Scientific Review of Transport https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz <p>The Hungarian Society for Transport Sciences publishes a peer-reviewed journal called Scientific Review of Transport since 1951. The journal is the only Hungarian-language trade journal regarding transport science certified by the Hungarian Academy of Sciences. Scientific Review of Transport provided and providing an extremely popular publication interface among Hungarian researchers, lecturers and university students (MSc and PhD). The journal, published six times a year, can also be reached in printed form besides to the digital platform.</p> hu-HU <p>Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.</p> <p>A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.</p> <p>Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.</p> <p>A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.</p> <p>A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0">https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0</a>), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.</p> <p>A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.</p> szemle@ktenet.hu (Dr. Katona András) lakatos.andras@kjk.bme.hu (Dr. Lakatos András Rudolf) Sat, 21 Jun 2025 04:03:47 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Day of Transport Culture Speech of Sebastian BELZ https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19405 <p>A Közlekedési Kultúra Napja továbbra is kiemelt rendezvénye a Közlekedéstudományi Egyesületnek. A nemzetközi jelleget erősítik a meghívott külföldi vendégek előadásai. Az immár hagyományosnak<br>minősíthető „Bevezető”-t ez évben is Sebastian Belz úr az EPTS alapítvány titkára mondta el.</p> Sebastian Belz Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19405 Fri, 20 Jun 2025 00:00:00 +0000 The similarities and differences between the service contract of economic interest and the public service contract in the field of transport services https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19399 <p>In the regulations of the European Union, the distinction between an economic service contract and a public service contract depends on the nature of the contract, the type of service and the relevant legislation. In general, the term “public service contract” refers to contracts that concern services of public interest, such as health, education, social services, postal services or transport services.<br>“Economic service contract” generally means a contract between private enterprises and the government or other public bodies<br>for the performance of economic activities that may be profit-oriented. Whether an economic service contract is considered a public service contract depends on what services the contract concerns and how these services are related to the public interest.</p> István Dr. Szeri, Ákos Dancz Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19399 Fri, 20 Jun 2025 00:00:00 +0000 A magyarországi útdíjfizetési rendszer változásai, és ezek várható hatása a közúti fuvarozással foglalkozó vállalkozások költségeire alternatív meghajtások esetén https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19400 <p>A közúti áruszállításhoz kapcsolódóan az infrastruktúra használatáért fizetendő díjak mellett a környezetterhelés mértékével összefüggő tételek megjelenése a jogalkotó szándéka szerint olyan ösztönző feltételeket teremt, amelyek hatására a közúti áruszállításban érdekelt vállalkozások felülvizsgálják a korábbi időszakban alkalmazott amortizációs stratégiájukat, és esetleg a környezetet kevésbé terhelő megoldások irányába mozdulnak el. A környezetbarát üzemű járművek beszerzését megfelelően támogató állami felelősségvállalással összekapcsolva ez a folyamat áttörést hozhat: sikerrel járulhat hozzá a klímavédelmi törekvésekhez, élénkítheti a környezetbarát járművek piacát, és ezzel növelheti az európai és a hazai gazdaság teljesítőképességét.&nbsp; Ezen célok elérése érdekében 2024. január 1-től jelentősen megváltozott a hazai útdíjrendszer, követve az EU-s irányelveket. Új tengelykategória került bevezetésre, bővült a díjköteles hálózat, valamint a forgalomból eredő lokális környezetterhelés<br>(légszennyezés, zaj) külsőköltség-díját is tartalmazza a fizetendő útdíj. Mindebből kiindulva jelen cikkben azt elemezzük, hogy az útdíj tételek változása, valamint az egyre inkább magának utat törő alternatív, kibocsátásmentes technológiákra való átállás hogyan hathat 10 éves időtávban a fuvarozó vállalkozások működési költségeire.&nbsp;</p> Adrienn Boldizsár, Ádám Török, Norina Szander Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19400 Fri, 20 Jun 2025 00:00:00 +0000 Changes in activities carried out while travelling before and after the pandemic https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19401 <p>Using public transport allows passengers to carry out other useful activities. In our research, we examined the proportion of activities<br>performed while travelling, based on data from two surveys conducted four years apart on the Budapest metro. The distribution<br>of activities followed a similar pattern in both years, but there was a significant change in the proportion of telecommunication devices<br>used and an increase in the use of smart devices by older passengers.&nbsp;</p> Tamás Strommer, András Dr. Munkácsy, Dávid Dr. Földes Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19401 Fri, 20 Jun 2025 00:00:00 +0000 Emlékeztető az MTA Közlekedés- és Járműtudományi Bizottságának üléséről https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19403 <p>Török Ádám, a Bizottság elnöke köszöntötte a megjelenteket. Emlékeztette a jelenlévőket, hogy 2025. évben a bizottság kihelyezett üléseket tervez, ehhez kapcsolódik ez az ülés is a BOSCH Innovációs Kampuszán. Az ülés témája ennek megfelelően a járműgépészet fejlődése volt.</p> Ádám Török, Balázs Horváth Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19403 Fri, 20 Jun 2025 00:00:00 +0000 The process of development of the trans-European transport corridors, and particularly, the Hungarian section of the rail corridor IV. Part 2 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19402 <p>The process of improving the compatibility of the national rail networks of the Member States began in the early 1990s, with the ultimate aim of creating an efficient and competitive rail network covering the whole of the Union: the single European railway area. Rail policy is part of the EU’s transport policy, which aims to achieve interconnected, sustainable, inclusive, safe and secure mobility within the Union.</p> Imre Balogh Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19402 Fri, 20 Jun 2025 00:00:00 +0000 Impact assessment of the painting of the stop line indicating the stopping place (before and after examination) at pedestrian crossings marked with signs, on a continuous road section https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19404 <p>Marked pedestrian crossings ensure that the most vulnerable road users (pedestrians, cyclists, scooters) can cross the roadway. Contrary to European practice, there is only one type of “zebra” used in our country, and it is often worn, with barely visible pavement<br>markings. Although the “Designated pedestrian crossing point” sign is designed in accordance with the Convention on Road Signs<br>and Signals, it is essentially an information sign, rather than an attention-getting sign. At this sign, the driver is obliged to give way.<br>To resolve this contradiction, road managers are trying a number of solutions to make the crossing place more recognisable and to<br>improve the willingness to give way. Since 2022, new features, dotted line pavement signs have been introduced, indicating the<br>stopping point at so-called line crossings on continuous road sections. Pre- and post-examinations were carried out in order to investigate the impact of this marking to see if any change in driver behaviour could be measured. The presentation of the results of the<br>before-and-after study conducted at two locations in the capital (district XI) aims to give an idea of how the willingness to give way<br>changes after a stop line is painted, indicating what further research could help to improve pedestrian safety.</p> Péter Dávid Nagy, Erzsébet Hóz Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/19404 Fri, 20 Jun 2025 00:00:00 +0000