The timely reform of water management and water supply networks in Hungary – A holistic approach with recommendations
Abstract
The study places the systemic problems of water management and water utility networks in a framework that flinches from the global and then reaches the national level. For the identified shortcomings, it indorses an integrated and complex architecture covering different levels of management. The proposed solution does not methodologically separate short-, medium- and long-term resolutions, however, the proposals clearly indicate the timeframe for their applicability. At the outset, the essay briefly presents the global phenomena related to “water as a resource”, which – following established international research and policy arguments – primarily identifies as a problem of a natural-resource distribution. The author accepts that water has a public good character and emphasizes that its use should reflect more accurately both its social and economic value. The study is not critical to the common problems related to water treatment and water networks in Hungary, but based on the latest and professionally relevant sources, it arrives at a system of integrated solutions, which outline the need for system-level vicissitudes both at the state and consumer level, as well as vis-à-vis water management and water service management. In the last part, the author makes concrete proposals for the transformation of the Hungarian water management and water supply. Specific policy proposals are recommended to ensure long-term operation: the creation of a water trading platform and the setting up of the national water fund and introducing a new pricing for behavior-based water consumption. The author also notes that the study does not aim to overarchingly introduce all proposals, but it does propose to initiate the much-needed debate. The elaboration of the recommended solutions to the market failures requires further research, market analysis and stakeholder discussion, and furthermost, the dedication of the involved authorities at the governmental level.
References
Magyarország Alaptörvénye (2011). Magyarország Alaptörvénye 2011. április 25.
évi LVII. Törvény a vízgazdálkodásról
évi CCIX. törvény a víziközmű-szolgáltatásról.
évi CXCVI. törvény a nemzeti vagyonról
évi LXIX. törvény az állami építési beruházások rendjéről
/2020. (IV. 16.) Korm. Rendelet a vízkészletjárulék-fizetési kötelezettség veszélyhelyzet idején történő teljesítéséről
/2016. (VIII. 2.) BM rendelet a hatékony víz-árpolitika kialakítása érdekében egyes vízgazdálkodási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
/2023. (XII. 13.) EM rendelet a Víziközmű-fejlesztési és Ellentételezési Alapról
/2013. (V. 29.) NFM rendelet a víziközművek vagyonértékelésének szabályairól és a víziközmű-szolgáltatók által közérdekből közzéteendő adatokról
/2023. (XII. 13.) EM rendelet a nem lakossági felhasználók víziközmű-szolgáltatási díjának megállapításáról.
/1999. (XII. 26.) KHVM rendelet a vízkészletjárulék kiszámításáról
/2017 (III.7.) Korm. határozat a Nemzeti Vízstratégia és a végrehajtását biztosító intézkedési terv elfogadásáról.
/2021. (XI. 30.) Korm. határozat, https://kormany.hu/dokumentumtar/nemzeti-vizikozmu-kozszolgaltatasi-strategia
Víz Keretirányelv (2000). 2000/60/EK irányelv, a Víz Keretirányelv (VKI)
/271/EGK irányelv A települési szennyvíz kezeléséről
/271/EGK irányelv átdolgozási javaslat (2024). Az Európai Parlament és a Tanács irányelve a települési szennyvíz kezeléséről (átdolgozás) (EGT-vonatkozású szöveg) {SEC(2022) 541 final} - {SWD(2022) 541 final} - {SWD(2022) 544 final}
Áder J. (2018). Áder János volt köztársasági elnök KEH/03347-2/2018. levele az Alkotmánybíróság részére, http://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/cbb2386065131e71c12582da004720cb/$FILE/I_1216_0_2018_ind%C3%ADtv%C3%A1ny.002.pdf/I_1216_0_2018_ind%C3%ADtv%C3%A1ny.pdf
ÁSZ jelentés (2024). Állami Számvevőszék, Jelentés, Nemzeti Vízstratégia Megvalósítására hozott intézkedések ellenőrzése – Ivóvízgazdálkodás ellenőrzése.
Belényesi P. (2011). A szennyező fizet elv a Víz Keretirányelv fényében. Gazdaság és Jog 2011/4. pp. 20-24.
Belényesi P. (2013). A vízszolgáltatások hatékonyságának javítása a Vízkeretirányelv egyes rendelkezései és a szennyező fizet elvének tükrében. PhD értekezés, Debreceni Egyetem, Marton Géza Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola, 2013. https://dea.lib.unideb.hu/server/api/core/bitstreams/74ffd7c0-e3ed-4e3c-affe-0c72945e1d67/content
Belényesi P. (2019). Viselkedéstudományi eredmények beépítése a szakpolitikai tervezési folyamatokba. KÜLGAZDASÁG, 63 (5-6). pp. 47-63. https://doi.org/10.47630/KULG.2019.63.5-6.47
Copeland, C., Carter. N.T. (2017). Energy-Water Nexus: The Water Sector’s Energy Use. Congressional Research Service, January 24, 2017.
Bluefield research (2024). Europe Municipal Water & Wastewater: CAPEX Market Forecasts, 2024-2030. 7 February 2024.
