Test és tér
Esszé Suzuki Tadashi poszthumán-humanista alkotói gondolkodásmódjáról
Absztrakt
Az írás Suzuki Tadashi színházi gondolkodását mutatja be különös tekintettel a testről és a térről alkotott meglátásaira. Bevezetésként az alkotói pályája meghatározó állomásai jelennek meg, majd tárgyalásra kerül, hogy a rendező miért látja a színház társadalmi feladatát elsősorban kritikusnak. A művészi reflexiók fontosságának bemutatását követően, a szerző Suzuki egyedi meglátásait tárgyalja kontextualizálva azokat a japán kulturális hagyomány értelmezésével. Az írás a színész testét és a színházi teret elválaszthatatlan egységként ábrázolja, és kölcsönös függési kapcsolatukat elemi ki a színházi aktus során. Ezt a gondolatot folytatva a szerző Suzuki humanista filozófiáját keretezi a posztfenomenológia egyes állításaival.
Hivatkozások
Brook, Peter. 1973. Az üres tér, Fordító: Koós Anna. Budapest: Európa Könyvkiadó.
Camilleri, Frank. 2009. „Of Pounds of Flesh and Trojan Horses: Performer training in the twenty-first century.” In Performance Research XIV/2: 26–34.
Camilleri, Frank. 2020. Performer Training Reconfigured. London, New York, Oxford, New Delhi, Sydney: Methuen Drama.
Carruthers, Ian és Yasunari, Takahashi. 2004. The Theatre of Tadashi Suzuki. Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press.
Goto, Yukihiro. 1988. Innovator of Contemporary Japanese Theatre. Ann Arbor: UMI.
Oida, Yoshi és Marshall, Lorna. 1997. An Invisible Actor. London, New Delhi, New York, Sydney: Bloomsbury.
Suzuki, Tadashi. 1987. The Way of Acting, Angol fordító: J. Thomas Rimer. New York: Theatre Communication Group.
Zarrilli, Phillip. 2009. Psychophysical Acting – An Intercultural Approach After Stanislavski, London és New York: Routledge.