A unique recording of Bartók's Duke Bluebeard's Castle from 1941
Abstract
Of all the performances of Duke Bluebeard’s Castle given during Bartók’s lifetime, only one has survived: a recording of a performance broadcast on Budapest radio from the Royal Hungarian Opera House on 28 March 1941, featuring Mihály
Székely and Ella Némethy, conducted by Sergio Failoni. Although the sound quality of the recording is far from impeccable, its documentary value is unique, as Bartók was certainly involved in the preparations for the performance, even
though he could not have been present at the performance in question. The recording features a number of notable differences from the printed score, mainly short cuts and changes in Bluebeard’s part. Most of these appear as entries in the manuscript sources used in the Opera House, and it is reasonable to assume that they were approved by the composer.
References
Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára, opus 11, 1911. Autográf fogalmazvány. Közr. Vikárius László. Budapest: Balassi–MTA Zenetudományi Intézet, 2006.
Bartók Béla: Gyermekeknek zongorára. Korai és átdolgozott változat. Közr. Vikárius László–Lampert Vera. München–Budapest: G. Henle–Editio Musica Budapest Zeneműkiadó, 2016 (Bartók Béla zeneműveinek kritikai összkiadása 37.).
Bartók Béla: Mikrokosmos zongorára. 2 kötet. Közr. Nakahara Yusuke. München–Budapest: G. Henle–Editio Musica Budapest Zeneműkiadó, 2020 (Bartók Béla zeneműveinek kritikai összkiadása 40. és 41.).
Bartók Béla: Zongoraművek 1914–1920. Közr. Somfai László. München–Budapest: G. Henle–Editio Musica Budapest Zeneműkiadó, 2019 (Bartók Béla zeneműveinek kritikai összkiadása 38.).
Bartók Hangarchívum. Bartók hangja és zongorajátéka 1912–1944. Szerk. Somfai László–Sebestyén János–Kocsis Zoltán. Hungaroton LPX 12334–38, 1981.
Bartók zongorázik 1920–1945. Eredeti hanglemezek, gépzongora- felvételek, koncertfelvételek. Szerk. Somfai László–Kocsis Zoltán. Hungaroton LPX 12326–33, 1981.
Boella, Marco–David Contini–Michele Selvini (ed.): Sergio Failoni. Milano: Edizioni MC, 1995 (Grandi Maestri alla Scala).
Gách Marianne: „A kékszakállú herceg vára felújításáról”, Film Színház Muzsika 3/20. (1959. május 15.), [28.].
Kroó György: „Adatok A kékszakállú herceg vára keletkezéstörténetéhez”. In: Bónis Ferenc (szerk.): Magyar zenetörténeti tanulmányok Szabolcsi Bence 70. születésnapjára. Budapest: Zeneműkiadó, 1969, 333–357.
Somfai László: „Az ’Este a székelyeknél’ négyféle Bartók- előadása”. In: Somfai László: Tizennyolc Bartók- tanulmány. Budapest: Zeneműkiadó, 1981, 117–132.
Somfai László: „Az ’Allegro barbaro’ két Bartók- felvétele”. In: Somfai László: Tizennyolc Bartók- tanulmány. Budapest: Zeneműkiadó, 1981, 133–149.
Somfai László: „A szerzői előadás eltéréseinek szövegkritikai megjelenítése a Bartók Összkiadásban”. In: Somfai László: Kottakép és műalkotás. Harminc tanulmány Bachtól Bartókig. Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2015, 415–422.
Somfai László: „Tempó, metronóm, durata a pódiumművész- zeneszerző kottázásában”. In: uő: Kottakép és műalkotás. Harminc tanulmány Bachtól Bartókig. Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2015, 423–442.
Szabó Ferenc János: „’Saját hangja, vigye haza!’ Magáncélú hanglemezkészítés Magyarországon 1950 előtt”, Magyar Zene 61/1. (2023), 42–62.
V. Szűcs Imola: „Kilencvenhat év az Opera színpadán. A kékszakállú herceg vára operaházi előadástörténete”. Szakdolgozat. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, 2014.
Várnai Péter: Székely Mihály. Budapest: Zeneműkiadó, 1968 (Nagy magyar előadóművészek).