The Weilian Concept of Attention and the “Autobiographies” of János Pilinszky

  • Enikő Sepsi Színház- és Filmművészeti Egyetem
Keywords: Simone Weil, attention, necessity, nécessité, misfortune, malheur, love, János Pilinszky, absence of temporal and psychological relations, decreated speaker

Abstract

In this study, I will analyse the aspects of the everyday practice of attention and of the creative imagination that recognise necessary events, relations and, in general, necessity in the Weilian sense (“nécessité”)—and that thereby create reality—on the basis of Simone Weil’s fragmentary oeuvre, the reconstruction attempt published in 2021, and the volume collected under the title János Pilinszky’s Önéletrajzaim (My Autobiographies). The prose texts are characterised by the absence of temporal and psychological relations, the image of a speaker as “decreated” (cf. décréation), multiplied in the characters. The study demonstrates that, in addition to the Weilian concept of attention, he was familiar with the Weilian connections between “necessity” (“nécessité”), misfortune (“malheur”) and love, as evidenced by the markings on his copy of Intuitions pré-chrétiennes in the legacy, and that these connections are also to be found in the draft volume Önéletrajzaim. (For the analysis I used the version edited and published by József Bende in 2021.) Nevertheless, it may be concluded that János Pilinszky was not aware of or did not consider important the social aspects of the Weilian concept of attention, or the utopian social vision based on it, since I have not found any reference to them in his oeuvre.

References

Alain. 1969. “Le penseur”. In Alain: Propos de littérature, 93. Paris: Gonthier.

Alain. 1958. Les arts et les dieux, Paris: Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade.

Borbély, András. 2018. “Misztika és politika II: Dekreatív antiteológia”, A Szem, January 13, 2018. Online access: https://ujszem.org/2018/01/13/misztika-es-politikaii-dekreativ-antiteologia (last visited: June 14, 2024).

Gutbrod, Gizella and Sepsi, Enikő eds. 2011. Simone Weil – filozófia, misztika, esztétika: A budapesti magyar–francia–olasz Simone Weil-szeminárium előadásai, transl. Enikő Sepsi. Budapest: Gondolat.

Little, J. Patricia. March 1993. “La création artistique chez Simone Weil”. In Cahiers Simone Weil. XVI–1.

Pilinszky, János. 1964. “A figyelem megszenteléséről”. Új Ember, August 30, 1964.

Pilinszky, János. 1995. Naplók, töredékek. Budapest: Osiris.

Pilinszky, János. 1998. Trois autels et autres récits, transl. Lorand Gaspar and Sarah Clair (Preface by Lorand Gaspar). Billère, France: Éditions de Vallongues.

Pilinszky, János. 1999. Publicisztikai írások. Budapest: Osiris.

Pilinszky, János. 2021. Önéletrajzaim. Budapest: Magvető.

Sepsi, Enikő. 2007. “Décréation et poétique immobile dans une optique comparative (Alain, Mallarmé, Simone Weil et János Pilinszky)”. In Simone Weil et le poétique, éd. Jérôme Thélot, Jean-Michel Le Lannou, Enikő Sepsi, 167–188. Paris: Editions Kimé.

Sepsi, Enikő. 2015. Pilinszky János mozdulatlan színháza: Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében (Károli Könyvek). Budapest: L’Harmattan. 2nd edition.

Sepsi, Enikő. 2016. “Attention and Creative Imagination in the Work of Simone Weil and János Pilinszky”. In The Arts of Attention, eds. Katalin Kállay G., Mátyás Bánhegyi, Ádám Bogár, Géza Kállay, Judit Nagy, Balázs Szigeti, 36. Collection Károli. Budapest–Paris: L’Harmattan.

Spinoza, Benedictus de. 1979. Etika, transl. Samu Szemere, Budapest: Gondolat.

Szmeskó, Gábor. 2021. „Simone Weil és Pilinszky János kapcsolatának filológiai elemzése”. ITK 125: 642–661.

Vető, Miklós. 1971. La métaphysique religieuse de Simone Weil. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.

Weil, Simone. 1950. La Connaissance surnaturelle. Coll. Espoir. Paris: Gallimard.

Weil, Simone. 1968. Poèmes suivis de Venise sauvée. Coll. Espoir. Paris: Gallimard.

Weil, Simone. 1974. Cahiers. III. Paris: Plon.

Weil, Simone. 1983. Ami személyes, és ami szent: Válogatott írások, transl. János Pilinszky, János Resinger, Dénes Szedő. Budapest: Vigilia.

Weil, Simone. 1985. Intuitions pré-chrétiennes. Paris: Fayard.

Weil, Simone. 1988. Œuvres complètes. I: Premiers écrits philosophiques, Paris: Gallimard.

Weil, Simone. 1994. “Ami személyes, és ami szent”. In Weil, Simone: Kegyelem és nehézkedés, fordította Pilinszky János. Budapest: Vigilia.

Weil, Simone. 1997. Œuvres complètes. VI.2, Paris: Gallimard.

Weil, Simone. 1998. “Szerencsétlenség és istenszeretet II.” In Weil, Simone: Szerencsétlenség és istenszeretet, transl. József Bende. Budapest: Vigilia Könyvek.

Weil, Simone. 2002. Œuvres complètes. VI.3. Paris: Gallimard.

Weil, Simone. 2012. Begyökerezettség, transl. Gizella Gutbrod. Budapest: Gondolat.

Published
2024-07-15
Section
Studies