Dalin, C., Rodríguez-Iturbe, I. (2016). Environmental impacts of food trade via resource use and greenhouse gas emissions. Environmental Research Letters, 11(3): 035012. https://doi.org/10.1088/1748-9326/11/3/035012
Dixon, J.A. (1990). Renewable resources, the environment, and sustained growth: The next twenty-five years. ASEAN Economic Bulletin 7(2), pp. 159-172. https://doi.org/10.1355/AE7-2B
Ellensúly (2019). Vízproblémák a 21. században. https://ellensuly.hu/vizproblemak-a-21-szazadban/
EPA (2019). Water Quality Trading, NPDES – National Pollutants Discharge Elimination System. https://www.epa.gov/npdes/water-quality-trading. https://www.epa.gov/npdes/water-quality-trading-policy-promote-market-based-mechanisms-improving-water-quality
Erdős É. (2019). A víz pénzügyi jogi környezetének egyes elemei. Agrár- és Környezetjog. 2019/27, 56-73. o.
Fanaian, S. (2022). Too Much, Too Little, Too Dirty: The Evolution of Water Risks and Governance in Guwahati, India. Oxford, UK: Doctor of Philosophy Thesis, University of Oxford.
Fodor L. (2013). A víz az alaptörvény környezeti értékrendjében. Publicationes Universitatis Miskolciensis, Sectio Juridica et Politica, 31. pp. 329-345.
Food and Agricultural Organization (2018). The future of food and agriculture – Alternative pathways to 2050. Rome, FAO. https://www.fao.org/global-perspectives-studies/resources/detail/en/c/1157074/
Fujs, T., Kashiwase H. (2023). Strains on freshwater resources: The impact of food production on water consumption. World Bank Blogs, August 23, 2023.
Glied V. (2009). Vízkonfliktusok. Küzdelem egy pohár vízért, szerk., Publikon, Pécs.
Garrick, D., Balasubramanya, Beresford, S.M., Wutich, A., Gilson,G.G, Jorgensen, I., Brozović, N., Cox, M., Dai, X., Erfurth, S., Rimšaitė, R., Svensson, J., Jones, J.T., Unnikrishnan, H., Wight, C., Villamayor-Tomas, S., Vazquez Mendoza, K. (2023). A systems perspective on water markets: barriers, bright spots, and building blocks for the next generation. Environ. Res. Lett. 18. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/acb227
Grafton, R.Q., Manero, A., Chu, L., Wyrwoll, P. (2023). The price and value of water: An economic review. Cambridge Prisms: Water. Ill., https://doi.org/10.1017/wat.2023.2
Graham, N.T., Hejazi, M.I., Kim, S.H., Davies, E.G.R., Edmonds, J.A., Miralles-Wilhelm, F. (2020). Future changes in the trading of virtual water. Nat Commun 11, 3632 (2020). https://doi.org/10.1038/s41467-020-17400-4.
Heidari, H., Arabi, M., Warziniack, T., Sharvelle S. (2021). Effects of Urban Development Patterns on Municipal Water Shortage. Frontiers in Water, Vol. 3. https://www.frontiersin.org/journals/water/articles/10.3389/frwa.2021.694817/full
Howe, C.W., Schurmeier, D.R., Shaw, W.D. Jr. (1986). Innovative approaches to water allocation: the potential for water markets. Water Resour. Res. 22, pp. 439-45. Markets for water: potential and performance. Natural Resource Management and Policy Series Boston. ed. K. W. Easter, M. W. Rosegrant, A. Dinar (Dordrecht: Kluwer Academic), vol. 298. https://doi.org/10.1029/WR022i004p00439
Khan, Z., Thompson, I., Vernon, C.R., Graham, N.T, Wild, T.B., Chen, M. (2023).Global monthly sectoral water use for 2010-2100 at 0.5° accross alternative futures. Sci Data 10, 201. https://doi.org/10.1038/s41597-023-02086-2
Koop, S.H.A, Van Dorssen, A.J., Brouwer, S. (2019). Enhancing Domestic Water Conservation Behaviour: A Review on Empirical Studies on Influencing Tactics. Journal of Environmental Management, 247, pp. 867-876. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2019.06.126
KPMG-MaVíz (2015). A magyar víziközmű ágazat bemutatása. http://www.maviz.org/system/files/kpmg-maviz_vizikozmu_agazati_helyzetkep_2._kiadas_2015_aug.pdf
Kvassay Jenő terv (2017). Országos Vízstratégia. https://www.vizugy.hu/vizstrategia/documents/997966DE-9F6F-4624-91C5-3336153778D9/Nemzeti-Vizstrategia.pdf.
Mekonnen, M., Hoekstra, A.Y. (2016). Four billion people facing severe water scarcity. Science Advances 2, e1500323. https://doi.org/10.1126/sciadv.1500323
Moazeni, F., Khazaei J. (2021). Optimal energy management of water-energy networks via optimal placement of pumps-as-turbines and demand response through water storage tanks. Applied Energy, Vol. 283, 1 February 2021. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2020.116335
Nationale Wasserstrategie (2023). Nationale Wasserstrategie. Kabinettsbeschluss vom 15. März 2023. https://www.bmuv.de/download/nationale-wasserstrategie-2023, p. 17.
