Hogyan befolyásolják a politikai értékek a színház működését?

Az észtországi Tartu példája összehasonlító európai perspektívában

  • Hedi-Liis Toome University of Tartu
Kulcsszavak: a színház működése, befogadáskutatás, közönségkutatás, értékek, empirikus vizsgálat

Absztrakt

A tanulmány egy empirikus kutatás eredményeit mutatja be, amely a színház működését (a produkció, a disztribúció és a recepció területeit, valamint ezek kapcsolatait) vizsgálta Tartu városában. Ennek keretében az egy év alatt megrendezett összes nyilvános színházi eseményt kategorizálták színházi formák, műfajok szerint. Emellett kvantitatív és kvalitatív közönség- és befogadókutatásra is sor került. A kutatás alapjául a nemzetközi STEP – Project on European Theatre Systems által kidolgozott módszertan, illetve összehasonlító szempontok szolgáltak. Bár a színházi rendszerek mindig kulturális gyökerekre vezethetők vissza, és egyértelműen kultúrtörténeti, politikai és társadalomtörténeti folyamatok eredményei, a színházpolitika prioritásai és a színházi rendszer struktúrája is közvetlen hatást gyakorol a színház működésére.

Hivatkozások

Bennett, Susan. 1997. Theatre Audiences: A theory or production and reception. London – New York: Routledge.

Cremona, Vicky Ann, Peter Eversmann, Hans Van Maanen, Willmar Sauter, John Tulloch szerk. 2004. Theatrical Events: Borders, Dynamics, Frames. IFTR/FIRT Theatrical Event Working Group. Amszterdam – New York: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789004502888

Edelman, Joshua és Maja Šorli. 2015. „Measuring the value of theatre for the Tyneside audiences”. Cultural Trends 24(3): 232–244. Online elérés: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09548963.2015.1066074 (utolsó letöltés: 2024. május 13.).

Edelman, Joshua, Maja Šorli és Van Maanen, Hans. 2015. „STEP into the Provinces: The theatre systems and audience experiences of smaller European cities”. Amfiteater: Journal of Performing Arts Theory 3(1–2): 220–233.

„Eesti kultuurpoliitika põhialused aastani 2020” heakskiitimine. RT III, 2014. február 14. Eesti Vabariigi Põhiseadus. Online elérés: https://www.riigiteataja.ee/akt/633949 (utolsó letöltés: 2018. június).

Eversmann, Peter. 2004. „The Experience of Theatrical Event”. In Theatrical Events: Borders, Dynamics, Frames. Szerkesztette V. A. Cremona, P. Eversmann, H. Van Maanen, W. Sauter, J. Tulloch, 139–174. Amszterdam – New York: IFTR/FIRT Theatrical Event Working Group – Routledge. https://doi.org/10.1163/9789004502888_012

Lelkes, Zsofia. 2009. „Changes in Hungarian Theatre System”. In Global Changes – Local Stages: How Theatre Functions in Smaller European Countries. Szerkesztette Hans van Maanen, Andreas Kotte, Anneli Saro, 90–124. Amszterdam – New York: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789042026131_008

Martin, Jaqueline és Willmar Sauter. 1995. „Understanding Theatre: Performance Analysis in Theory and Practice”. Acta Universtitatis Stocholminesis. Stockholm Theatre Studies 3. Stockholm: Almqvist & Wiksell International.

Saro, Anneli. 2009. „Interaction of Theatre and Society in Estonia”. In Global Changes – Local Stages: How Theatre Functions in Smaller European Countries. Szerkesztette Hans van Maanen, Andreas Kotte, Anneli Saro, 41–62. Amszterdam –New York: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789042026131_006

Sauter, Willmar. 2000. The Theatrical Event: Dynamics of Performance and Perception. Iowa City: University of Iowa Press.

Sauter, Willmar. 2008. Eventness: A Concept of Theatrical Event. Második, javított kiadás. Stockholm: Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier.

Šorli, Maja és Hedi-Liis Toome. 2019. „Is Theatre Personally and Socially Relevant? Empirical Insight into Theatrical Experience”. Nordic Theatre Studies 30(2): 115−132. Online elérés: https://tidsskrift.dk/nts/article/view/112955 (utolsó letöltés: 2024. május 13.).

