Iustum Aequum Salutare https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias <p>A Iustum Aequum Salutare 2005-ben indult jogtudományi folyóirat. A folyóiratban egyaránt megjelennek a Kar oktatói, más egyetemek vagy tudományos intézmények munkatársai, illetve a fiatalabb oktatók, doktoranduszok cikkei is. A folyóirat a Karhoz kötődő szakmai rendezvények, konferenciák, szimpóziumok anyagát is közli. A folyóirathoz beérkező valamennyi kézirat kölcsönösen anonim módon lektorálásra kerül. A folyóirat az MTA IX. osztályának besorolása szerint "A", azaz a legmagasabb minősítéssel rendelkezik.</p> hu-HU koltay.andras@gmail.com (Dr. Koltay András) szeder.andrea@jak.ppke.hu (Szakaliné Szeder Andrea) sze, 18 dec 2024 12:11:45 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 A lex Laetoria jogi forrásai https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17871 <p>A 25 év alatti serdültek (<em>minores</em>) teljes cselekvőképességgel rendelkeztek, emellett azonban különleges jogi védelmet biztosítottak számukra. Ezt egyrészt a Kr. e. 200 körül keletkezett <em>lex Laetoria</em> által biztosított jelentős jogi védelem tükrözte. A törvény <em>actio poenalis</em>t biztosította azzal szemben, aki becsapott egy <em>minor</em>t. Később a praetori <em>edictum</em> rendelkezései kiegészítették ezt a jogi védelmet: a praetor különleges jogsegélyeket (<em>exceptio</em>, <em>in integrum restitutio</em>) biztosított a <em>minor</em>t megtévesztő személlyel szemben.&nbsp;</p> <p>Ebben a tanulmányban a primer jogi forrásokat a szekunder irodalom jelenlegi tendenciáit meghaladó módon értékeljük. Ez az elemzés nem vizsgálja a <em>Digesta</em> vonatkozó címeit vagy a <em>lex Laetoriá</em>val kapcsolatos papirusz szövegeket. Előszőr bemutatjuk a különböző, kisebb jelentőségű jogi forrásokat, a <em>Tabula Heracleensis</em>, a <em>lex Irnitana</em> és a <em>fragmentum de formula Fabiana</em> vonatkozó szövegeit. Ezek azzal kapcsolatosak, hogy egyfelől hogyan szabályozták a <em>municipium</em>ok közigazgatását (például kiket lehetett kizárni a városi tisztségviselők körékből, és hogyan alkalmazhatták a <em>duumviri</em> a <em>iurisdictió</em>t); másfelől arra vonatkozó információkkal szolgálnak, hogy az <em>actio legis Laetoriae</em> noxális kereset volt.</p> <p>A pszeudo-paulusi szövegek, valamint a Codex Theodosianus és a Iusitinanus szövegei egyedi eseteket mutatnak be, amelyekből leszűrhetők a lex Laetoriával összefüggő alapvető ismeretek: a <em>minores</em> 25 év alatti serdültek voltak, akik köthettek szerződéseket. Ha azonban a szerződés megkötése vagy teljesítése során megtévesztették őket, a másik fél csalárdságára hivatkozva követelhették az eredti állapot visszaállítását. Összességében a szövegek alátámasztják a <em>lex Laetoriá</em>ra vonatkozó absztrakt ismereteinket, ugyanakkor a mikroszintű gyakorlatok hálózatát is feltárják.</p> János Erdődy Copyright (c) 2024 Erdődy János https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17871 h, 16 dec 2024 11:27:11 +0000 Kína és a nemzetközi jog: jogi hadviselés (lawfare) vagy stratégiai jogalkalmazás? https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17873 <p>A nemzetközi jogi szakirodalomban az utóbbi két évtizedben nagy népszerűségre tett a jogi hadviselés (<em>lawfare</em>) koncepciója. Egyes szerzők véleménye szerint ez a nemzetközi jogi normák visszaélésszerű felhasználásának módszere, és különösen a dél-kínai-tengeri térségben gyakori területi jogviták során sokan azzal vádolják a Kínai Népköztársaságot, hogy ehhez a módszerhez folyamodik. A tanulmány célja annak vizsgálata, hogy vajon tényleg igazolható-e ez az állítás. Ennek érdekében a dolgozat első fele a <em>lawfare</em> koncepciót vizsgálja és bemutatja annak különböző lehetséges definícióit. Ezt követően a kínai jogi sajátosságok elemzésével kísérletet tesz arra, hogy megmagyarázza Kína nemzetközi joghoz fűződő viszonyának sajátosságait. Végül a dél-kínai-tengeri jogviták ismertetésén keresztül választ ad a címben megfogalmazott kérdésre. A szerzők véleménye szerint a jogi hadviselés koncepciója nem alkalmas analitikai elemzés céljára és a Kínai Népköztársaság viselkedését elsősorban történelmi és kulturális sajátosságok magyarázzák.