How to prepare for the Kossuth Rhetoric Contest?

Theoretical and methodological guide

Keywords: speech contest, social media platform, presence, rhetoric, dialectics

Abstract

The aim of this study is to introduce the new genres of the renewed Kossuth Rhetoric Contest and to give theoretical and practical advice to those preparing for the contest on how to create a rhetorical presence. In this paper we briefly review the history of the rhetoric contest, the principles of its renewal, the classical and modern interpretation of rhetoric, and the importance of the debate culture. The theoretical background of the new genres (online video, debate) will be discussed in more detail.

References

Aczél Petra. 1999. „Kossuth retorikai konferencia és szónokverseny. 1999. november 12–13.” Magyar Nyelvőr 124/3. 397–398.

Aczél Petra. 2017. Neked van igazad. Érvelés és meggyőzés a gyakorlatban. Budapest: Tinta Könyvkiadó. http://www.szepejudit.hu/Acz%C3%A9l_Petra_Neked%20van%20igazad%20tank%C3%B6nyv.pdf (last download: 2 November 2022).

Antal Zsolt, Gazsó Tibor, Kubínyi Tamás and Pelle Veronika. 2015. Médiabefolyásolás – Az új kislexikon. Budapest: Századvég Kiadó.

Adamikné Jászó Anna. 2010. „Bizonyítás”. In Retorikai lexikon, Editor-in-chief: Adamik Tamás, 159–163. Pozsony: Kalligram Kiadó.

Adamikné Jászó Anna. 2013. Klasszikus magyar retorika. Budapest: Holnap Kiadó.

Adamikné Jászó Anna. 2019. Stilisztikai kisszótár. Szóképek, alakzatok és egyéb stíluseszközök szótára. Budapest: Interkulturális Kutatások Kft.

Adamik Tamás–A. Jászó Anna–Aczél Petra. 2005. Retorika. Budapest: Osiris Kiadó.

Adamik Tamás. 2010. „Septem artes liberales”. In Retorikai lexikon, Editor-in-chief: Adamik Tamás, 1067–1071. Pozsony: Kalligram Kiadó.

Arisztotelész. 1999. Rétorika. Budapest: Telosz Kiadó.

Deme László ed. 1974. Szónokok, előadók kézikönyve. Budapest: Kossuth Kiadó.

Fischer Sándor. 1966. A beszéd művészete. Budapest: Gondolat Kiadó.

Fischer Sándor. 1975. Retorika. Budapest: Kossuth Kiadó.

Hernádi Sándor. 1976. Beszédművelés. Budapest: Tankönyvkiadó.

Lózsi Tamás. 2020. „A hatásos meggyőzés eszközei a reklámokban – Hogyan tanítsuk?” Magyaróra 2/1–2. 79–84.

Major Hajnalka. 2022. „A jelenlét fogalma Perelmann-nál”. In Gondolkodni és beszélni – az anyanyelv-elsajátítástól a retorikáig, edited by Constantinovitsné Vladár Zsuzsa and Bóna Judit. Budapest: MediaCom Kiadó Kft. 149–171.

Perelman, Chaim. 1977/2018. A retorika birodalma, Translated by Major Hajnalka. Budapest: Tinta Könyvkiadó.

Pölcz Ádám. 2020. „Szóba zárt hatalom. Felsőfokú szónoklás az ELTE-n. Gyakorlati tanácsok a Kossuth-szónokversenyre való felkészüléshez.” Magyaróra 2/1–2. 115–121.

Tóth M. Zsombor. 2020. „Amikor Petőfi a húrok közé szorul.” Magyaróra 2/1–2. 85–94.

Wacha Imre. 1999. A korszerű retorika alapjai II. Budapest: Szemimpex Kiadó.

Weidinger Tamás. 2015. „Liftbeszéd – Régi-új eszköz a tudományos bemutatkozáshoz, az érdeklődés felkeltéséhez”. Viewed on 2 November 2022. https://nimbus.elte.hu/oktatas/metfuzet/EMF026/PDF/01-Weidinger.pdf

DrPrezi website. Viewed on 2 November 2022. Az „elevator speech” technikája (30– 60 ms).

Petőfi Radio Facebook site. Viewed on 2 November 2022. https://www.facebook.com/petofiradio/videos/492434899605947 (last download: 2 November 2022).

Published
2022-12-15
Section
Studies