többen hallgatták, mint a 
Kossuth adásait, leszámítva a Déli Krónikát. s, de az akkor még regnáló Esti Hírlap is ide tartozhat. 

17 Juhász, 2003 
18 Szemle, 1995, február 2. (szerkesztette: Várdai István) 

0

50

100

150

200

250

1996 1998 2006 2010

Blikk

Magyar Nemzet
Népszabadság



 

 

hírigényét. Ehhez pedig olyan híreket kell „szállítani, gyártani”, amelyeknek az 
aktualitását nem a véletlenszerűség, a politikai presztízs vagy a magas rangú 
személyiség látogatása adta. A hírérték egyik fontos új mércéje, hogy az esemény 
Taszáron hozzáférhető és az előállításához a HM ott dolgozó sajtósainak „kellett” 
előállítaniuk az információkat. 

Az amerikaiak megérkezése a műfajokban is jelentős változást hoz. 1995 
december közepétől a korábbi tudósítások és hírek helyett riportok tucatjai jelennek 
meg Taszárról és az IFOR-ról. December 23-án, egy nappal karácsony előtt „el lehet 
adni” azt az információt is, hogy az amerikaiak tévéműsor sugárzási engedélyt 
kaptak, igaz csupán 59 napra, de az engedélyt egyetlen nap alatt intézték el. Nos, 
éppen a médiatörvény végszavazása idején ennek a hírnek különös jelentősége volt, 
különösen akkor, ha hozzátesszük, hogy a misszió több rádióműsor sugárzására is 
lehetőséget kapott, hasonlóan egyszerűen.  

Az amerikaiak Taszárra érkezése nagy hazai és nemzetközi sajtóérdeklődést 
váltott ki, ezért a HM Sajtó Főosztálya kikülönített munkatársakkal – az amerikai PR-
osokkal együttműködésben – ún. sajtóközpontot működtetett a taszári helyőrségi 
klubban. Arról azonban, hogy mi kerülhet nyilvánosságra – az amerikai féllel történt 
előzetes egyeztetést követően – mindig a HM döntött! 

1996 márciusában a Danubius Rádió beszámolt arról, hogy az amerikaiakat 
kiszolgáló magyar konyhások loptak, ezért az egész csapatot elbocsátották. 
(Rövidesen a Magyar Nemzettől a Blikkig, minden lap ír a csúfságról.) Ezt csupán 
azért említem, mert addig a Szemle  ahogy már korábban jeleztem  a 
kereskedelmi rádiókat alig említette a hírei között. Egyfelől egyet kell érteni a 
szerkesztővel, hiszen a Danubius is vagy az MTI-jelentésből vagy valamelyik napilap 
értesüléséből tájékozódott. Másrészt azonban a jelek szerint a feladat kezdte 
meghaladni a HM sajtóosztályának kapacitását. Az év végén ugyanis már legalább öt 
tévéhíradót, két hírrádiót, egy két országos kereskedelmi rádiót kellett szemlézni és 
akkor még nem beszéltem a helyi rádiókról, tévékről és lapokról. 

1997 második hónapjától alapvetően hosszabbak lettek a napi szemlék. 
Átlagosan negyven-ötven oldalt töltöttek meg a hírműsorok, lapok cikkeinek átiratai. 
Sokkal több lett az élő beszélgetés. Fiala János azt a megjegyzést is megengedte 
magának Végh Ferenccel, a Magyar Honvédség akkori parancsnokával folytatott 
beszélgetése során, hogy szabvány válaszok esetén a hallgató elkapcsol.  

1997. június hatodikán, amikor a NATO madridi értekezletén Magyarország is 
meghívást kapott a szervezetbe, a Kossuth Krónika hírei hét oldalra fértek el és 
csaknem hatvan oldalt tett ki az összes leirat. Ezekben a napokban nem volt ritka, 
hogy a HM sajtóosztály által szerkesztett kiadványban a hírsorrendet tekintve a TV2 
Tények című hírműsorára való hivatkozás megelőzte a közszolgálati híradó 
információit. Mindez csupán a kereskedelmi adók presztízsének emelkedését 
mutatta. 

Ha a Szemlének kizárólag a tájékoztatás lett volna a feladata, akkor 
hírforrásként legegyszerűbb lett volna az MTI közleményeire hivatkozni. (Nem 
beszélve arról, hogy a kilencvenes években is lehetett volna „szűrve” kérni a híreket, 
vagyis az MTI összeállított volna egy csomagot, amely a katonasággal kapcsolatos 
információkat összegezte.) A szelektív értékelés csakúgy fontos szempont volt, mint 
az interaktív műsorok, olvasói levelek visszacsatolása. Ebben az időben már az MTI-
n belül működő Observertől rendelte meg a HM a sajtószemlét és ezt 
sokszorosították a címlistán szereplő katonai vezetőknek. 



