Hogyan készüljünk a Kossuth-szónokversenyre?

Elméleti és módszertani útmutató

Kulcsszavak: szónokverseny, közösségimédia-platform, jelenlét, retorika, dialektika

Absztrakt

A jelen tanulmánnyal az a célunk, hogy bemutassuk a megújult Kossuth-szónokverseny új műfajait és elméleti, valamint gyakorlati tanácsokat adjunk a versenyre készülőknek a retorikai jelenlét megteremtéséhez. A tanulmányban röviden áttekintjük a szónokverseny történetét, megújulásának elvi alapjait, foglalkozunk a retorika klasszikus és modern értelmezésével, valamint a vitakultúra fontosságát is hangsúlyozzuk. Az új műfajok (online videó, vita) elméleti hátterével részletesebben is foglalkozunk.

Hivatkozások

Aczél Petra. 1999. „Kossuth retorikai konferencia és szónokverseny. 1999. november 12–13.” Magyar Nyelvőr 124/3. 397–398.

Aczél Petra. 2017. Neked van igazad. Érvelés és meggyőzés a gyakorlatban. Budapest: Tinta Könyvkiadó. Megtekintve 2022. november 2-án. http://www.szepejudit.hu/Acz%C3%A9l_Petra_Neked%20van%20igazad%20tank%C3%B6nyv.pdf

Antal Zsolt, Gazsó Tibor, Kubínyi Tamás és Pelle Veronika. 2015. Médiabefolyásolás – Az új kislexikon. Budapest: Századvég Kiadó.

Adamikné Jászó Anna. 2010. „Bizonyítás”. In Retorikai lexikon, szerkesztette Adamik Tamás, 159–163. Pozsony: Kalligram Kiadó.

Adamikné Jászó Anna. 2013. Klasszikus magyar retorika. Budapest: Holnap Kiadó.

Adamikné Jászó Anna. 2019. Stilisztikai kisszótár. Szóképek, alakzatok és egyéb stíluseszközök szótára. Budapest: Interkulturális Kutatások Kft.

Adamik Tamás–A. Jászó Anna–Aczél Petra. 2005. Retorika. Budapest: Osiris Kiadó.

Adamik Tamás. 2010. „Septem artes liberales”. In Retorikai lexikon, szerkesztette Adamik Tamás, 1067–1071. Pozsony: Kalligram Kiadó.

Arisztotelész. 1999. Rétorika. Budapest: Telosz Kiadó.

Deme László szerk. 1974. Szónokok, előadók kézikönyve. Budapest: Kossuth Kiadó.

Fischer Sándor. 1966. A beszéd művészete. Budapest: Gondolat Kiadó.

Fischer Sándor. 1975. Retorika. Budapest: Kossuth Kiadó.

Hernádi Sándor. 1976. Beszédművelés. Budapest: Tankönyvkiadó.

Lózsi Tamás. 2020. „A hatásos meggyőzés eszközei a reklámokban – Hogyan tanítsuk?” Magyaróra 2/1–2. 79–84.

Major Hajnalka. 2022. „A jelenlét fogalma Perelmann-nál”. In Gondolkodni és beszélni – az anyanyelv-elsajátítástól a retorikáig, szerkesztette Constantinovitsné Vladár Zsuzsa és Bóna Judit. Budapest: MediaCom Kiadó Kft. 149–171.

Perelman, Chaim. 1977/2018. A retorika birodalma, fordította Major Hajnalka. Budapest: Tinta Könyvkiadó.

Pölcz Ádám. 2020. „Szóba zárt hatalom. Felsőfokú szónoklás az ELTE-n. Gyakorlati tanácsok a Kossuth-szónokversenyre való felkészüléshez.” Magyaróra 2/1–2. 115–121.

Tóth M. Zsombor. 2020. „Amikor Petőfi a húrok közé szorul.” Magyaróra 2/1–2. 85–94.

Wacha Imre. 1999. A korszerű retorika alapjai II. Budapest: Szemimpex Kiadó.

Weidinger Tamás. 2015. „Liftbeszéd – Régi-új eszköz a tudományos bemutatkozáshoz, az érdeklődés felkeltéséhez”. Megtekintve 2022. november 2-án. https://nimbus.elte.hu/oktatas/metfuzet/EMF026/PDF/01-Weidinger.pdf

DrPrezi weboldala: Az „elevator speech” technikája (30–60 ms). Megtekintve 2022. november 2-án.

A Petőfi rádió Facebook-oldala: https://www.facebook.com/petofiradio/videos/492434899605947 Megtekintve 2022. november 2-án.

Megjelent
2022-12-15
Hogyan kell idézni
Pölcz Ádám. (2022). Hogyan készüljünk a Kossuth-szónokversenyre? Elméleti és módszertani útmutató. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 2(2), 90-103. https://doi.org/10.56044/UA.2022.2.4
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány