Cinematography practice as Project Pedagogy

  • Vecsernyés János Színház- és Filmművészeti Egyetem
Keywords: project pedagogy, cooperative learning, frontal teaching, learning theories, behaviourism, constructivism, cinematography training, cinematography practice

Abstract

In this article, I contrast the effectiveness of the presentation-based teaching strategy (frontal instruction) with project pedagogy, another teaching strategy derived from the constructivist learning theory. Furthermore, I point out that the traditional cinematography practice used in the training of cinematographers since 1949 is based on modern pedagogical ideas, i.e., it mostly corresponds to a project pedagogy-based teaching strategy formulated on the constructivist learning theory.

References

Arnheim, Rudolf. 1979. A vizuális élmény: Az alkotó látás pszichológiája, Hungarian translation by József Szili and Gyula Tellér. Budapest: Gondolat.

Bake, Joane-Ivonne. 2005/2006. The Project Method (Die Projektmethode): Theory and Practice. Seminar paper. University Duisburg, e-book.

Balázs, Béla. 1984. A látható ember. Budapest: Gondolat.

Cube, Felix von. 1999. “Die kybernetisch-informationstheroretische didaktik.” In Gudjons, Herbert and Rainer Winkel. Didaktische theorien. Hamburg, Germany: Verlag Bergmann + Helbig.

Falus, Iván. 2003. “Az oktatás stratégiái és módszerei”. In Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Frey, Karl. 2002. Die Projektmethode. Weinheim–Basel: Beltz.

Dr. Kendrovics, Rita (ed.). 2021. Projektoktatás a XXI. században. Budapest: Óbudai Egyetem.

Knausz, Imre. 2001. A tanítás mestersége. University textbook. University of Miskolc Faculty of Humanities. Online access: https://mek.oszk.hu/01800/01817/01817.htm (last visited: October 3, 2024).

Martell, William C. 2011. Dialogue Secrets. (Screenwriting Blue Books 10.) First Strike Productions, e-book.

McKee, Robert. N. d. Story: Style, Structure, Substance, and the Principles of Screenwriting. HarperCollins, e-book.

Nagy, Sándor. 1997. Az oktatás folyamata és módszerei. Mogyoród: Volos.

Nahalka, István. 2002. Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Szabó, István. 1955. “Beszélgetés Radványi Gézával.” In Radnóti, Zsuzsa (ed.). Beszélgetések Szabó István filmrendezővel, Budapest: Ferenczy Könyvkiadó.

Szinetár, Miklós and Gyula Kozák. 2003. Így kell ezt! ...Vagy másképp. Budapest: Balassi Kiadó.

Virág, Irén. 2013. Tanuláselméletek és tanítási-tanulási stratégiák. Eger: Eszterházy Károly Főiskola. Online access: https://mek.oszk.hu/14900/14953/pdf/14953.pdf (last visited: October 3, 2024).

Published
2024-12-12
Section
Essays