Sušec Michieli, Barbara. 2009. „Between Inertia and Cultural Terrorism: Slovenian Theatre System in Times of Crisis and Change”. In Global Changes – Local Stages: How Theatre Functions in Smaller European Countries. Szerkesztette Hans van Maanen, Andreas Kotte, Anneli Saro, 63–89. Amszterdam – New York: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789042026131_007

Toome, Hedi-Liis. 2013. „Teatrist Tartus, rahvusvaheliselt: Metodoloogilisi küsimusi rahvusvahelises võrdlusruuringus”. In Eesti teatriteaduse perspektiivid: Studia litteraria Estonica, Vol 13. Szerkesztette A. Saro, 55–82. Tartu: Ülikooli Kirjastus.

Toome, Hedi-Liis. 2015. „Do you feel the same? Different dominants of aesthetical experience”. Nordic Theatre Studies 27(2): 22−36. https://doi.org/10.7146/nts.v27i2.24248

Toome, Hedi-Liis és Anneli Saro. 2015. „Theatre Productions and Distribution in Different European cities.” Amfiteater: Journal of Performing Arts Theory 3(1–2): 257– 279.

Van den Hoogen, Quirijn Lennert. 2009. „Functioning of Performing Arts in Urban Society”. In Global Changes – Local Stages: How Theatre Functions in Smaller European Countries. Szerkesztette Hans van Maanen, Andreas Kotte, Anneli Saro, 265–299. Amszterdam – New York: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789042026131_015

Van den Hoogen, Quirijn Lennert. 2010. Performing Arts and the City: Dutch municipal cultural policy in the Brave New World of evidence-based policy. Dissertation University of Groningen: Groningen.

Van den Hoogen, Quirijn Lennert és Marlike Lisette Wilders. 2009. „STEP on Stage: Studying Theatre Systems in Glocal Contexts”. In Global Changes – Local Stages: How Theatre Functions in Smaller European Countries. Szerkesztette Hans van Maanen, Andreas Kotte, Anneli Saro, 527–537. Amszterdam – New York: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789042026131_024

Vanemuise arengukava 2014–2018. Online elérés: http://www.vanemuine.ee/wp-content/uploads/2014/10/Teater-Vanemuine-arengukava-2014-2018.pdf (utolsó letöltés: 2018. június).

Van Maanen, Hans. 1999. „How to Describe the Functioning of Theatre”. In Theatre Worlds in Motion: Structures, Politics and Developments in the Countries of Western Europe. Szerkesztette Hans van Maanen, Steve Wilmer, 721–758. Amszterdam– Atlanta: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789004647121_023

Van Maanen, Hans. 2009. How to Study Art Worlds: On the Societal Functioning of Aesthetic Values. Amszterdam: Amsterdam University Press. https://doi.org/10.5117/9789089641526

Van Maanen, Hans, Andreas Kotte és Anneli Saro szerk. 2009. Global Changes – Local Stages: How Theatre Functions in Smaller European Countries. Amszterdam – New York: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789042026131

Van Maanen, Hans, Antine Ziljstra és Marlike Lisette Wilders. 2013. Hoe theatre functioneert in the stad de Groningen: Aanbood en gebruik in het seizoen 2010–2011. How theatre functions in the city of Groningen. Supply and use in the regular season. STEP research. Groningen: Rijksuniverstiteit Groningen, Faculteit der Letteren.

Van Maanen, Hans, Joshua Edelman, Magdolna Balkanyi, Mathias P. Bremgartner, Louise Ejgod Hansen, Anneli Saro, Beate Schappach, Maja Šorli, Hedi-Liis Toome és Attila Szabó. 2015a. „Theatre Systems Compared”. Amfiteater: Journal of Performing Arts Theory 3(1–2): 234–255.

Van Maanen, Hans, Maja Šorli, Hedi-Liis Toome, Marline Lisette Wilders, Joshua Edelman, Attila Szabó és Magdolna Balkányi. 2015b. „Spectators, who are they?” Amfiteater: Journal of Performing Arts Theory 3(1–2): 281–303.

Wilders, Marline Lisette, Hedi-Liis Toome, Maja Šorli, Attila Szabó és Antine Zijlstra. 2015. „I was utterly mesmerised: Audience experiences of different theatre types and genres in four European cities compared”. Amfiteater: Journal of Performing Arts Theory 3(1–2): 305–343.

Megjelent
2024-07-15
Hogyan kell idézni
ToomeH.-L. (2024). Hogyan befolyásolják a politikai értékek a színház működését? : Az észtországi Tartu példája összehasonlító európai perspektívában. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 4(1), 27-47. https://doi.org/10.56044/UA.2024.1.2
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány