A fenntartható városi közlekedés fejlesztése Nantes példáján
Absztrakt
Egyes előrejelzések szerint 2050-re Európa lakosságának közel 80%-a városokban fog élni, amely összetett társadalmi, gazdasági, természeti problémákat idéz elő. A növekvő népességkoncentráció hatására a gépjármű-közlekedés aránya is növekszik, amely a már említett problémákon túl magában hordoz közlekedéspolitikai, infrastrukturális, műszaki változtatásokat, valamint az emberek mozgásában (térhasználatában) és viselkedésében egyaránt változás következik be. A városok egészségügyi értékei, illetve a lakosság életminősége nagyban függ a közlekedés adottságaitól, amit célszerű a jövőben a fenntartható városi mobilitás irányába fejleszteni.
Hivatkozások
Allen, H. (2011): Integrated public transport, Nantes, France - Case study prepared for Global Report on Human Settlements 2013. https://unhabitat.org/sites/default/files/2013/06/GRHS.2013.Case_.Study_.Nantes.France.pdf
AURAN Cart’en main adatai alapján a szerző szerkesztése. cartenmain.auran.org/visualiser/mobilite#layers=56365700dca44d92a5e8afc077de57cc
data.nantesmetropole.fr adatai alapján a szerző szerkesztése. data.nantesmetropole.fr/explore/?disjunctive.diffuseur&disjunctive.
theme&disjunctive.features&disjunctive.publisher&disjunctive.gestionnaire&disjunctive.keyword&disjunctive.license&source=shared&sort=explore.popularity_score&geonav=world%2Fworld_fr%2Ffr_40_52%2Ffr_60_44%2Ffr_70_244400404&geonav-asc
Dotter, F. (szerk.) (2016): CIVITAS Insight - Planning for sustainable travel. https://civitas.eu/sites/default/f iles/civitas_insight_17_planning_for_sustainable_travel.pdf
Erdősi F. (2001): A fenntartható közlekedés megvalósíthatóságának nehézségei. Földrajzi Konferencia, Szeged 2001, 20 p. http://geography.hu/mfk2001/cikkek/Erdosi.pdf
Európai Közösségek Bizottsága (2007): Zöld Könyv. A városi mobilitás új kultúrája felé. Brüsszel, 25 p. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:52007DC0551&from=HU
Európai Parlament és a Tanács 2008/50/EK irányelve (2008. május 21.) a környezeti levegő minőségéről és a Tisztább levegőt Európának elnevezésű programról. https://eur-lex.europa.eu/legal-ontent/HU/TXT/
PDF/?uri=CELEX:32008L0050&from=hu
Európai Parlament: Az Európai Parlament 2015. december 2-i állásfoglalása a fenntartható városi mobilitásról (2014/2242(INI)) (2017/C 399/02), Az Európai Unió Hivatalos Lapja, pp. 10-20. op.europa.eu/hu/publication-detail/-/publication/273c634bd0e0-11e7-a7df-01aa75ed71a1
European Environment Agency (The Noise Observation & Information Service for Europe), [49] és [51] adatai alapján a szerző szerkesztése
European Environment Agency Air Quality Statistics adatai https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/dashboards/air-qualitystatistics
European Green Capital Award (2010): The Expert Panel's Evaluation Work & Final Recommendations for the European Green Capital Award of 2012 and 2013. https://ec.europa.eu/environment/europeangreencapital/wp-content/uploads/2011/05/Evaluation-Panel-Report-Award-Cycle-2012-2013.pdf
European Green Capital Award (2015): Expert Panel – Technical Assessment Synopsis Report. https://ec.europa.eu/environment/europeangreencapital/wpcontent/uploads/2015/04/EGCA-2017-Technical-Assessment-Synopsis-Report.pdf
Eurostat adatai alapján a szerző szerkesztése
Fleischer T. (2005): Fenntartható fejlődés – fenntartható közlekedés. Közúti és mélyépítési Szemle, 55. évf. 12. szám, pp. 2-9. http://www.vki.hu/~tfleisch/PDF/pdf05/fleischer_fe-fejl-fe-ozl_kmszle05-12.pdf
Gualdi, M. – Proietti, S. (2007): CIVITAS in Europe – ’A proven framework for progress in urban mobility’, Istituto Di Studi Per L’integrazione Dei Sistemi, 46 p.
