Optimális gyorsjárati közlekedési rend kialakítási lehetősége Budakeszi – Budapest között

  • Tamás Soltész Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék
Kulcsszavak: Közforgalmú közösségi közlekedés, eljutási idő, utasszámlálás

Absztrakt

A közforgalmú közlekedés vonzerejének növelésére az egyik legjobb lehetőség az utasok eljutási idejének mérséklése, amelynek hatékony módja lehet a járatok gyorsítása bizonyos megállóhelyek kihagyása által. Mivel azonban az így kihagyott megállóhelyek utasai számára hátrányos a szolgáltatás gyakoriságának csökkenése, a közlekedési rend módosítását részletes, számszerű vizsgálatoknak kell megelőzni.

Hivatkozások

Zsámbéki-medence autóbuszos közlekedésének fejlesztése. Javaslati dokumentáció – Bírálati terv, 2022. (megrendelő: BFK Zrt., generál tervező: UVATERV Zrt.); Közösségi közlekedési javaslatok fejezet (BME Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék)

Változások Budakeszi közlekedésében. BKK, 2012. május 9. (https://budapest.hu/Lapok/Változások-Budakeszi-közlekedésében.aspx; 2023. szept. 28.)

Vuchic, V.R.: Urban Transit System and Technology. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2007. ISBN: 978-0-471-75823-5

Borza V.: Lehet nyereséges a vasúti közszolgáltatás – az integrált ütemes menetrend gazdasági alapjai. Közlekedéstudományi Szemle 2007/10. p. 362-372.

Földiák J. – Kormányos L.: Zónázó struktúrájú menetrendek a Budapest—Esztergom vasútvonalon, a villamosítást követően. VII. Közlekedéstudományi Konferencia, Győr, 2017. ISBN: 978-615-5298-95-0, p. 177-189.

Leiva, C. – Muñoz, J. – Giesen, R. – Larrain, H.: Design of limited-stop services for an urban bus corridor with capacity constraints. Transportation Research, Part B, Methodology 44 (10), 2010.: p. 1186–1201., DOI: https://doi.org/d7dzdn

Ulusoy, Y. Y. – Chien, S. I.-J. – Wei, C.-H.: Optimal All-Stop, Short-Turn, and Express Transit Services under Heterogeneous Demand. Transportation Research Record, 2197 (1), 2010.: p. 8–18., DOI: https://doi.org/dhhmk5

Chiraphadhanakul, V. – Barnhart, C.: Incremental bus service design: combining limited-stop and local bus services. Public Transport 5, 2013.: p. 53–78. DOI: https://doi.org/mbnm

Larrain, H. – Muñoz, J.C. – Giesen, R.: Generation and design heuristics for zonal express services. Transportation Research, Part E: Logistics and Transportation Rev. 79, 2015.: p. 201-212 DOI:

https://doi.org/f7gwzw

Mei, Y.: Optimal design of skip-stop transit service in a corridor under heterogeneous demand. PhD thesis, The Hong Kong Polytechnic University Department of Electrical Engineering 2019.

Liang, M. – Zhang H. M. – Rui M. – Wang, W. – Dong, C.: Cooperatively coevolutionary optimization design of limited- stop services and operating frequencies for transit networks. Transportation Research, Part C: Emerging Technologies 125, 2021.: p. 103038 DOI: https://doi.org/gn3srq

Fan, W. Ran, Y.: Planning skip-stop services with schedule coordination. Transportation Research, Part E: Logistics and Transportation Rev. 145, 2021.: p. 102119 DOI: https://doi.org/gn3sr2

Nagy E. – Szabó D. (szerk.): Városi közlekedési kézikönyv. Műszaki Könyvkiadó, 1984. ISBN: 963 10 4921 3, p. 107.

Kózel M. – Soltész T.: A menetidő törvényszerűségei eloszlásminták alapján a közösségi közlekedésben. Nemzeti Közlekedési Napok konferencia, 2013. nov. 7.

Hertel, G.; Lehmann, G.; Mittag, M.; Woda, A. (Hrsg.): Verkehrsentwicklung und Verkehrssystemtechnik, EIPOS - Nachschlagewerk, Europäisches Institut für postgraduale Bildung (EIPOS e.V.), Dresden, 1994.

Horváth Balázs: Tömegközlekedési ráterhelési modellek értékelő elemzése és fejlesztése. PhD doktori értekezés. BME Közlekedésüzemi Tanszék 2005.

Megjelent
2024-02-15
Hogyan kell idézni
SoltészT. (2024). Optimális gyorsjárati közlekedési rend kialakítási lehetősége Budakeszi – Budapest között. Közlekedéstudományi Szemle, 74(1), 27-40. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2024.1.3
Folyóirat szám
Rovat
Közúti közlekedés