Vízgazdálkodási és víziközműreform Magyarországon – Átfogó megközelítés és javaslatok
Absztrakt
A tanulmány a vízgazdálkodás és víziközmű-hálózatok rendszerszintű problémáit helyezi egy globálisból induló, majd nemzeti szintre érkező keretrendszerbe. Az azonosított hiányosságokra pedig egy integrált, különböző szintű menedzsmenteket átfogó, komplex megoldási architektúrát ajánl. Az ajánlat a rövid-, közép- és hosszútávú megoldáskezelést módszertanilag nem választja el, azonban a megoldásokban egyértelműen megjelöli a javaslatok alkalmazhatóságának időtávját. Az esszé az elején röviden bemutatja a vízzel mint erőforrással kapcsolatos világszintű jelenségeket, amelyeket – követve a nemzetközi szakirodalmat és szakpolitikai érvrendszert – elsősorban természetes erőforrás-elosztási problémaként jelöl meg. A szerző elfogadja, hogy a víznek közjó jellege van, és hangsúlyozza, hogy ezért a felhasználásának mind a társadalmi, mind a gazdasági értéket pontosabban kellene megjelenítenie. A magyarországi vízkezeléssel és vízhálózatokkal kapcsolatos problémákat a legfrissebb és szakmailag releváns források alapján nem minősíti, de azokból kiindulva jut el az integrált, rendszerszintű változásokat felvázoló megoldásrendszerhez állami és egyéni fogyasztói szinten, valamint vízgazdálkodástani és vízszolgáltatás-menedzsmenti szempontból is. A szerző az utolsó szakaszban konkrét javaslatokat tesz a magyar vízgazdálkodás és víziközműszolgáltatás rendszerének átalakítására, rövid távon a szolgáltatók működési költségeinek az állami támogatástól fokozatos mentesítésére, valamint a hosszú távú működést biztosító, konkrét szakpolitikai javaslatokat fogalmaz meg: egy vízkereskedelmi platform és a nemzeti vízalap létrehozásával, valamint a viselkedési alapú vízfelhasználás árazásával kapcsolatban. A tanulmány azonban nem egy teljes körű, minden kérdésre kiterjedő megoldáshalmazként kezelendő: a szerző szándéka szerint egy több mint aktuális vitát céloz elindítani. A felvetett megoldások részletese kifejtése további kutatások, felmérések, fogyasztókat és piaci szereplőket bevonó folyamat eredménye lehet csak, valamint szükség van az ágazatban megjelenő irányítóhatóságok elkötelezettségére is.
Hivatkozások
Magyarország Alaptörvénye (2011). Magyarország Alaptörvénye 2011. április 25.
évi LVII. Törvény a vízgazdálkodásról
évi CCIX. törvény a víziközmű-szolgáltatásról.
évi CXCVI. törvény a nemzeti vagyonról
évi LXIX. törvény az állami építési beruházások rendjéről
/2020. (IV. 16.) Korm. Rendelet a vízkészletjárulék-fizetési kötelezettség veszélyhelyzet idején történő teljesítéséről
/2016. (VIII. 2.) BM rendelet a hatékony víz-árpolitika kialakítása érdekében egyes vízgazdálkodási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
/2023. (XII. 13.) EM rendelet a Víziközmű-fejlesztési és Ellentételezési Alapról
/2013. (V. 29.) NFM rendelet a víziközművek vagyonértékelésének szabályairól és a víziközmű-szolgáltatók által közérdekből közzéteendő adatokról
/2023. (XII. 13.) EM rendelet a nem lakossági felhasználók víziközmű-szolgáltatási díjának megállapításáról.
/1999. (XII. 26.) KHVM rendelet a vízkészletjárulék kiszámításáról
/2017 (III.7.) Korm. határozat a Nemzeti Vízstratégia és a végrehajtását biztosító intézkedési terv elfogadásáról.