Gudmundsson, H. (2015): The European Green Capital Award. Its
Role, Evaluation Criteria and Policy Implications. Toshi Keikaku 64(2), 7 p. https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/110724430/313_Henrik_T2.pdf
Gulyás A. (2012): Városi közlekedés. Fenntartható mobilitás élhető városokban. Pollack Kiadó, Pécs, egyetemi jegyzet, 222 p. https://docplayer.hu/43059706-Dr-gulyasandras-varosi-kozlekedes.html
Hajnal, T. – Kerényi, L. S. – Fleischer, T. – Juhász, M. (2019): Budapest új mobilitási terve – A mobilitástervezés folyamata, előzmények, eredmények és további teendők, Városi Közlekedés, pp. 25-38. http://real.mtak.hu/104491/1/hajnal-kerenyi-fleischerjuhasz_budapest-uj-mobilitasi-terve_varkozl19-3-pp25-38.pdf
Holden, E. (2007): Achieving Sustainable Mobility. Everyday and Leisure-time Travel in the EU. Ashgate Publishing Limited, Aldershot (Egyesült Királyság), pp. 169-225.
https://civitas.eu/measure/creating-246-company-travel-plans
https://images.adsttc.com/media/images/5226/3b74/e8e4/4e33/d300/0103/slideshow/15.jpg?1378237280
https://hosting129892.a2e10.netcup.net/wp-content/uploads/2019/09/busway-Nantes-1_c-UTM-1024x683.jpg
https://www.tan.fr/medias/photo/visu_1593420222040-jpg?ID_FICHE=66437
https://img.20mn.fr/ROjN-oblTnWTnRBD2asrHw/830x532_stationvelos-
bicloo-ile-nantes.jpg
https://www.f loating-nantes.com/wpcontent/uploads/balade-velo-electriquenantes-44.jpg
http://www.tukebusz.hu/tartalmak/Tarsadalmi_egyeztetes_Fonodo_halozat
https://www.pecsma.hu/top/keszula-varos-uj-kozossegi-kozlekedesikoncepcioja-okos-buszkamerak-szamoljakaz-utasokat-felmer ik-a-buszoz as iszokasainkat/
https://www.pecsma.hu/top/nyolc-uj-pecsielektromos-busz-all-munkaba-jovore/
http://www.tukebusz.hu/tartalmak/automentes_nap_2021
https://civitas.eu/cities/budapest
https://civitas.eu/mobility-solutions/carfree-zone-strolling-zone-and-bicycle-pathnetwork
https://civitas.eu/mobility-solutions/establishing-a-zoned-parking-system-inthe-city-centre
https://www.eltis.org/mobility-plans/sump-concept
Hyatt, J. (2007): Fenntartható közlekedés a városban. Útmutató önkormányzatoknak. Zöld Fiatalok, Budapest, 54 p. http://mek.oszk.hu/08600/08649/08649.pdf
Jászberényi M. (2008): Fenntartható közlekedés Budapest agglomerációjában. PhD értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, pp. 28-58. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/317/1/jaszberenyi_melinda.pdf
Journal de Nantes Métropole No.75 octobre-novembre 2018. https://en.calameo.com/read/00459045845d120ecdde7
Journal de Nantes Métropole No.86 avril 2021. https://en.calameo.com/read/004590458a1a692b47507
Kotler, A. – Peters, H. (szerk.) (2021): CIVITAS Cities – Success Stories (The
Second Edition). 16 p. https://civitas.eu/sites/default/files/civitas_cities_-_success_stories_-_second_edition.pdf
Mátrai, T. – Kerényi, L. S. – Juhász, M. (2013): Integrated transport management to enhance sustainable transport modes in Budapest.
