https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/issue/feedKözlekedéstudományi Szemle2025-02-17T14:37:28+00:00Dr. Katona Andrásszemle@ktenet.huOpen Journal Systems<p>A Közlekedéstudományi Egyesület a közlekedéstudomány területén egyedülálló módon jelenteti meg a Közlekedéstudományi Szemle (KTSZ) címen azt a lektorált szaklapot, amely immár 73. évfolyamát jegyzi. A KTSZ az egyetlen MTA által elismert közlekedéstudománnyal foglalkozó magyar nyelvű szaklap. A Szemle a hosszú és folyamatos megjelenés során rendkívül népszerű publikációs felületet szolgáltatott és ad ma is a hazai kutatók, oktatók és egyetemi hallgatók (MSc, ill. PhD) körében. Az évente hat alkalommal megjelenő folyóirat a digitális platform mellett elérhető nyomtatott formában is.</p>https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18352Integrált ütemes menetrend a Dunakanyartól a Kékestetőig2025-02-13T13:20:00+00:00Viktor Borzaborzav@vpe.huBéla György Vinczevincze.bela@vbnet.hu<p>Magyarország autóbusz-közlekedési rendszere kitűnő területi lefedettséggel rendelkezik, ugyanakkor az utazások időbeli rugalmasságot egyelőre csak a legnagyobb forgalmú viszonylatokon biztosítanak az utasok számára. Bár ezen a téren is folyamatos a fejlődés, ha a közvetlen (átszállásmentes) eljutások elsődleges prioritásából továbbra sem engedünk, akkor nem fogjuk tudni aránytalan forrásbevonás nélkül a kis- és közepes települések számára is biztosítani az egyéni közlekedéssel versenyképes időbeli lefedettséget (két-, fél-, illetve órás ütemes eljutási lehetőségek hajnaltól késő estig).</p>2025-02-11T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18353A 100a vasútvonal üzemeltetési és szolgáltatásfejlesztési tapasztalatai2025-02-13T13:20:00+00:00Zsolt Márton Csabacsabazsm@gmail.com<p>A 100a (Budapest-Cegléd-Szolnok) vasútvonal Magyarországon utasforgalom szempontjából a legforgalmasabb. A vasútvonal 2018 és 2022 között számos probléma elé állította a pályahálózat-üzemeltető és személyszállítási szolgáltató vasútvállalatokat.</p>2025-02-11T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18355Gyalogos átkelés és elsőbbségadás-szabályozás módszerei és továbbfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata Vissim forgalomszimulációs programban2025-02-17T14:37:28+00:00Szilárd Szigetiszigeti.szilard@kti.huAttila Abaaba.attila@kjk.bme.huDávid Földesfoldes.david@kjk.bme.hu<p>Cél a Vissim forgalomszimulációs szoftver működésének vizsgálata gyalogátkelőhely környezetében. Elsődleges fókuszterület az elsőbbségadás szabályozási módok működési elvének bemutatása, összevetésük, hiányosságaik feltárása, valamint a továbbfejlesztési lehetőségek bemutatása.</p>2025-02-11T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18356Szintbeni vasúti átjárók és közúti csomópontok összehasonlítása baleseti adatok és az úthasználók által érzékelt veszély mértéke alapján2025-02-13T13:20:00+00:00Marcell Ladichladichmarcell@gmail.comDániel Dr. Mileticsmileticsd@sze.hu<p>Az utak és a vasutak szintbeni keresztezései a közlekedés kiemelt kockázattal bíró helyszínei. Számos tanulmány megállapította, hogy a vasúti átjárókban bekövetkező balesetek kimenetele súlyosabb, mint a közúti baleseteké, és hogy az egyes vasúti átjárós balesetekben általában többen is sérülnek meg. Az is megállapítható ugyanakkor, hogy a vasúti átjárókban, forgalomnagyságra vetítve jelentősen kevesebb baleset történik, mint közúti csomópontokban, aminek az oka többek között a vasúti átjárók szigorúbb biztosításában kereshető.</p>2025-02-11T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18357Az agresszív, dühös és megtorló közúti magatartásmódok pszichológiai hátterének egyes aspektusai2025-02-13T13:19:59+00:00Ágnes Hőgye-Nagyhogye-nagy.agnes@arts.unideb.huGabriella Varróvaga1998@gmail.comÁgnes Bernáthbernath.agnes@arts.unideb.hu<p>A cikk a közúti viselkedések (agresszió, düh, megtorlás stb.) megjelenését és facilitáló tényezőit foglalja össze, és áttekinti a nemzetközi szakirodalomban legtöbbet kutatott egyéni jellemzőket. A személyiségvonások mellett a demográfiai jellemzők és társas hatások szerepét is bemutatják.</p>2025-02-11T00:00:00+00:00Copyright (c)