/2021. (XI. 30.) Korm. határozat, https://kormany.hu/dokumentumtar/nemzeti-vizikozmu-kozszolgaltatasi-strategia
Víz Keretirányelv (2000). 2000/60/EK irányelv, a Víz Keretirányelv (VKI)
/271/EGK irányelv A települési szennyvíz kezeléséről
/271/EGK irányelv átdolgozási javaslat (2024). Az Európai Parlament és a Tanács irányelve a települési szennyvíz kezeléséről (átdolgozás) (EGT-vonatkozású szöveg) {SEC(2022) 541 final} - {SWD(2022) 541 final} - {SWD(2022) 544 final}
Áder J. (2018). Áder János volt köztársasági elnök KEH/03347-2/2018. levele az Alkotmánybíróság részére, http://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/cbb2386065131e71c12582da004720cb/$FILE/I_1216_0_2018_ind%C3%ADtv%C3%A1ny.002.pdf/I_1216_0_2018_ind%C3%ADtv%C3%A1ny.pdf
ÁSZ jelentés (2024). Állami Számvevőszék, Jelentés, Nemzeti Vízstratégia Megvalósítására hozott intézkedések ellenőrzése – Ivóvízgazdálkodás ellenőrzése.
Belényesi P. (2011). A szennyező fizet elv a Víz Keretirányelv fényében. Gazdaság és Jog 2011/4. pp. 20-24.
Belényesi P. (2013). A vízszolgáltatások hatékonyságának javítása a Vízkeretirányelv egyes rendelkezései és a szennyező fizet elvének tükrében. PhD értekezés, Debreceni Egyetem, Marton Géza Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola, 2013. https://dea.lib.unideb.hu/server/api/core/bitstreams/74ffd7c0-e3ed-4e3c-affe-0c72945e1d67/content
Belényesi P. (2019). Viselkedéstudományi eredmények beépítése a szakpolitikai tervezési folyamatokba. KÜLGAZDASÁG, 63 (5-6). pp. 47-63. https://doi.org/10.47630/KULG.2019.63.5-6.47
Copeland, C., Carter. N.T. (2017). Energy-Water Nexus: The Water Sector’s Energy Use. Congressional Research Service, January 24, 2017.
Bluefield research (2024). Europe Municipal Water & Wastewater: CAPEX Market Forecasts, 2024-2030. 7 February 2024.
Dalin, C., Rodríguez-Iturbe, I. (2016). Environmental impacts of food trade via resource use and greenhouse gas emissions. Environmental Research Letters, 11(3): 035012. https://doi.org/10.1088/1748-9326/11/3/035012
Dixon, J.A. (1990). Renewable resources, the environment, and sustained growth: The next twenty-five years. ASEAN Economic Bulletin 7(2), pp. 159-172. https://doi.org/10.1355/AE7-2B
Ellensúly (2019). Vízproblémák a 21. században. https://ellensuly.hu/vizproblemak-a-21-szazadban/
EPA (2019). Water Quality Trading, NPDES – National Pollutants Discharge Elimination System. https://www.epa.gov/npdes/water-quality-trading. https://www.epa.gov/npdes/water-quality-trading-policy-promote-market-based-mechanisms-improving-water-quality
Erdős É. (2019). A víz pénzügyi jogi környezetének egyes elemei. Agrár- és Környezetjog. 2019/27, 56-73. o.
Fanaian, S. (2022). Too Much, Too Little, Too Dirty: The Evolution of Water Risks and Governance in Guwahati, India. Oxford, UK: Doctor of Philosophy Thesis, University of Oxford.
Fodor L. (2013). A víz az alaptörvény környezeti értékrendjében. Publicationes Universitatis Miskolciensis, Sectio Juridica et Politica, 31. pp. 329-345.
Food and Agricultural Organization (2018). The future of food and agriculture – Alternative pathways to 2050. Rome, FAO. https://www.fao.org/global-perspectives-studies/resources/detail/en/c/1157074/
Fujs, T., Kashiwase H. (2023). Strains on freshwater resources: The impact of food production on water consumption. World Bank Blogs, August 23, 2023.
Glied V. (2009). Vízkonfliktusok. Küzdelem egy pohár vízért, szerk., Publikon, Pécs.
