A gamifikáció eszközei és alkalmazásuk lehetőségei a településfejlesztési folyamatokban

Kulcsszavak: gamifikáció, participáció, városfejlesztés, módszertan

Absztrakt

A várostervezés szempontjából korunk egyik legnagyobb társadalmi problémája az ösztönzés egyre nehezebbé válása. Ez a jelenség nemcsak az oktatásban, hanem a közösségi tervezési folyamatokban is erősödik. A motivációt célzó új jelenség és módszertan, a gamifikáció megoldást kínálhat erre a problémára. Csupán az elmúlt néhány évben nőtt jelentős mértékben a tudományos kutatás ezen a területen, főként nemzetközi szinten és az oktatás területén, de egyre több a jó gyakorlat a részvételen alapuló városfejlesztés játékosítása terén is. A magyar gyakorlatban azonban még nem elterjedt, és nem feltétlenül beszélhetünk tudatos gamifikációról sem a játékos események esetében. A korábbi kutatások alapján a releváns játékok tartalomelemzése készült. Ennek eredményeként összeállítottam egy gamifikációs eszköztárat, amely három fő kategóriába sorolható: játéktervezési elemek, szoftveres elemek és tárgyi eszközök. Ezek megfelelő és összehangolt átvételével lehetőség nyílik a városfejlesztés játékosítására, a közösségi tervezés szerepének és hatékonyságának növelésére, az lakossági motiváció és részvétel növelése érdekében.

Megjelent
2024-05-14
Rovat
Értekezések