A Föld tragédiája
Néhány megjegyzés az éghajlatváltozásról a kortárs német nyelvű színházban
Absztrakt
Ez a tanulmány a klímaváltozás és a kortárs német nyelvű színház metszéspontjait kutatja. A cikk az éghajlatváltozás és a fajok kipusztulása jelentette kihívásokkal foglalkozik, hangsúlyozva a tények bemutatásának és az elkötelezettség elősegítésének szükségességét. Az ókori görög tragédiákkal párhuzamot vonva a szerző a politikai színház dramaturgiai potenciálját vizsgálja a „Föld tragédiájának” kezelésére és lényeges változások előidézésére. A tanulmány különböző szempontokat ölel fel, beleértve a tudományos tények és forgatókönyvek bemutatását, az értelem és az etika szerepét a színházban, Gaia (Föld) színpadi ábrázolását, valamint a brechti hagyományt és a kortárs színház cselekvésre való felhívását. A kutatás kiterjed a maszkok használatára, a posztdramatikus és poszthumán színház fejlődő természetére, valamint a természet és a Gaia hagyományos drámai formákon belüli ábrázolásának kihívására. A szerző a klímaváltozás és a fajok kipusztulása tragédiájának kezelésére alkalmas színházi forma folyamatos keresésével zárja tanulmányát, hangsúlyozva a dráma és a színház szerepét abban, hogy segítsen az emberiségnek eligazodni ezekben a kihívásokban.
Hivatkozások
Aristoteles. 1980. Poetik. Stuttgart: Reclam.
Bardutzky, Raphaela. 2022. Das Licht der Welt. Köln: Kiepenheuer.
Braidotti, Rosi. 2013. The posthuman. Cambridge: Polity Press.
Brecht Bertolt.1994. „Katzgraben-Notate“. In Brecht. Werke, Vol. 25, Edited by Werner Hecht, 399–490. Berlin: Suhrkamp.
Frisch, Max. 1982. Der Mensch erscheint im Holozän. Eine Erzählung. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Gabriel, Markus és mások. 2022. Auf dem Weg zu einer Neuen Aufklärung. Ein Plädoyer für zukunftsorientierte Geisteswissenschaften (The New Institute. Interventions). Bielefeld: Transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839466353
Gabriel, Markus. 2022. Der Mensch als Tier. Berlin: Ullstein.
Heckmanns, Martin. 2021. Etwas Besseres als den Tod finden wir überall. Berlin: Suhrkamp.
Köck, Thomas.2017. paradies fluten/paradies hungern/paradies spielen. Berlin: Suhrkamp.
Latour, Bruno. 1993. We Have Never Been Modern. Hemel Hempstead: Harvester Wheatsheaf.
Latour, Bruno. 2017. Kampf um Gaia. Berlin: Suhrkamp.
Lehmann, Hans-Thies. 2002. Das politische Schreiben. Berlin: Theater der Zeit.
Lehmann, Hans-Thies. 2013. Tragödie und dramatisches Theater. Berlin: Alexander Verlag.
Lovelock, James. 1988. The Ages of Gaia. New York: Norton.
Lovelock, James. 2009. The Vanishing Face of Gaia. A Final Warning. New York: Basic Books.
Margulis, Lynn. 1999. Slanted Truths. Essays On Gaia, Symbiosis And Evolution. New York: Springer.
Martin, Heckmanns. 2021. Etwas Besseres als den Tod finden wir überall. Berlin: Suhrkamp.
Marx, Karl. 1998. „Exzerpte und Notizen Sommer 1844 bis Anfang 1847; Notizbuch aus den Jahren 1844–1847, 1) ad Feuerbach“. In Karl Marx/Friedrich Engels Gesamtausgabe (Mega), Vierte Abteilung, Bd. 3., 19-21. Berlin: Akademie Verlag.
Matter, Selma. 2022. Grelle Tage. Berlin: Suhrkamp.
Popper, Karl. 2007. Logik der Forschung. Berlin: Akademie Verlag.
Raddatz, Frank M. 2021. Das Drama des Anthropozäns. Berlin: Theater der Zeit.
Röggla, Kathrin. 2022. Das Wasser. Frankfurt am Main: Fischer.
Schechner, Richard. 1966. “Approaches to Theory/Criticism”. The Tulane Drama Review 10/4: 20–53. https://doi.org/10.2307/1125208
Schechner, Richard. 1974. „From Ritual to Theatre and Back. The Structure/Process of the Efficacy-Entertainment Dyad.” Educational Theatre Journal 26/4: 455–481. https://doi.org/10.2307/3206608
Weizsäcker, Ernst Ulrich von, Wijkman Anders és mások. 2017. Wir sind dran – Club of Rome. Der große Bericht: Was wir ändern müssen, wenn wir bleiben wollen. Eine neue Aufklärung für eine volle Welt. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.
Wirth, Andrzej és Ulvaeus Marta. 1999. „The Lehrstück As Performance”. TDR 43/4: 113–121. https://doi.org/10.1162/105420499760263570