Nemzeti Vízstratégia, (2013). Vidékfejlesztési Minisztérium, november. https://2010-2014.kormany.hu/download/9/92/11000/NVS%202013%20nov%206.pdf
Niti, A. (2024). Water and Land Resources Vertical, „Water trading mechanism to promote reuse of treated wastewater”. July 2023. https://www.niti.gov.in/sites/default/files/2023-07/Water-Trading-in-treated-waste-water-%26-role-of-regulatory-mechanism.pdf
NVKKS (2021). Nemzeti Víziközmű-Közszolgáltatási Stratégia, 2021.12.02.
Ofwat (2017). Water Services Regulation Authority, Ofwat. https://www.ofwat.gov.uk/reducing-leakage/#:~:text=We%20have%20set%20a%20challenge,2017%2D18%20levels%20by%202050.
Qubit (2022). Az ivóvizes locsolás olyan pazarlás, ami a szántóföldi öntözéshez hasonlóan gyorsítja Magyarország elsivatagosodását. 2022.07.14. https://qubit.hu/2022/07/14/az-ivovizes-locsolas-olyan-pazarlas-ami-a-szantofoldi-ontozeshez-hasonloan-gyorsitja-magyarorszag-elsivatagosodasat
Reich Gy. (2019). Nemzeti Vízstratégia (Kvassay Jenő terv) https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/13535/Nemzeti%20Vizstrategia.pdf ?sequence=1
Right2water (2012). Water and sanitation are a human right! Water is a public good, not a commodity!, https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2012/000003_en?lg=en
Rosa, L., Chiarelli, D.D., Tu, C., Rulli, M.C., D’Ordorico, P. (2019). Global unsustainable virtual water flows in agricultural trade. Environmental Research Letters 14/11, 114001. https://doi.org/10.1088/1748-9326/ab4bfc
Szabó A.E. (2021). Adalékok az Alaptörvény P) cikk (1) bekezdésének értelmezéséhez. Miskolci Jogi Szemle, 16: (2 (1. ksz.)) pp. 299-307. https://www.mjsz.uni-miskolc.hu/files/16226/35_szab%C3%B3annam%C3%A1riaeszter_t%C3%B6rdelt.pdf
Szilágyi J.E., Baranyai G., Szűcs P. (2017). A felszín alatti vízkivételek liberalizálása az Alaptörvény és az európai uniós jog tökrében. Hidrológiai Közlöny 97(4), pp. 14-23.
The Dublin Statement (1992). The Dublin Statement on Water and Sustainable Development, 26-31 January 1992.
Tortajada. C. (2010). Water governance: Some critical issues. International Journal of Water Resources Development 26, pp. 297-307. https://doi.org/10.1080/07900621003683298
UK Department for Business and Trade (2023). „Smarter Regulation: Strenghtening the economic regulation of the energy, water and telecom sectors. As regulated by Ofgem, Ofwat and Ofcom”. November 2023. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/655dee93d03a8d000d07fe75/strengthening-the-economic-regulation-of-the-energy-water-and-telecoms-sectors.pdf
U.S. Department of Energy (2006). Energy Demands on Water Resources. Report to Congress on the Interdependency of Energy and Water. December 2006.
Víz Koalició (2022). Addig jár a korsó a kútra…, de ki tudja meddig? Gondolatok az ivóvízellátás vélt vagy valós kockázatairól”. 2022. április 30. p. 18.
WAREG (2023). European Water Regulators is. „What is Water Economic Regulation?”, 19 July 2023. https://www.wareg.org/articles/1-what-is-water-economic-regulation/.
Water Amendment (Restoring Our Rivers) Bill 2023 (2023). https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Bills_Legislation/Bills_Search_Results/Result?bId=r7076
Water in Hungary (2017). Magyar Tudományos Akadémia, „Water in Hungary”, 14 June 2017, https://mta.hu/data/dokumentumok/Viztudomanyi%20Program/Water_in_Hungary_2017_07_20.pdf.
World Bank (2016). High and Dry: Climate Change, Water, and the Economy. Washington DC. World Bank.
World Economic Forum (2023). „Achieving the SDGs requires public-private collaboration on water. Here’s why.” Sep 13, 2023. https://www.weforum.org/agenda/2023/09/public-private-collaboration-key-achieving-sdgs-water/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-uP2wobLhAMV0JqDBx1PBgLFEAAYAyAAEgK19PD_BwE.
Zöld megállapodás (2019). (COM(2019) 640 final)
Internetes letöltések
https://korkorosgazdasag.hu/tudtad-e/honnan-ered-a-hazai-ivoviz/
https://novekedes.hu/elemzesek/politikailag-is-tabutemakat-feszeget-az-idei-sulyos-aszaly.
Copyright (c) 2024 Pál Belényesi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.