A weili figyelemfogalom és Pilinszky János „önéletrajzai”

  • Sepsi Enikő Színház- és Filmművészeti Egyetem
Kulcsszavak: Simone Weil, figyelem, szükségszerűség, nécessité, szerencsétlenség, malheur, szeretet, Pilinszky János, idő- és pszichológiai viszonyok hiánya, dekreált beszélő

Absztrakt

A tanulmányban a figyelem napi gyakorlata, valamint a teremtő képzelet szükségszerű történéseket, viszonyokat és általában a weili értelemben vett szükségszerűséget („nécessité”) felismerő – s ezáltal valóságteremtő – aspektusainak az elemzését végzem el Simone Weil töredékekben ránk maradt életművének 2021-ben megjelent rekonstrukciós kísérlete, a Pilinszky János: Önéletrajzaim címen összegyűjtött kötet alapján. A „mozdulatlan regénynek” tervezett, másutt „egy figyelem történetének” nevezett prózákban megfigyelhető az idő- és pszichológiai viszonyok hiánya, a karakterekben sokszorozódó, „dekreált” (vö. décréation) beszélő képe. A tanulmány azt bizonyítja, hogy Pilinszky – az Intuitions pré-chrétiennes hagyatékban fellelhető példányának jelölései alapján – tisztában volt a weili figyelemfogalom mellett a „szükségszerűség” („nécessité”), a szerencsétlenség („malheur”) és a szeretet weili összefüggéseivel, s ennek a nyomai az Önéletrajzaim című kötettervben is fellelhetők. (Az elemzéshez a 2021-ben Bende József által szerkesztett és publikált változatot használtam.) Megállapítható ugyanakkor, hogy a költő nem ismerte vagy nem tartotta fontosnak a weili figyelemfogalom társadalmi aspektusait, illetve az arra épülő utópisztikus társadalmi elképzelést, hiszen erre vonatkozóan semmiféle utalást nem találtam az életművében.

Hivatkozások

Alain. 1969. „Le penseur”. In Uő: Propos de littérature, 93. Párizs: Gonthier.

Alain. 1958. Les arts et les dieux, Párizs: Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade.

Borbély András. 2018. „Misztika és politika II.: Dekreatív antiteológia”, A Szem, 2018. január 13. Online elérés: https://ujszem.org/2018/01/13/misztika-es-politika-iidekreativ-antiteologia (utolsó letöltés: 2024. június 14.).

Gutbrod Gizella és Sepsi Enikő szerk. 2011. Simone Weil – filozófia, misztika, esztétika: A budapesti magyar–francia–olasz Simone Weil-szeminárium előadásai, fordította Sepsi Enikő. Budapest: Gondolat.

Little, J. Patricia. 1993. március. „La création artistique chez Simone Weil”. In Cahiers Simone Weil. XVI–1.

Pilinszky János. 1964. „A figyelem megszenteléséről”. Új Ember 1964. augusztus 30.

Pilinszky János. 1995. Naplók, töredékek. Budapest: Osiris.

Pilinszky, János. 1998. Trois autels et autres récits, franciára fordította Lorand Gaspar és Sarah Clair (Lorand Gaspar előszava). Billère, Franciaország: Éditions de Vallongues.

Pilinszky János. 1999. Publicisztikai írások. Budapest: Osiris.

Pilinszky János. 2021. Önéletrajzaim. Budapest: Magvető.

Sepsi, Enikő. 2007. „Décréation et poétique immobile dans une optique comparative (Alain, Mallarmé, Simone Weil et János Pilinszky)”. In Simone Weil et le poétique, szerkesztette Jérôme Thélot, Jean-Michel Le Lannou, Enikő Sepsi, 167–188. Párizs: Editions Kimé.

Sepsi Enikő. 2015. Pilinszky János mozdulatlan színháza: Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében. Károli Könyvek. Budapest: L’Harmattan. Második kiadás.

Sepsi, Enikő. 2016. „Attention and Creative Imagination in the Work of Simone Weil and János Pilinszky”. In The Arts of Attention, szerkesztette Katalin Kállay G., Mátyás Bánhegyi, Ádám Bogár, Géza Kállay, Judit Nagy, Balázs Szigeti, 36. Collection Károli. Budapest–Párizs: L’Harmattan.

Spinoza, Benedictus de. 1979. Etika, fordította Szemere Samu, Budapest: Gondolat.

Szmeskó Gábor. 2021. „Simone Weil és Pilinszky János kapcsolatának filológiai elemzése”. ITK 125: 642–661.

Vető, Miklós. 1971. La métaphysique religieuse de Simone Weil. Párizs: Librairie Philosophique J. Vrin.

Weil, Simone. 1950. La Connaissance surnaturelle. Coll. Espoir. Párizs: Gallimard.

Weil, Simone. 1968. Poèmes suivis de Venise sauvée. Coll. Espoir. Párizs: Gallimard.

Weil, Simone. 1974. Cahiers. III. Párizs: Plon.

Weil, Simone. 1983. Ami személyes, és ami szent: Válogatott írások, fordította Pilinszky János, Resinger János, Szedő Dénes. Budapest: Vigilia.

Weil, Simone. 1985. Intuitions pré-chrétiennes. Párizs: Fayard.

Weil, Simone. 1988. Œuvres complètes. I: Premiers écrits philosophiques, Párizs: Gallimard.

Weil, Simone. 1994. „Ami személyes, és ami szent”. In Uő: Kegyelem és nehézkedés, fordította Pilinszky János. Budapest: Vigilia.

Weil, Simone. 1997. Œuvres complètes. VI.2, Párizs: Gallimard.

Weil, Simone. 1998. „Szerencsétlenség és istenszeretet II.” In Uő: Szerencsétlenség és istenszeretet, fordította Bende József. Budapest: Vigilia Könyvek.

Weil, Simone. 2002. Œuvres complètes. VI.3. Párizs: Gallimard.

Weil, Simone. 2012. Begyökerezettség, fordította Gutbrod Gizella. Budapest: Gondolat.

Megjelent
2024-07-15
Hogyan kell idézni
SepsiE. (2024). A weili figyelemfogalom és Pilinszky János „önéletrajzai”. Uránia Interdiszciplináris Folyóirat, 4(1), 84-98. https://doi.org/10.56044/UA.2024.1.5
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány