A bábok nem sírnak

Szász Zsolt bábművész életmű-kiállítása

  • Galántai Csaba Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kulcsszavak: bábművészet, kiállítás, történetiség, bábalak

Absztrakt

A bábra vonatkoztatva: a báb lényegtere a színházi előadás, a világtól való megfosztottság az önazonosság hiányát jelenti (a nem mozgásban levést, a játékból való kiszakítottságot). A kiállításokon a damillal, pálcákkal ellátott báb funkcionalitása szembetűnő. A bábfigura mechanikai adottságai e sajátos világ felnyitásának lehetőségét sejtetik. Azt a lehetőséget, hogy megmozduljon, hogy játékba kerüljön, s általa báb voltát igazolja. Szász Zsolt bábjait szemlélve az az érzésünk, éppen csak megálltak, hogy megnézhessük őket, s hogy aztán folytathassák vagy újrakezdjék a történetet. Ugyanis nem feltétlenül arra vágyunk, hogy a báb megmozduljon, önmagát produkálja, hogy a holt anyag életre kelését megmutassa, hanem arra, hogy megismerjük a történetét. Mert a bábok történetiségükben vannak jelen. Ahhoz az ősnarratívához kötődnek, amelyben születtek.

Hivatkozások

Diószegi Vilmos. 1998. Samanizmus. Budapest: Terebess Kiadó.

Heidegger, Martin. 1988. A műalkotás eredete. Budapest: Európa Könyvkiadó.

Megjelent
2021-12-15
Hogyan kell idézni
GalántaiC. (2021). A bábok nem sírnak: Szász Zsolt bábművész életmű-kiállítása. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 1(1), 117-120. Elérés forrás https://ojs3.mtak.hu/index.php/urania/article/view/16419
Folyóirat szám
Rovat
Műismertetések