Az Antropocén Színháza

Koncepció, kérdések, előadások

  • Frank M. Raddatz Theater des Anthropozän
Kulcsszavak: Az antropocén színháza, antropocén esztétika, tudományos színház, Bertolt Brecht, Bruno Latour, ökológiai érzékenység, visszacsatolási hurkok, spektrális esztétika, jogi szubjektivitás, klímakatasztrófa, művészetitudományos együttműködés

Absztrakt

Ez a tanulmány a Dr. Frank M. Raddatz és Prof. Dr. Antje Boetius által 2019-ben alapított egyedülálló művészeti platformnak, a Theater des Antropozän / Theatre of the Anthropocene (Az Antropocén Színháza) bemutatásával kezdődik. Ökológiai színházkoncepciójuk a művészet és a tudomány metszéspontjában működik, célja az antropocén összetett valóságának ábrázolása és bevonása. Az antropocén, egy geológiai korszak, amelyet az emberi befolyás jellemez a Földön, tudományosan megalapozott színházat tesz szükségessé az emberi tevékenységek és a bolygó ökoszisztémája közötti bonyolult kölcsönhatás közvetítéséhez. A cikk ennek a színháznak az elméleti alapjait kutatja, támaszkodva Bruno Latournak az ökológiai katasztrófákról írt kritikájára, amelyek szerinte hiányos episztemikus koncepciókban gyökereznek. Ezzel szembeállítja Bertolt Brecht tudományos színházát, és hangsúlyozza a tudományos színpad átalakításának szükségességét a kortárs környezeti kihívások kezelése érdekében. A visszacsatolási hurkok szerepe és a nem emberi entitások önálló alanyként való felismerése az antropocén esztétikában központi téma. A cikk a spektrális esztétikában rejlő lehetőségeket is feltárja, hangsúlyozva a vizsgált jelenségek hibrid természetét, és bemutatja az Anwälte der Natur (Természetjogászok) című produkció példáját. Ezen túlmenően azt a sürgető feladatot tárgyalja, hogy a művészeten keresztül ökológiai érzékenységet kell kialakítani, hogy megváltoztassák a társadalmi attitűdöket a bolygó körülményeihez.

Hivatkozások

Chakrabarty, Dipesh. 2018. The Crises of Civilization: Exploring Global and Planetary Histories. Oxford: Oxford University Press.

Latour, Bruno– Schultz, Nikolaj. 2022. On the Ermergence of an Ecological class: A memo, Translated by Julie Rose, Cambridge: Polity 1. Edition.

Nietzsche, Friedrich. 2003. The Birth of Tragedy: Out of the Spirit of Music. Fordította Shaun Whiteside. London: Penguin Books.

Peters, Anne. 2021. Animals in International Law. Brill. The Pocket Books of The Hague Academy of International Law / Les livres de poche de l’Académie de droit international de La Haye, Volume: 45.

Serres, Michel. 1990/1995. The Natural Contract. Fordította Elizabeth MacArthur and William Paulson. Ann Arbor: University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.9725

Stone, Christopher D. 2010. Should Trees Have Standing? Law, Morality, and the Environment. Oxford: Oxford University Press.

Megjelent
2023-06-15
Hogyan kell idézni
RaddatzF. M. (2023). Az Antropocén Színháza: Koncepció, kérdések, előadások. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 3(1), 14-25. https://doi.org/10.56044/UA.2023.1.2
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány