https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/issue/feed Közlekedéstudományi Szemle 2024-12-19T12:33:57+00:00 Dr. Katona András szemle@ktenet.hu Open Journal Systems <p>A Közlekedéstudományi Egyesület a közlekedéstudomány területén egyedülálló módon jelenteti meg a Közlekedéstudományi Szemle (KTSZ) címen azt a lektorált szaklapot, amely immár 73. évfolyamát jegyzi. A KTSZ az egyetlen MTA által elismert közlekedéstudománnyal foglalkozó magyar nyelvű szaklap. A Szemle a hosszú és folyamatos megjelenés során rendkívül népszerű publikációs felületet szolgáltatott és ad ma is a hazai kutatók, oktatók és egyetemi hallgatók (MSc, ill. PhD) körében. Az évente hat alkalommal megjelenő folyóirat a digitális platform mellett elérhető nyomtatott formában is.</p> https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17931 A vasúti pálya állapotának hatása a megengedhető haladási sebességre 2024-12-19T12:33:57+00:00 Zoltán Zábori zabori.zoltan@kjk.bme.hu <p>A tanulmány a vasúti pálya állapotának és a rajta futó vasúti jármű engedélyezett sebességének kapcsolatát vizsgálja. A vasútüzem egyik fontos, döntően biztonsági kérdése, hogy a vasúti pálya állapota és az adott pályaszakaszon engedélyezett maximális járműsebesség között milyen összefüggés van. Ez a gondolat felveti azt a kérdést, hogy milyen módszerrel lehetséges a vasúti pálya állapotának minősítése.</p> 2024-12-09T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17932 Benyúló karos tartószerkezet alkalmazási lehetőségének vizsgálata a ZalaZONE tesztpályán kialakítandó percepciós szenzorrendszer vonatkozásában 2024-12-19T12:33:57+00:00 Márton Cserni mcserni@edu.bme.hu Zsolt Vincze vincze.zsolt@kjk.bme.hu András Rövid rovid.andras@kjk.bme.hu Mihály Csonthó csontho.mihaly@kjk.bme.hu Ádám Boronyák boronyak.adam@kjk.bme.hu Lóránt Kovács lorant.kovacs@zalazone.hu <p>Az infrastruktúrára telepített szenzorok növelhetik az önvezetés biztonságát, de szél miatti rezgésük kalibrációs problémákat okozhat. A szerkezetek merevítése helyett szoftveres stabilizáció szükséges. A kutatás a hosszú távú rezgések hatását és kalibrációs modellezését vizsgálja, megoldási javaslatokat kínálva.</p> 2024-12-09T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17934 A budapesti repülőtér vonzáskörzete és hatása az ország egyes területeire 2024-12-19T12:33:57+00:00 Dávid Nagyvári nagyvari.david@gmail.com <p>Egy repülőtér vonzáskörzete számos tényezővel áll kapcsolatban. Földrajzi kiterjedését a társadalom jövedelme, az utazási idők a reptérig, az országhatárok, a versenytársak közelsége és a jegyárak befolyásolják. A feltárt összefüggések segítik a decentralizációt, az infrastuktúra-fejlesztést, a hatékony turizmusmarketinget, a külföldi vállalatok telephelyválasztását és a gazdasági vérkeringést.</p> 2024-12-09T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17935 Emlékeztető: az MTA Közlekedés- és Járműtudományi Bizottságának üléséről 2024-12-19T12:33:57+00:00 Ádám Török torok.adam@kjk.bme.hu Balázs Horváth hbalazs@sze.hu <p>Török Ádám, a bizottság elnöke köszöntötte a megjelenteket. Emlékeztette a jelenlévőket, hogy 2024. évben a bizottság kihelyezett üléseket tervez, ehhez kapcsolódik ez az ülés is a KTI Széchenyi termében. A mai ülés csatlakozás a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozathoz, így a téma a közlekedésbiztonság lesz. Felkérte Munkácsy Andrást, hogy köszöntse a megjelenteket a KTI képviseletében.</p> 2024-12-09T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17936 Gyalogosok viselkedése jobb- és baljáratú HÉV vonalak átjáróiban 2024-12-19T12:33:56+00:00 Bayasgalan Nemekh nemekh.bayasgalan@gmail.com Gabriella Kosztolányi-Iván ivang@sze.hu Csaba Koren koren@sze.hu <p>A budapesti elővárosi vasutak a megszokott jobb oldali közlekedési rend szerint működnek, kivéve a H8-H9-es HÉV vonalát, amely baljáratú. A cél a gyalogosok viselkedésének bemutatása a H5-ös jobbjáratú és a H8-H9-es baljáratú vonal&nbsp; kiválasztott szintbeni átjáróiban és feltárni a viselkedésük közötti különbségeket, valamint ezek biztonsági következményeit.</p> 2024-12-09T00:00:00+00:00 Copyright (c)