Megélve érteni

Néhány gondolat a színházpedagógiáról

  • Pataki András Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kulcsszavak: színházpedagógia, színház és nevelés, megértés és megélés, sajátos tantervi struktúra, drámamunka

Absztrakt

Színház és a nevelés összekapcsolásának gondolata régóta tárgya a színházművészet szerepéről folytatott vitáknak. Ha a fogalmakat tisztázni szeretnénk, nem könnyíti meg helyzetünket az sem, hogy sokan sokféleképpen gondolkodnak a dráma mibenlétéről, illetve annak a színházhoz és a pedagógiához fűződő viszonyáról. A drámamunka egy adott tevékenység során, adott közösségben jön létre, és mindig új jelentéstartalmat hordoz. Ezáltal az egész iskolai nevelési–oktatási rendszerünket is új alapokra helyezhetnénk, és átformálhatnánk a gyerekek érdekében, s nem mint eszközrendszerről, nem mint módszerről, hanem mint pedagógiáról gondolkodhatnánk.

Hivatkozások

Brecht, Bertolt. 1969. „Szórakoztató színház vagy tanító színház?” In Színházi tanulmányok. Budapest: Magvető Kiadó.

Gabnai Katalin. 2015. Drámajátékok – Bevezetés a drámapedagógiába. Budapest: Helikon Kiadó.

Neelands, Jonothan. 1994. Dráma a tanulás szolgálatában. Színházi Füzetek VI. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.

Németh Ervin. 1998. Irodalom Birodalom. Útikalauz tanároknak. Szeged: Mozaik Kiadó.

Megjelent
2022-05-15
Hogyan kell idézni
PatakiA. (2022). Megélve érteni: Néhány gondolat a színházpedagógiáról. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 2(1), 112-117. Elérés forrás https://ojs3.mtak.hu/index.php/urania/article/view/16498
Folyóirat szám
Rovat
Esszé