Test és tér

Esszé Suzuki Tadashi poszthumán-humanista alkotói gondolkodásmódjáról

  • Kozma Gábor Viktor Babeș–Bolyai Tudományegyetem
Kulcsszavak: Suzuki Tadashi, Suzuki színésztréning-módszer, test és tér, testelme (bodymind), testvilág (bodyworld)

Absztrakt

Az írás Suzuki Tadashi színházi gondolkodását mutatja be különös tekintettel a testről és a térről alkotott meglátásaira. Bevezetésként az alkotói pályája meghatározó állomásai jelennek meg, majd tárgyalásra kerül, hogy a rendező miért látja a színház társadalmi feladatát elsősorban kritikusnak. A művészi reflexiók fontosságának bemutatását követően, a szerző Suzuki egyedi meglátásait tárgyalja kontextualizálva azokat a japán kulturális hagyomány értelmezésével. Az írás a színész testét és a színházi teret elválaszthatatlan egységként ábrázolja, és kölcsönös függési kapcsolatukat elemi ki a színházi aktus során. Ezt a gondolatot folytatva a szerző Suzuki humanista filozófiáját keretezi a posztfenomenológia egyes állításaival.

Hivatkozások

Brook, Peter. 1973. Az üres tér, Fordító: Koós Anna. Budapest: Európa Könyvkiadó.

Camilleri, Frank. 2009. „Of Pounds of Flesh and Trojan Horses: Performer training in the twenty-first century.” In Performance Research XIV/2: 26–34.

Camilleri, Frank. 2020. Performer Training Reconfigured. London, New York, Oxford, New Delhi, Sydney: Methuen Drama.

Carruthers, Ian és Yasunari, Takahashi. 2004. The Theatre of Tadashi Suzuki. Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press.

Goto, Yukihiro. 1988. Innovator of Contemporary Japanese Theatre. Ann Arbor: UMI.

Oida, Yoshi és Marshall, Lorna. 1997. An Invisible Actor. London, New Delhi, New York, Sydney: Bloomsbury.

Suzuki, Tadashi. 1987. The Way of Acting, Angol fordító: J. Thomas Rimer. New York: Theatre Communication Group.

Zarrilli, Phillip. 2009. Psychophysical Acting – An Intercultural Approach After Stanislavski, London és New York: Routledge.

Megjelent
2022-12-15
Hogyan kell idézni
KozmaG. V. (2022). Test és tér: Esszé Suzuki Tadashi poszthumán-humanista alkotói gondolkodásmódjáról. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 2(2), 132-143. Elérés forrás https://ojs3.mtak.hu/index.php/urania/article/view/16480
Folyóirat szám
Rovat
Esszé