Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a résztvevők kiválasztásánál

  • Bognár László Dunaújvárosi Egyetem, Infor-matikai Intézet, Matematika és Számítástudományi Tanszék
Kulcsszavak: Oktatási felmérések, résztvevők kiválasztása, leíró statisztikai elemzések, mintavétel, reprezentativitás, téves következtetések, mintavételi hibák, statisztikai elemzések

Absztrakt

Ez a cikk az oktatási felmérések egyik legkritikusabb részére, a résztvevők kiválasztására összpontosít – vagyis arra, ahol igazán elrontjuk. Bemutatom, hogy van esélyünk arra, hogy már a leíró statisztikai elem­zéseknél téves következtetésekre jussunk. A mintavétel során elkövetett hibák pedig gyakorlatilag garantálják, hogy az eredményeink téves követ­keztetésekhez vezessenek. Végigvesszük a leggyakoribb hibákat, amelye­ket hajlamosak vagyunk elkövetni, amikor reprezentatív mintát szeret­nénk kapni. Nemcsak a hibákra próbálok rávilágítani, hanem még néhány jótanácsot is adok – azoknak, akik esetleg tényleg el akarnák kerülni eze­ket a hibákat. Az irónia csupán azért van, mert bár sokszor tudjuk, mit is kellene tennünk, mégis újra és újra beleesünk ugyanabba a csapdába.

Megjelent
2025-03-01
Hogyan kell idézni
BognárL. (2025). Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a résztvevők kiválasztásánál. Dunakavics, 13(3), 15-28. https://doi.org/10.63684/dk.2025.3.02
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek