A közúti balesetek alakulása a Covid-19 2020. évi tavaszi kijárási korlátozásának tekintetében
Absztrakt
A hazánkban 2020 márciusa óta tartó Covid-19 járvány több területen is befolyásolta a közlekedők életét. A fertőzések számának csökkentése érdekében országos és helyi intézkedéseket is bevezettek. Ezek között számos olyan rendelet kapott helyet, amelyekhez hasonlóval korábban nem találkoztak a közlekedők. Ezek közül kiemelkedőek voltak a kijárási korlátozások.A kutatás célja a rendelettel összhangban az volt, hogy feltárja a kijárási korlátozások bevezetését követő 30 nap közúti közlekedési baleseteinek jellemzőit és karakterisztikáit.
Hivatkozások
Magyarország Kormánya: A Kormány 71/2020. (III.27.) Korm. rendelete a kijárási korlátozásról, Magyar Közlöny 2020/56 1626–1628
Katrakazas C. – Michelaraki E. – Sekadakis M. –Yannis G.: A descriptive analysis of the effect of the COVID-19 pandemic on driving behavior and road safety, Transportation Research Interdisciplinary Perspectives 2020/7 100186 DOI: https://doi.org/jj2k
Sekadakis M. – Katrakazas C. Michelaraki E. – Kehagia F. – Yannis G.: Analysis of the impact of COVID-19 on collisions, fatalities and injuries using time series forecasting: The case of Greece, Accident Analysis & Prevention, 2021/162 106391 DOI: https://doi.org/jj2m
Muley D. – Ghanim M. S. – Mohammad A. – Kharbeche M.: Quantifying the impact of COVID–19 preventive measures on traffic in the State of Qatar, Transport Policy 2021/103 45–59 DOI: https://doi.org/jj2n
Navsaria P. H. – Nicol A. J. – Parry C. D. H. – Matzopoulos R. Maqungo S. – Gaudin R.: The effect of lockdown on intentional and nonintentional injury during the COVID-19 pandemic in Cape Town, South Africa: A preliminary report, South African Medical Journal 2020/111(2) 110-113 DOI: https://doi.org/gk7ptj
Saladié Ó. – Bustamante E. – Gutiérrez A.: COVID-19 lockdown and reduction of traffic accidents in Tarragona province, Spain, Transportation Research Interdisciplinary Perspectives 2020/8 100218 DOI: https://doi.org/gjg84w
Adanu E. K. – Brown D. – Jones S. – Parrish A.: How did the COVID-19 pandemic affect road crashes and crash outcomes in Alabama?, Accident Analysis & Prevention 2021/163 106428 DOI: https://doi.org/jj2p
Barnes S. R. – Beland L-P. – Huh J. – Kim D.: COVID-19 lockdown and traffic accidents: Lessons from the pandemic, Contemporary Economic Policy 2022/40(2) 349-368 DOI: https://doi.org/jj2q
Li L. – Neuroth L. M. – Valachovic E. – Schwebel D. C. – Zhu M.: Association Between Changes in Social Distancing Policies in Ohio and Traffic Volume and Injuries, January Through July 2020,
JAMA 2021/325(10) 1003-1006 DOI: https://doi.org/jj2r
Kirilina N. A.: Changes in Transport Behaviour and Road Traffic Injuries in Moscow During the Covid-19 Crisis, Transportation Research Procedia 2022/60 520–527 DOI: https://doi.org/jj2s
Doucette M. L. – Tucker A. – Auguste M. E. – Gates J. D. – Shapiro D. – Ehsani J. P. – Borrup K. T.: Evaluation of motor vehicle crash rates during and after the COVID- 19-associated stay-at-home order in Connecticut, Accident Analysis & Prevention 2021/162 106399 DOI: https://doi.org/jj2v
Li J. – Zhao Z.: Impact of COVID-19 travelrestriction policies on road traffic accident patterns with emphasis on cyclists: A case study of New York City, Accident Analysis & Prevention 2022/167 106586 DOI: https://doi.org/jj2w
Inada H. – Ashraf L. – Campbell S.: COVID-19 lockdown and fatal motor vehicle collisions due to speed-related traffic violations in Japan: a time-series study, Injury Prevention 2021/27(1) DOI:
Rapoport M. J. – Chee J. N. – Aljenabi N. – Byrne P. A. – Naglie G. – Ilari F. – Elzohairy Y. – Vingilis E. – Mulsant B. H.: Impact of COVID-19 on motor vehicle injuries and fatalities in older adults in Ontario, Canada, Accident Analysis & Prevention 2021/157 106195 DOI: https://doi.org/gk6vps
Calderon-Anyosa R. J. C. – Kaufman J. S.: Impact of COVID-19 lockdown policy on homicide, suicide, and motor vehicle deaths in Peru, Preventive Medicine 2021/143 DOI: https://doi.org/gdq7
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