</p> Tamás Hoffmann, Viktória Laura Herczegh Copyright (c) 2024 Hoffmann Tamás, Herczegh Viktória Laura https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17873 h, 16 dec 2024 00:00:00 +0000 A pihenőidők uniós jogi megfelelősége https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17874 <p>A munkavállalót megillető minimális pihenőidők az uniós szociális jog különlegesen fontos szabályai, amelyeket az Európai Unió Alapjogi Chartája 31. cikk (2) bekezdése is nevesít. A tanulmány áttekinti, milyen előírásokat tartalmaz az uniós jog a pihenőidőkre, és ezeket hogyan értelmezte az Európai Unió Bírósága. Egy általános áttekintés után először a pihenőidők mennyiségére és a beosztására vonatkozó szabályok, majd a lehetséges kivételek elemzésére kerül sor. Ezt követően a tanulmány három jelentős jogharmonizációs problémára mutat rá. Egyrészt, a kötetlen munkarend hazai szabályai életszerűbbek ugyan, mint ahogyan az önálló munkavállaló fogalmát a Bíróság értelmezi, ám ettől még az uniós jogba ütközés megállapítható. Másrészt, a heti pihenőidő alatti rendkívüli munkavégzés lehetősége alkalmas arra, hogy teljesen kiüresítse a heti pihenőidőt, amit ezért mindenképpen korlátozni kellene. Végül, a heti pihenőidő összevont kiadására vonatkozó szabályoknál nem csak az irányelv és a magyar jog eltérő fogalomhasználata okozhat problémát, hanem az is, hogy a szabályozás rendkívül hosszú időszakokra teszi lehetővé a folyamatos, pihenőnap nélküli munkavégzést.</p> Gábor Kártyás Copyright (c) 2024 Kártyás Gábor https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17874 h, 16 dec 2024 13:12:40 +0000 Az átfogó európai médiaszabályozás születése https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17875 <p>A jelen tanulmány az európai tömegtájékoztatás szabadságáról szóló jogszabály (EMFA) megszületésének, alkalmazásának és jövőjének kritikai elemzésére vállalkozik. A 2024. április 17-én kihirdetett EMFA alapjaiban változtatja meg az uniós médiaszabályozást, és széles körben avatkozik bele a tagállamok médiaszabályozásába, legyen szó a médiaszolgáltatások szabályozásáról, médiapiaci kérdésekről vagy akár a médiapluralizmusról. A tanulmány módszertanát tekintve doktrinális kutatásra és az EMFA-hoz kapcsolódó szakirodalom bemutatására és szintetizálására épül, szerkezetét tekintve pedig három részre oszlik. Először az EMFA megalkotásának körülményeit ismerteti, bemutatva az eredeti javaslat előzményeit és az elfogadás folyamatát. Ezt követően részletekbe menően, cikkről cikkre mutatja be az EMFA rendelkezéseit, amit kiegészít kritikai megállapításokkal is. Végül az EMFA következtében felmerülő kérdéseket vizsgálja, különös tekintettel a rendelet jogalapjára, hazai alkalmazhatóságára és céljaira. A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy az EMFA számos jogalkotási és végrehajtási problémát vet fel, illetve konfliktusokat is okozhat a tagállamok és az EU szervei között.</p> András Koltay, János Tamás Papp, Levente Nyakas, Gergely Ferenc Lendvai Copyright (c) 2024 Koltay András, Papp János Tamás, Nyakas Levente, Lendvai Gergely Ferenc https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17875 h, 16 dec 2024 13:14:41 +0000 A fenntartható települések fogalmának jogi építőkövei, a digitalizáció fényében https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17876 <p>Az emberiségnek az elmúlt évtizedekben szembe kellett néznie az éghajlatváltozás hatásaival, és felismerte, hogy azonnali cselekvésre van szükség a káros hatások leküzdése érdekében. Az Egyesült Nemzetek Szervezete mint legfontosabb nemzetközi szereplő, 2015-ben fogadta el a fenntartható fejlődési célokat, amelyek átfogó keretet határoznak meg a fenntarthatóság érdekében, 2030-ig. A 11. SDG kifejezetten a fenntartható, befogadó és élhető emberi településekre koncentrál, számos feladatot részletezve a nemzetközi közösség számára. Ezek a települések az európai szféra számára is jelentősek, hiszen az európai polgárok egyre nagyobb hányada él urbanizált környezetben. A digitalizáció növekvő szerepet játszik, sőt a mesterséges intelligencia is utat talált a mindennapjainkba. Jelen tanulmányban a zöld demokrácia jogi meghatározására és rövid történetére koncentrálok a fenntartható emberi települések keretein belül. A fő kutatási kérdés az, hogy létezik-e konkrét definíciója a zöld demokráciának, és milyen kapcsolat azonosítható a fenntartható települések jogi elemei és a zöld demokrácia építőkövei között. Kiemelem továbbá a digitális megoldások fontosságát és a mesterséges intelligencia alkalmazhatóságának előnyeit és hátrányait. Különös hangsúlyt kapnak az emberi jogok, ideértve a harmadik generációs jogokat, köztük az élelemhez és a vízhez való jogokat.