Az antropocén és a performatív tudomány

Példák a Bielefeldi Egyetemről

  • Domokos Johanna Károli Gáspár Református Egyetem BTK
Kulcsszavak: teatralitás, perfromativitás, dramapedagógia, antropocén esztétika, katasztrófa, megelevenítés és/vagy egyetemi előadás

Absztrakt

Ez a tanulmány azt vizsgálja, hogy a teatralitás és a performativitás, valamint dramapedagógia hogyan játszott szerepet a Bielefeldi Interdiszciplináris Kutatási Központ (Zentrum für interdisziplinäre Forschung / ZIF) és a hozzá kapcsolódó Bielefeldi Egyetem egyes kutatási és oktatási programjaiban. Ezen intézmények performativ tevékenységeire való heurisztikus kitekintés után az antropocén kihívásaival foglalkozó tevékenységek kerülnek a bemutatásra. A témához belső és külső nézőpontok felhasználásával a tanulmány központi részei egy performatív tudományi egyetemi szeminárium felépítését, valamint azt a metszéspontot vizsgálják, ahol a művészet és a tudomány produktívan találkozik egymással egy egyetemi keret között.

Hivatkozások

Bergmann, Jörg R., Ulrich Dausendschön-Gay and Frank Oberzaucher. szerk. 2014. „Der Fall”: Studien zur epistemischen Praxis professionellen Handelns. Bielefeld: Transcript Verlag.

Diebner, Hans és Inga Hinterwaldner. 2006. „Performative Science.” In Hans Diebner: Performative Science and Beyond, 20-35. Vienna: Springer. https://doi.org/10.1007/3-211-38211-9_1

Domokos Johanna. 2023. „Von der Übersetzung zum Buch. Einblicke in die Arbeit des Bielefelder Übersetzungslabors.“ In Forschendes Lernen in der interkulturellen Germanistik, szerkesztette Julija Boguna, Ewald Reuter, Gesine Lenore Schiewer, 67-92. Bielefeld: Transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839468456-005

Domokos Johanna. 2016. Katastrophe. Berlin: Aphaia Verlag.

Fakhrkonandeh, Alireza. 2021. „Oil cultures, world drama and contemporaneity: Questions of time, space and form in Ella Hickson’s oil.” Textual Practice 36/1: 1–37.

Giannichi, Gabriella és Nigel Stewart. 2005. Performing Nature. Oxford: Lang.

Gilbert, Helen. 2019. „Performing the Anthropocene.” In Ecocritical Concerns and the Australian Continent, szerk. Beate Neumeier és Helen Tiffin, 219-234. Lanham: Rowman and Littlefield.

Haas, Elena. 2017. „Performative künstlerische Forschung. Das Potenzial von subjektiver Begegnung im öffentlichen Raum.” Zeitschrift Kunst Medien Bildung. Megtekintve: 2023. július 8. https://zkmb.de/performative-kuenstlerische-forschung-daspotenzial-von-subjektiver-begegnung-im-oeffentlichen-raum/

Hecht, Susanne. 2017. „Lyrik polyglott.” Megtekintve: 2023. július 8. https://blogs.uni-bielefeld.de/blog/fsz/entry/lyrik_polyglott_5_6_18

Hecht, Susanne. 2015. „Tzveta Sofronieva – Lesung.“ Megtekintve: 2023. július 8. https://blogs.uni-bielefeld.de/blog/fsz/entry/tzveta_sofronia_lesung

Hudson, Julie. 2020. The Environment on Stage: Scenery or Shapeshifter? London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429330735

Kershaw, Baz. 2007. Theatre Ecology: Environments and Performance Events. Cambridge: Cambridge University Press.

Klein, Gabriele és Wolfgang Sting, szerk. 2007. Performance. Positionen zur zeitgenössischen szenischen Kunst. Bielefeld: Transcript Verlag.

Kracht, Marcus. 2020. Knowledge and Material Culture. Budapest: L’Harmattan– Károli Books.

Kracht, Marcus. 2012. „Wiederentdeckung der Demut.“ Megtekintve: 2023. július 8. http://wwwhomes.uni-bielefeld.de/mkracht/html/handbuch.pdf

Lavery, Carl, szerk. 2019. Performance and Ecology: What Can Theatre Do? London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315149172

May, Theresa J. 2021. Earth Matters on Stage. London: Routledge.

May, Theresa J. 2005. „Greening the theater: Taking ecocriticism from page to stage”. Interdisciplinary Literary Studies 7/1:. 84–103. https://doi.org/10.4324/9781003028888

Moore, Jason W., szerk. 2016. Anthropocene or Capitalocene? Nature, History, and the Crisis of Capitalism. Oakland: Pm Press.

Parham, John, szerk. 2021. The Cambridge Companion to Literature and the Anthropocene. Cambridge: Cambridge University Press.

Peters, Sibylle. 2011. Der Vortrag als Performance. Bielefeld: Transcript Verlag.

Read, Alan, 1995. Theatre and Everyday Life: An Ethics of Performance. London: Taylor & Francis.

Rost, Norbert. 2015. „Ölpreisabsturz: Alles wieder gut?“ Megtekintve: 2023. július 8. http://wwwhomes.unibielefeld.de/mkracht/vortraege/rost-vortrag.html

Schönbeck, Sebastian. 2019. “Return to the Fable. Rethinking a Genre Neglected in Animal Studies and Ecocriticism.” In Texts, Animals, Environments. Zoopoetics and Ecopoetics. Szerk. Middelhoff F., Schönbeck S., Borgards R., Gersdorf C., 111–125. Cultural Animal Studies. Vol 3. Freiburg i.Br.: Rombach.

Stevens, Lara, Tait, Peta, és Denise Varney, szerk. 2017. Feminist Ecologies: Changing Environments in the Anthropocene. Cham: International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64385-4

Udausendschön-Gay, Ulrich. 2010. „Der Fall als Fokus professionellen Handelns.” ZIF Mitteilungen 2010/1: 42-44.

Universität Bielefeld. “Über Zentrum für Ästhetik.” Megtekintve: 2023. július 8. https://www.unibielefeld.de/uni/kultur-veranstaltungen/kultur/ueberuns/

Varney, Denise. 2022. „Caught in the Anthropocene: Theatres of trees, place and politics.” Theatre Research International 47/1: 7–27. https://doi.org/10.1017/S030788332100047X

Wilmer, Steve és Karen Vedel. 2020. „Theatre and the Anthropocene: Introduction.” Nordic Theatre Studies 32/1: 1–5. https://doi.org/10.7146/nts.v32i1.120400

Woynarski, Lisa, 2020. Ecodramaturgies. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-55853-6

Megjelent
2023-06-15
Hogyan kell idézni
DomokosJ. (2023). Az antropocén és a performatív tudomány: Példák a Bielefeldi Egyetemről. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 3(1), 58-71. https://doi.org/10.56044/UA.2023.1.6
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány