Hitelbírálat, egyenlőség és egyenlőtlenség a fogyasztói hitelezésben

  • Milán Szathmári Budapesti Corvinus Egyetem
Kulcsszavak: fogyasztói hitelezés, kölcsön, bizonytalanság, kockázat, szubjektív hitelbírálat, hitelpontozás, egyenlőtlenség, statisztikai diszkrimináció, diszkrimináció közgazdaságtana, kontraszelekció, hitelinformációs rendszer, BAR, negatív adólista, pozitív (teljes) lista

Absztrakt

A cikk arra kíván rámutatni, hogy mivel fogyasztói hitel a hitelformák fejlődése során egyre inkább pénz jellegűvé válik ezért a hitelhez jutásban meglévő egyenlőtlenség kérdése a jövedelmi egyenlőtlenséghez hasonló jelentőségűvé válik. A bankok hitelbírálatának releváns irodalma alapján két ideáltípust ismertetünk, melyek a bizonytalansággal, illetve a kockázattal jellemezhető hitelbírálati döntési helyzethez kapcsolódnak. Az első esethez a szubjektív hitelbírálati módszer kapcsolódik, mely súlyos diszkriminációt eredményezhet. A második esethez a hitelpontozásos rendszer kapcsolódik, mely a hitelkérelmezőhöz hasonló egyének múltbeli teljesítményének statisztikai elemzése alapján hozza meg a hitelbírálati döntést. Ez kiküszöböli a banktisztviselő szubjektivitását, de másfajta, ún. statisztikai diszkriminációt okoz, amely teljesen nem eliminálható. Amellett érvelek, hogy ezt a fajta diszkriminációt csökkentendő Magyarországon javítani kell a hitelbírálati döntés információs megalapozottságát a negatív adóslista mellett a pozitív (teljes) lista bevezetésével.

Megjelent
2024-01-07
Hogyan kell idézni
SzathmáriM. (2024). Hitelbírálat, egyenlőség és egyenlőtlenség a fogyasztói hitelezésben . Szociológiai Szemle, 18(4), 93-106. Elérés forrás https://ojs3.mtak.hu/index.php/szocszemle/article/view/14367
Folyóirat szám
Rovat
Tájékozódás (archív)