</p> Orsolya Johanna Sziebig Copyright (c) 2024 Sziebig Orsolya Johanna https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17876 h, 16 dec 2024 13:17:02 +0000 A váddal szembeni elvárások az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatában https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17533 <p>A tisztességes tárgyalás lefolytatásának egyik alapvető biztosítéka, hogy a vádlott számára már a vádirat kézbesítésekor megismerhetővé váljék, hogy pontosan mely cselekmény elkövetését rója a terhére a vádhatóság. Az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) több ítéletében felvázolta, hogy az érdemi védekezés lehetőségének megteremtése érdekében a vádnak mely garanciális követelményeknek kell megfelelnie. A problematika mélyre ható, tudományos igényű feldolgozása legutóbb egy 2008-ban megjelent tanulmány keretében valósult meg, amely mindazonáltal rávilágított arra, hogy az emberi jogi ítélkezésben – ezen időpontig – nem alakult ki egységes gyakorlat a tekintetben, hogy a tisztességes eljárás követelményének való megfeleléshez elegendő-e a vádlott részéről a vád tárgyát képező tényeknek és azok változásának az ismerete vagy a bíróságnak emellett folyamatosan biztosítania kell a megváltozott jogi minősítés megismerésének a lehetőségét. Az eltelt hosszabb idő esetjoga újabb tudományos vizsgálódásnak biztosított terepet a tekintetben, hogy egységesedett-e az emberi jogi fórum ingadozó követelményrendszere, és kialakult-e mára egy olyan következetes, a tagállami bíróságok által követendő iránymutatás, hogy milyen körben és módon kell a terheltet tájékoztatni a vád aktuális tartalmáról. Jelen tanulmány az elmúlt több mint 15 évben közzétett, e tárgykört érintő ítéletek feldolgozása révén törekszik következtetést levonni az EJEB hatályos álláspontjára.</p> Andrea Czédli-Deák Copyright (c) 2024 Andrea Dr. Czédli-Deák https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17533 k, 17 dec 2024 11:06:18 +0000 Az Európai Bizottság állami támogatások jogán alapuló vizsgálatainak értékelése a legfrissebb uniós bírósági ítéletek tükrében https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17878 <p>A Bizottság 2013-2014-ben némiképp váratlan, ténylegesen jól megtervezett cselekvéssorozat részeként az állami támogatások jogára támaszkodva számos vizsgálatot indított meg a tagállamok (azon belül is főként a Benelux államok és Írország) által a multinacionális vállalatoknak kibocsátott feltételes adómegállapításokra fókuszálva. A vizsgálatokat nemcsak a tagállamok és a multinacionális vállalatok, hanem a szakértők is kritizálták. Utóbbiak, habár kedvezően fogadták a bizottsági vizsgálatokat, rámutattak arra, hogy a Bizottság az állami támogatások jogát felhasználva lényegében véve meg kívánja kerülni a tagállami vétót a közvetlen adózás területén. Különösen a széles referenciarendszert és a bizottsági szokásos piaci ár alkalmazását kritizálták. Jelen tanulmányban ezeket a leginkább vitatott pontokat vizsgáljuk meg részletesen. Összességében véve látni fogjuk, hogy míg a Törvényszék – megkötésekkel – elfogadta a bizottsági érvelést, addig a Bíróság a Fiat ügyben ezzel szemben olyan ítéletet hozott, amely a tagállamok közvetlen adózás területén meglévő autonómiájának megerősítésén túl kétségessé teszi a jelenlegi bizottsági irányvonal tarthatóságát is. Jelen tanulmány éppen ezért részletesen is foglalkozunk ezzel az ítélettel, melynek során választ keresünk arra a kérdésre, hogy vajon létezik-e alternatív út a Bizottság számára vagy vissza kell térnie a jogalkotás útján való fellépéshez.</p> Tamás Zoltán Wágner Copyright (c) 2024 Wágner Tamás Zoltán https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ias/article/view/17878 h, 16 dec 2024 13:18:06 +0000