Közlekedéstudományi Szemle https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz <p>A Közlekedéstudományi Egyesület a közlekedéstudomány területén egyedülálló módon jelenteti meg a Közlekedéstudományi Szemle (KTSZ) címen azt a lektorált szaklapot, amely immár 73. évfolyamát jegyzi. A KTSZ az egyetlen MTA által elismert közlekedéstudománnyal foglalkozó magyar nyelvű szaklap. A Szemle a hosszú és folyamatos megjelenés során rendkívül népszerű publikációs felületet szolgáltatott és ad ma is a hazai kutatók, oktatók és egyetemi hallgatók (MSc, ill. PhD) körében. Az évente hat alkalommal megjelenő folyóirat a digitális platform mellett elérhető nyomtatott formában is.</p> hu-HU <p>Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.</p> <p>A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.</p> <p>Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.</p> <p>A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.</p> <p>A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0">https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0</a>), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.</p> <p>A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.</p> szemle@ktenet.hu (Dr. Katona András) lakatos.andras@kjk.bme.hu (Dr. Lakatos András Rudolf) cs, 17 ápr 2025 10:23:20 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Tengerhajózási társaságok energetikája és a fenntarthatóság 2024-2025 https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18756 <p>A környezetvédelem rendkívül fontos célkitűzései érintik a hajózás területét is. A legfrissebb intézkedések, rendeletek áttekintése fontos eleme az intézkedések megvalósításának.</p> János Negyeliczky Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18756 cs, 03 ápr 2025 00:00:00 +0000 A transzeurópai közlekedési folyosók kialakulásának folyamata, és ezeken belül kiemelten, a IV. vasúti folyosó magyarországi szakaszai. 1. rész https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18757 <p>A ’90-es évek elején kezdődött meg a tagállami nemzeti vasúthálózatok kompatibilitásának javítása azzal a végső céllal, hogy létrejöjjön egy hatékony és versenyképes, az Unió egészére kiterjedő vasúthálózat: az egységes európai<br>vasúti térség. A vasútpolitika az uniós közlekedéspolitika része, amely összekapcsolt, fenntartható, befogadó, biztonságos és védett mobilitás megvalósítására irányul az Unión belül.</p> Imre Balogh Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18757 cs, 03 ápr 2025 00:00:00 +0000 Az utazási szokásoknak a pandémia hatására bekövetkezett átalakulása a hazai helyközi autóbusz-közlekedésben https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18758 <p>Beigazolódott, hogy egy ilyen vészhelyzetben is szükség van a megfelelő, (lehetőleg a mostaninál is jobb szolgáltatási színvonalat biztosító) helyközi autóbusz-közlekedésre. A vállalatok és a közlekedők lényegében jól alkalmazkodtak a korlátozásokhoz és a többhullámos pandémiát követően 2024-re a „helyreállítási periódus” lezárult, a helyközi autóbusz-közlekedés teljesítményei elérték a pandémia előtti szintet.</p> Ákos Gyula Dancz, István Dr. Szeri Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18758 cs, 03 ápr 2025 00:00:00 +0000 Az okos megoldásokból származó helyváltoztatás- mérséklést korlátozó paraméterek elemzése https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18772 <p>A közlekedés és a digitalizáció összefüggéseinek feltárásával lehetőség van a mobilitási szokások hatékonyabb és fenntarthatóbb kiszolgálására.</p> András Dr. Lakatos, Zsolt Csaba Horváth, András Kovács, Boglárka Dr. Eisingerné Dr. Balassa Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18772 cs, 03 ápr 2025 00:00:00 +0000 A közúti telematikai rendszerek használati lehetőségei a közlekedésre felkészítésben https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18773 <p>A fiatalok egyre növekvő részvétele a közúti közlekedésben mindinkább indokolja a korszerűbb oktatási módok és eszközök elterjesztését.</p> Viktória Ötvös, János Dr. Tóth, Éva Barna Copyright (c) https://ojs3.mtak.hu/index.php/ktsz/article/view/18773 cs, 03 ápr 2025 00:00:00 +0000