Garrick, D., Balasubramanya, Beresford, S.M., Wutich, A., Gilson,G.G, Jorgensen, I., Brozović, N., Cox, M., Dai, X., Erfurth, S., Rimšaitė, R., Svensson, J., Jones, J.T., Unnikrishnan, H., Wight, C., Villamayor-Tomas, S., Vazquez Mendoza, K. (2023). A systems perspective on water markets: barriers, bright spots, and building blocks for the next generation. Environ. Res. Lett. 18. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/acb227
Grafton, R.Q., Manero, A., Chu, L., Wyrwoll, P. (2023). The price and value of water: An economic review. Cambridge Prisms: Water. Ill., https://doi.org/10.1017/wat.2023.2
Graham, N.T., Hejazi, M.I., Kim, S.H., Davies, E.G.R., Edmonds, J.A., Miralles-Wilhelm, F. (2020). Future changes in the trading of virtual water. Nat Commun 11, 3632 (2020). https://doi.org/10.1038/s41467-020-17400-4.
Heidari, H., Arabi, M., Warziniack, T., Sharvelle S. (2021). Effects of Urban Development Patterns on Municipal Water Shortage. Frontiers in Water, Vol. 3. https://www.frontiersin.org/journals/water/articles/10.3389/frwa.2021.694817/full
Howe, C.W., Schurmeier, D.R., Shaw, W.D. Jr. (1986). Innovative approaches to water allocation: the potential for water markets. Water Resour. Res. 22, pp. 439-45. Markets for water: potential and performance. Natural Resource Management and Policy Series Boston. ed. K. W. Easter, M. W. Rosegrant, A. Dinar (Dordrecht: Kluwer Academic), vol. 298. https://doi.org/10.1029/WR022i004p00439
Khan, Z., Thompson, I., Vernon, C.R., Graham, N.T, Wild, T.B., Chen, M. (2023).Global monthly sectoral water use for 2010-2100 at 0.5° accross alternative futures. Sci Data 10, 201. https://doi.org/10.1038/s41597-023-02086-2
Koop, S.H.A, Van Dorssen, A.J., Brouwer, S. (2019). Enhancing Domestic Water Conservation Behaviour: A Review on Empirical Studies on Influencing Tactics. Journal of Environmental Management, 247, pp. 867-876. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2019.06.126
KPMG-MaVíz (2015). A magyar víziközmű ágazat bemutatása. http://www.maviz.org/system/files/kpmg-maviz_vizikozmu_agazati_helyzetkep_2._kiadas_2015_aug.pdf
Kvassay Jenő terv (2017). Országos Vízstratégia. https://www.vizugy.hu/vizstrategia/documents/997966DE-9F6F-4624-91C5-3336153778D9/Nemzeti-Vizstrategia.pdf.
Mekonnen, M., Hoekstra, A.Y. (2016). Four billion people facing severe water scarcity. Science Advances 2, e1500323. https://doi.org/10.1126/sciadv.1500323
Moazeni, F., Khazaei J. (2021). Optimal energy management of water-energy networks via optimal placement of pumps-as-turbines and demand response through water storage tanks. Applied Energy, Vol. 283, 1 February 2021. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2020.116335
Nationale Wasserstrategie (2023). Nationale Wasserstrategie. Kabinettsbeschluss vom 15. März 2023. https://www.bmuv.de/download/nationale-wasserstrategie-2023, p. 17.
Nemzeti Vízstratégia, (2013). Vidékfejlesztési Minisztérium, november. https://2010-2014.kormany.hu/download/9/92/11000/NVS%202013%20nov%206.pdf
Niti, A. (2024). Water and Land Resources Vertical, „Water trading mechanism to promote reuse of treated wastewater”. July 2023. https://www.niti.gov.in/sites/default/files/2023-07/Water-Trading-in-treated-waste-water-%26-role-of-regulatory-mechanism.pdf
NVKKS (2021). Nemzeti Víziközmű-Közszolgáltatási Stratégia, 2021.12.02.
Ofwat (2017). Water Services Regulation Authority, Ofwat. https://www.ofwat.gov.uk/reducing-leakage/#:~:text=We%20have%20set%20a%20challenge,2017%2D18%20levels%20by%202050.