In: European Transport Conference 2013, pp. 1-10.
Mészáros P. (2007): A városi és térségi fenntartható mobilitás feltételrendszere - eszközök, stratégiák, indikátorok. BME, 11 p.
Nantes Métropole (2009): Nantes European Green Capital 2012-2013 Application: Local Transport. 22 p. https://ec.europa.eu/environment/europeangreencapital/wp-content/uploads/2011/05/EGCNantesUKChap2-F.pdf
Nantes Métropole (2012): Sustainable Urban Mobility Plan 2010-2015. Perspectives for 2030. (Key Elements), 9 p. https://www.cdv.cz/file/kurz-sump-2012-sustainableurban-mobility-plan/
Nantes Métropole (2018): Nantes European Green Capital 5 years report, 21 p. https://ec.europa.eu/environment/europeangreencapital/wp-content/uploads/2019/05/2019_05_24_rapport_EGC_5ans_EN_EXE3.pdf
Nantes Métropole (2019): Smart charging stations for electric vehicles and e-bikes. 2p. https://www.mysmartlife.eu/fileadmin/user_upload/Smart_Charging_Stations_for_Electric_vehicles_and_e-bikes.pdf
Nantes Métropole - AURAN (2021): Les synthèses de l’Auran, 16 p. https://www.auran.org/sites/default/files/publications/documents/68_mobilite_fin.pdf
Pécs Megyei Jogú Város (2020): Fenntartható városi közlekedés (Európa Zöld Fővárosa pályázati anyag), https://teszt.pecsikommunikacio.hu/zoldfovaros/wpcontent/uploads/2020/05/2020-kozlekedes.pdf
Pécs Megyei Jogú Város (2020): Levegőminőség (Európa Zöld Fővárosa pályázati anyag), https://teszt.pecsikommunikacio.hu/zoldfovaros/wp-content/uploads/2020/05/2020-levegominoseg.pdf
Pécs Megyei Jogú Város (2020): Zajvédelem és akusztikus környezet (Európa Zöld Fővárosa pályázati anyag), https://teszt.pecsikommunikacio.hu/zoldfovaros/wpcontent/uploads/2020/05/2020-zajvedelemes-akusztikai-kornyezet.pdf
SEMITAN (2019): Rapport D’Activités. 13 p. https://semitan.tan.fr/medias/fichier/semitan-rapport-activites-2019_1595493527059-pdf
Takács P. (2019): A közösségi közlekedés helye és szerepe Európa városaiban (Városi vasút vagy autóbusz?). Közlekedéstudományi Szemle, LXIX. évf. 4. sz., http://real.mtak.hu/103007/1/17_PDFsam_ktsz2019augusztus-vegleges.pdf
Trendsetter Report (CIVITAS) (2006): Evaluation report – Trendsetter, 94 p.
Wee, B. v. – Handy, S. (2014): Key Research Themes on Urban Space, cale and Sustainable Urban Mobility. International Journal of Sustainable Transportation 10(1), pp. 18-24.
World Health Organization (WHO) (2018): Environmental Noise Guidelines for the European Region. 181 p. https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/383921/noise-guidelines-eng.pdf
WHO Air quality guidelines for particulate matter, ozone, nitrogen dioxide and sulfur dioxide 2005 és EEA Air Quality Statistics adatai alapján a szerző szerkesztése
Zegras, P. C. (2005): Sustainable Urban Mobility: Exploring the Role of the Built Environment. PhD értekezés, Massachusetts Institute of Technology (MIT), pp. 24-37. http://web.mit.edu/czegras/www/Final%20VersionV3.pdf
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












