Budapesti sebességkorlátozások változtatásának hatásvizsgálata forgalomszimulációval

  • Tamás Tettamanti Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Balázs Varga Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • István Varga Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
Kulcsszavak: sebességhatár, forgalmi modellezés, hatásvizsgálat

Absztrakt

A közúti közlekedési torlódások mára gyakorlatilag mindennapossá váltak a nagyvárosok útjain a világ minden táján. A jelenség magyarázata egyértelmű: a közlekedési hálózatok kapacitása csúcsidőben telítődik, így a fokozódó igények nem szolgálhatók ki megfelelően még akkor sem, ha pl. forgalomfüggő jelzőlámpás irányítás működik. A helyzet javításán többféle módszerrel kísérleteznek, többféle módszerrel kísérleteznek, pl. sebességkorlátozás alkalmazásával. A cikk ezen intézkedési lehetőség hatásvizsgálatával foglalkozik.

Hivatkozások

I.K., Harding, T., Westby, B.S.: Going fast or going green? Evidence from environmental speed limits in Norway, Transportation Research Part D: Transport and Environment, Vol. 82, 2020,102261, ISSN 1361-9209, DOI: http://doi.org/d7gj

Archer, J., Fotheringham, N., Symmons, M., & Corben, B.: The impact of lowered speed limits in urban/metropolitan areas. Monash University Accident Research Center and Transport Accident Commission, Vol 276, pp. 7–14., 2008, https://www.monash.edu/__data/assets/pdf_file/0007/216736/The-impact-oflowered-speed-limits-in-urban-andmetropolitan-areas.pdf

Török Á., Zöldy M.: Energetic and economical investigation of greenhouse gas emission of Hungarian road transport sector, Pollack Periodica, 5(3), 123-132. Retrieved Jun 22, 2020, from https://akjournals.com/view/journals/606/5/3/article-p123.xml DOI: http://doi.org/d3vxfp

Szele, A., Kisgyörgy, L.: Traffic Management of the Congested Urban-suburban Arterial Roads, Periodica Polytechnica Civil Engineering, 63(4), pp. 1103-1111, 2019. DOI: http://doi.org/d7gk

Nilsson G.: Traffic safety dimensions and the power model to describe the effect of speed on safety. Bulletin 221, Lund Institute of Technology, Lund, Sweden, 2004, https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4394446/1693353.pdf

Ang, A., Christensen, P., Vieira, R.: Should congested cities reduce their speed limits? Evidence from São Paulo, Brazil, Journal of Public Economics, Volume 184, 2020, 104155, DOI: http://doi.org/gg6zm7

Tang, J., McNabola, A., Misstear, B., Pilla, F. and Alam, M.S., 2019. Assessing the impact of vehicle speed limits and fleet composition on air quality near a school. International journal of environmental research and public health, 16(1), p.149. https://www.mdpi.com/1660-4601/16/1/149/pdf DOI: http://doi.org/d7gm

Keller, M., Hausberger, S., Matzer, C., Wüthrich, P., & Notter, B. (2017). HBEFA Version 3.3. Background documentation, Berne, 12.

Olstam, Johan Janson, and Andreas Tapani: Comparison of Car-following models. Vol. 960. Linköping: Swedish National Road and Transport Research Institute, 2004

Hammer, Emanuel, et al.: Traffic noise emission modelling at lower speeds. Conference Proceeding ICSV. Vol. 2016. 2016

Hogyan kell idézni
TettamantiT., VargaB., & VargaI. (1). Budapesti sebességkorlátozások változtatásának hatásvizsgálata forgalomszimulációval. Közlekedéstudományi Szemle, 70(5), 20-33. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2020.5.2
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek