„Kalandozásaink a legnagyobb magyarral”
Reformkor-projekt az általános iskola 7. osztályában
Absztrakt
Közös munkánkra visszatekintve ez volt a hetedik együtt megvalósított projektünk,1 a reformkorról a második. Ahány osztály, annyiféle feladat – törekszünk arra, hogy a magunk számára is változatos legyen; egy-egy azonos témakört is igyekszünk más-más módon feldolgozni. (A projektmódszerről általában, ill. a mi olvasatunkban, valamint a megvalósítás menetéről egy korábbi cikkünkben írtunk.)2 A munka ezúttal is párhuzamosan, két síkon folyt: egyrészt a tanórákon, hagyományos módon dolgoztuk fel az ismereteket, emellett a választott feladatokat tanórán kívül dolgozták ki a tanulók. A feladatokat kerettörténetbe ágyazva kapták a tanulók, ez is segített azonosulni a reformkor emberének életérzésével, valamint lehetőséget adott a szerteágazó témáknak és tevékenységeknek. Mint korábbi projektjeinkben, most is hangsúlyt kaptak a helytörténeti vonatkozások, hiszen fontosnak tartjuk megmutatni a tanulóknak, hogy a történelemkönyvek valódi emberek életéről, hétköznapjairól szólnak. Így például a Heves Vármegyei Levéltár levéltárpedagógiai foglalkozásai segítik a tanítványainkat abban, hogy megismerjék az adott kor gondolkodásmódját, elmélyüljenek az adott kor életérzésében.