Önkéntesek bevonása 8-18 évesek természetvédelmi nevelésébe: a Süni táborok 25 éve

  • Malatinszky Ákos Szent István Egyetem, MKK, Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet, Természetvédelmi és Tájökológiai Tanszék
  • Ádám Szilvia Szent István Egyetem, MKK, Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet, Természetvédelmi és Tájökológiai Tanszék
  • Benicsek Mihály Pangea Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület
  • Bundai Zsófia Pangea Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület
  • Fehérvári Bence Pangea Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület
  • Filó Andrea Pangea Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület
Kulcsszavak: környezeti nevelés, tábor, önkéntes, élménypedagógia

Absztrakt

A Süni néven ismertté vált nomád természetismereti táborokat, mint a fenntarthatóságra nevelés nagy múltra visszatekintő eszközeit huszonöt éve, évente más hazai hegyvidéken szervezzük. A táborok gerincét napközbeni komplex szakmai programok és délutáni játékok, manuális jellegű foglalkozások alkotják, amelyeket esti népdaléneklés, beszélgetés és a tábort átívelő keretmese foglal egységes rendszerbe. Módszerünk az egyéni felfedezés ösztönzése, a természet megismertetése és megszerettetése felszabadult hangulatban, közvetlen tapasztalásra építve, minél több kötődést teremtve a résztvevők és a természet között. A szervező és lebonyolító önkéntesek döntő része ebben a közösségben nőtt fel, így hitelesen képviseli nemcsak szakmai, hanem szemléleti és metodológiai oldalról is mindazt, amit e táborok hordoznak. A közös cél érdekében, elkötelezettséggel végzett feladataik felelősségteljesek, vezetésük összetett és a szokványostól eltérő stratégiákat igényel.

Hivatkozások

Adorján, R. (1998): Magonc – természetismereti játékok az erdőben. – Mecsek Erdészeti Rt., Pécs, 91 pp.

Bundai, Zs. & Filó, A. & Malatinszky, Á. (szerk.) (2009): Süni – természetismereti nomád táborok szervezésének praktikuma. – Pangea Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület, Vác, 142 + 95 + 55 + 87 pp.

F. Nagy, Zs., & Molnár, Á. (2004): Természetismereti játékgyűjtemény. – Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány, Miskolc, 37 pp.

Huckle, J., & Sterling, S. (1996): Education for Sustainability. – Earthscan, London, 236 pp.

Lehoczky, J. (1999): Iskola a természetben, avagy a környezeti nevelés gyakorlata. – RAABE Klett Könyvkiadó, Budapest, 258 pp.

Vásárhelyi, T., & Victor, A. (szerk.) (2003): Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. – Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, Budapest, 174 pp.

Wheeler, K. A., & Bijur, A. P. (2001): A fenntarthatóság pedagógiája – A remény paradigmája a XXI. század számára. – Körlánc Egyesület, Budapest, 170 pp.

http1: http://www.earthcharterinaction.org/invent/images/uploads/echarter_hungarian.pdf

Megjelent
2012-12-31