 

 

A NATO-tagsággal kapcsolatos népszavazás idején fontos törekvés volt a 
sajtó és a közvélemény tematizálásának mérése. 1995 előtt elvétve, az évtized 
második felében azonban már majdnem minden vizsgált hónapban találkoztam a HM 
által szervezett sajtótájékoztatóval. (A fontosabb történések idején ezek akár 
mindennaposak is voltak.)  

A HM sajtószervei által önállóan készített műsorszám azonban – legalább is a 
Szemle alapján – csupán egy volt a tíz éves periódus alatt: az1996 tavaszán indult 
és akkoriban heti gyakorisággal jelentkező IFOR híradó. Az időpontot a magyar 
műszaki kontingens kiküldéséhez igazították. A leírtak alapján az IFOR híradó 
hírösszefoglalóként készült, a hírsorrend prioritásában fontos szerepet játszott a 
rendfokozat, vagyis, kik látogatták meg a tábort. Szót ejtettek benne az elvégzett 
feladatokról és végül „kis tábori színest” is válogattak a hírek közé. A műsor aligha 
talált sok érdeklődőre a száraz, tényszerű felsorolás miatt. 

 
 

Összefoglaló 
 
A HM sajtófigyelője: a Szemle elsődleges feladata kiegyensúlyozott és széleskörű 
dokumentálás és a katonai vezetők informálása volt. Mindemellett sajtótükör volt, 
tehát azt szedte csokorba és adta vissza, amiről a magyar sajtó a honvédelemmel 
kapcsolatban írt. Később a kiadvány szerkesztőinek feladata lett a médiahatás-
elemzés is, továbbá olyan interakciók összegyűjtése, amelyre csak a médián 
keresztül volt lehetőség.  

Megállapítható, hogy HM kommunikációs műhelyeiben tudatos média-
tematizációról csak a plurális médiarendszer kialakulása után lehet beszélni. A 
kereskedelmi tévék és rádiók megjelenésével egy időben ugyanis olyan, a 
katonasággal kapcsolatos témák is bekerültek a közbeszédbe, amelyeket a HM 
sajtóosztályának munkatársai generáltak. Vagyis a HM sajtóosztálya gyorsan és 
hatékonyan reagált a magyar médiapiac 1996-os átalakulására. Ezt követően 
„hírgyárként” (is) működött, mert olyan hírértékű információkat bocsátott ki, amelyek 
magas aktualitásuk, politikai-társadalmi vonatkozásuk miatt gyakran töltötték be a 
„hard-news” szerepét. Többnyire olyan eseményekről tudott beszámolni, amelyekről 
az átlagos állampolgárnak nem volt és 1990 előtt nem is lehetett semmilyen 
empirikus tapasztalata. Mindezeket alátámasztja a Szemle terjedelme: 199095 
között átlagosan 315 oldalt tett ki a napi jelentés, míg később elérte a 7080 oldalt 
is. 

A pragmatikus hírérték-központúságot felváltotta a konstruált valóság média 
által közvetített igényének kielégítése, amelyre az ezredfordulótól már nem csupán a 
szórakoztató iparrá váló bulvársajtó volt kíváncsi. 
 
 
FELHASZNÁLT IRODALOM 
Almási Miklós: Antiesztétika. Séták a művészetfilozófiák labirintusában. T-Twins 
Kiadó, Lukács Archívum, 1992 
Erdélyi Lajos: A Magyar Honvédség és a PR. Új Honvédségi Szemle, 1995/10. 
Feintuck, Mike – Varney, Mike: Médiaszabályozás, közérdek és a törvény. AKI-
Gondolat Kiadó, Budapest, 2010 
Gerbner, George: A média rejtett üzenete. 2000, Osiris 
Griffin, Em: Bevezetés a kommunikációelméletbe. Harmat, 2001 



 

 

HVG, XXI/24., Jubileumi melléklet, 2009. június 13. 
Jenei Ágnes: Miből lesz a hír. A televíziós hírgyártás szervezetszociológiai 
vizsgálata. Médiakutató, 2001, nyár 
Juhász Gábor: Az országos minőségi lapok piaca 19902002. Médiakutató, 2003 
tavasz 
Kozma Tóth István: a HM sajtómunkája és társadalmi kapcsolatai. Új Honvédségi 
Szemle, 1993/12. 
Szabó János: A civil társadalom szükségleteinek figyelembe vétele a védelmi 
törvénykezésben. Új honvédségi Szemle, 1993/5. 7481. 
Szabó János: Haderő-átalakítás, Zrínyi Kiadó, Budapest 2001 
Szemerei László: Kommunikáció krízisek idején. Új Honvédségi Szemle, 1993/2. 
Tamás Pál: A tematizációról. In.: Béres IstvánHorányi Özséb (szerk): Társadalmi 
kommunikáció. Orisis Kiadó, Budapest, 2001 
Vastagh László szerk.: Szemle, napi válogatás a magyar sajtóból, HM sajtófőosztály, 
2000. 03. 15. (belső használatra készült, nyilvános adatbázis, CD adathordozón) 
 
Internet 
Origo: Nőtt a napilapok példányszáma. 
http://www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/20060808nott.html (letöltés: 2006. 08. 08.) 
 


