Jég Buddha és Buddha-víz

  • Kelényi Béla
Kulcsszavak: kortárs tibeti művészet, buddhizmus, szamszára

Absztrakt

2006-ban a Lhasza melletti Kjicsu folyó partján egy tibeti festőművész, Gade egy általa jégből készített Buddha-szobrot helyezett el a vízben, majd dokumentálta, ahogy az lassan elolvad. A hamar nemzetközi hírnévre szert tett akciót ugyan többen, többféle módon értelmezték, ám abban mindannyian megegyeztek, hogy az alkotás és az annak révén bemutatott folyamat a létesülések és újraszületések áramlását szemléltető Körforgás (szamszára) jellegét illusztrálja, a buddhista tanításoknak megfelelően. Ráadásul ugyanebben az évben több tibeti művész (Tsering Nyandak, Yak Tseten, Benchung) is készített olyan munkákat, amelyek ugyan más-más médiumok révén, de hasonló következtetésekre adtak alkalmat. Érdekes módon egy dél-koreai fotóművész, Atta Kim 2011-ben ugyancsak egy jégből készült Buddha-szobrot állított ki a New York-i Rubin Museum of Artban. Az olvadás folyamatában azonban maguk a nézők is aktív módon vehettek részt, hogy az újra felhasznált víz révén próbálják megvalósítani a Körforgás természetét. Bár vitatható, hogy ezek a munkák értelmezhetők-e buddhista művészetként, nem kétséges, hogy elsősorban buddhista fogalmakkal értelmezhetők, még ha ezt sajátos módon is fejezik ki.

Megjelent
2024-09-14
Hogyan kell idézni
KelényiB. (2024). Jég Buddha és Buddha-víz. Orpheus Noster, 16(2), 7-20. Elérés forrás https://ojs3.mtak.hu/index.php/on/article/view/17190