Qubit (2022). Az ivóvizes locsolás olyan pazarlás, ami a szántóföldi öntözéshez hasonlóan gyorsítja Magyarország elsivatagosodását. 2022.07.14. https://qubit.hu/2022/07/14/az-ivovizes-locsolas-olyan-pazarlas-ami-a-szantofoldi-ontozeshez-hasonloan-gyorsitja-magyarorszag-elsivatagosodasat
Reich Gy. (2019). Nemzeti Vízstratégia (Kvassay Jenő terv) https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/13535/Nemzeti%20Vizstrategia.pdf ?sequence=1
Right2water (2012). Water and sanitation are a human right! Water is a public good, not a commodity!, https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2012/000003_en?lg=en
Rosa, L., Chiarelli, D.D., Tu, C., Rulli, M.C., D’Ordorico, P. (2019). Global unsustainable virtual water flows in agricultural trade. Environmental Research Letters 14/11, 114001. https://doi.org/10.1088/1748-9326/ab4bfc
Szabó A.E. (2021). Adalékok az Alaptörvény P) cikk (1) bekezdésének értelmezéséhez. Miskolci Jogi Szemle, 16: (2 (1. ksz.)) pp. 299-307. https://www.mjsz.uni-miskolc.hu/files/16226/35_szab%C3%B3annam%C3%A1riaeszter_t%C3%B6rdelt.pdf
Szilágyi J.E., Baranyai G., Szűcs P. (2017). A felszín alatti vízkivételek liberalizálása az Alaptörvény és az európai uniós jog tökrében. Hidrológiai Közlöny 97(4), pp. 14-23.
The Dublin Statement (1992). The Dublin Statement on Water and Sustainable Development, 26-31 January 1992.
Tortajada. C. (2010). Water governance: Some critical issues. International Journal of Water Resources Development 26, pp. 297-307. https://doi.org/10.1080/07900621003683298
UK Department for Business and Trade (2023). „Smarter Regulation: Strenghtening the economic regulation of the energy, water and telecom sectors. As regulated by Ofgem, Ofwat and Ofcom”. November 2023. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/655dee93d03a8d000d07fe75/strengthening-the-economic-regulation-of-the-energy-water-and-telecoms-sectors.pdf
U.S. Department of Energy (2006). Energy Demands on Water Resources. Report to Congress on the Interdependency of Energy and Water. December 2006.
Víz Koalició (2022). Addig jár a korsó a kútra…, de ki tudja meddig? Gondolatok az ivóvízellátás vélt vagy valós kockázatairól”. 2022. április 30. p. 18.
WAREG (2023). European Water Regulators is. „What is Water Economic Regulation?”, 19 July 2023. https://www.wareg.org/articles/1-what-is-water-economic-regulation/.
Water Amendment (Restoring Our Rivers) Bill 2023 (2023). https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Bills_Legislation/Bills_Search_Results/Result?bId=r7076
Water in Hungary (2017). Magyar Tudományos Akadémia, „Water in Hungary”, 14 June 2017, https://mta.hu/data/dokumentumok/Viztudomanyi%20Program/Water_in_Hungary_2017_07_20.pdf.
World Bank (2016). High and Dry: Climate Change, Water, and the Economy. Washington DC. World Bank.
World Economic Forum (2023). „Achieving the SDGs requires public-private collaboration on water. Here’s why.” Sep 13, 2023. https://www.weforum.org/agenda/2023/09/public-private-collaboration-key-achieving-sdgs-water/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-uP2wobLhAMV0JqDBx1PBgLFEAAYAyAAEgK19PD_BwE.
Zöld megállapodás (2019). (COM(2019) 640 final)
Internetes letöltések
https://korkorosgazdasag.hu/tudtad-e/honnan-ered-a-hazai-ivoviz/
https://novekedes.hu/elemzesek/politikailag-is-tabutemakat-feszeget-az-idei-sulyos-aszaly.
Copyright (c) 2024 Pál Belényesi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.