https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/issue/feedKözlekedéstudományi Szemle2024-12-19T12:33:57+00:00Dr. Katona Andrásszemle@ktenet.huOpen Journal Systems<p>A Közlekedéstudományi Egyesület a közlekedéstudomány területén egyedülálló módon jelenteti meg a Közlekedéstudományi Szemle (KTSZ) címen azt a lektorált szaklapot, amely immár 73. évfolyamát jegyzi. A KTSZ az egyetlen MTA által elismert közlekedéstudománnyal foglalkozó magyar nyelvű szaklap. A Szemle a hosszú és folyamatos megjelenés során rendkívül népszerű publikációs felületet szolgáltatott és ad ma is a hazai kutatók, oktatók és egyetemi hallgatók (MSc, ill. PhD) körében. Az évente hat alkalommal megjelenő folyóirat a digitális platform mellett elérhető nyomtatott formában is.</p>https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17931A vasúti pálya állapotának hatása a megengedhető haladási sebességre2024-12-19T12:33:57+00:00Zoltán Záborizabori.zoltan@kjk.bme.hu<p>A tanulmány a vasúti pálya állapotának és a rajta futó vasúti jármű engedélyezett sebességének kapcsolatát vizsgálja. A vasútüzem egyik fontos, döntően biztonsági kérdése, hogy a vasúti pálya állapota és az adott pályaszakaszon engedélyezett maximális járműsebesség között milyen összefüggés van. Ez a gondolat felveti azt a kérdést, hogy milyen módszerrel lehetséges a vasúti pálya állapotának minősítése.</p>2024-12-09T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17932Benyúló karos tartószerkezet alkalmazási lehetőségének vizsgálata a ZalaZONE tesztpályán kialakítandó percepciós szenzorrendszer vonatkozásában2024-12-19T12:33:57+00:00Márton Csernimcserni@edu.bme.huZsolt Vinczevincze.zsolt@kjk.bme.huAndrás Rövidrovid.andras@kjk.bme.huMihály Csonthócsontho.mihaly@kjk.bme.huÁdám Boronyákboronyak.adam@kjk.bme.huLóránt Kovácslorant.kovacs@zalazone.hu<p>Az infrastruktúrára telepített szenzorok növelhetik az önvezetés biztonságát, de szél miatti rezgésük kalibrációs problémákat okozhat. A szerkezetek merevítése helyett szoftveres stabilizáció szükséges. A kutatás a hosszú távú rezgések hatását és kalibrációs modellezését vizsgálja, megoldási javaslatokat kínálva.</p>2024-12-09T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17934A budapesti repülőtér vonzáskörzete és hatása az ország egyes területeire2024-12-19T12:33:57+00:00Dávid Nagyvárinagyvari.david@gmail.com<p>Egy repülőtér vonzáskörzete számos tényezővel áll kapcsolatban. Földrajzi kiterjedését a társadalom jövedelme, az utazási idők a reptérig, az országhatárok, a versenytársak közelsége és a jegyárak befolyásolják. A feltárt összefüggések segítik a decentralizációt, az infrastuktúra-fejlesztést, a hatékony turizmusmarketinget, a külföldi vállalatok telephelyválasztását és a gazdasági vérkeringést.</p>2024-12-09T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17935Emlékeztető: az MTA Közlekedés- és Járműtudományi Bizottságának üléséről2024-12-19T12:33:57+00:00Ádám Töröktorok.adam@kjk.bme.huBalázs Horváthhbalazs@sze.hu<p>Török Ádám, a bizottság elnöke köszöntötte a megjelenteket. Emlékeztette a jelenlévőket, hogy 2024. évben a bizottság kihelyezett üléseket tervez, ehhez kapcsolódik ez az ülés is a KTI Széchenyi termében. A mai ülés csatlakozás a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozathoz, így a téma a közlekedésbiztonság lesz. Felkérte Munkácsy Andrást, hogy köszöntse a megjelenteket a KTI képviseletében.</p>2024-12-09T00:00:00+00:00Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/17936Gyalogosok viselkedése jobb- és baljáratú HÉV vonalak átjáróiban2024-12-19T12:33:56+00:00Bayasgalan Nemekhnemekh.bayasgalan@gmail.comGabriella Kosztolányi-Ivánivang@sze.huCsaba Korenkoren@sze.hu<p>A budapesti elővárosi vasutak a megszokott jobb oldali közlekedési rend szerint működnek, kivéve a H8-H9-es HÉV vonalát, amely baljáratú. A cél a gyalogosok viselkedésének bemutatása a H5-ös jobbjáratú és a H8-H9-es baljáratú vonal kiválasztott szintbeni átjáróiban és feltárni a viselkedésük közötti különbségeket, valamint ezek biztonsági következményeit.</p>2024-12-09T00:00:00+00:00Copyright (c)