A civil szervezetek szerepe a hazai védjegyek körében – különös tekintettel a Magyar Termék Nonprofit Kft. tevékenységére

  • Horváth Hanga Dunaújvárosi Egyetem Társadalomtudományi Intézet
Kulcsszavak: civil szervezet, Magyar Termék védjegy, ethnocentrizmus, társadalmi felelősségvállalás

Absztrakt

A pandémia hatására megnövekedett a hazai termékek iránti kereslet, amely tükrében fontos vizsgálni, hogy a társadalmi felelősségvállalás szempontjából a civil szervezetek, mint tanúsító védjegy jogosultak milyen hatással bírnak a fogyasztói társadalomra. Az ethnocentikus fogyasztó érdeke a hazai termék vásárlásának támogatása. A jelen tanulmány fókuszába a Magyar Termék Nonprofit Kft., mint civil szervezet és a Magyar
Termék védjeggyel ellátott termékek kerültek. Bemutatásra kerül az ethocentrizmus, mint legfontosabb fogalom és a Magyar Termék védjeggyel ellátott termékek fogyasztói megítélésének összefüggése. A kutatás célja, hogy bemutassa, hogy a civil szervezeteknek milyen szerepe van a fogyasztói döntések meghozatalában, a hazai termékek fogyasztók körében való népszerűsítésében és a fentiek hogyan hatnak a társadalmi felelősségvállalás szempontjából.

Hivatkozások

Abdolvand, M. A.–Farzin M.–Asl A. M.–Sadeghian M. (2016): The Effect of Consumer Awareness on Consumer Ethnocentrism and Loyalty Regards to the Functions Of International Brands. Internatio¬nal Journal of Lif e Science and Phar ma Research, Special issue, 2., pp. 102–114.

Alvarez, S. A.–Barney, J. B. (2014): Entrepreneurial Opportunities and Poverty Alleviation. Entrepreneurship Theory and Practice, 38., (1.), pp. 159–184.

Čvirik, M. (2021): ‘The Impact of Consumer Ethnocentrism and the Patriotism on Judgement for Selected

Domestic Products: The Case of Slovakia’. Central European Business Review, Vol. 10., (3.), pp. 1–17.

EFTA (2015) European Fair Trade Association, (online) Available

from: http://www.european-fair-trade-association.org/efta/index.php

Erdoğan, E.–Burucuoğlu, M., (2016): The Effect of Consumer Ethocentrism, Cosmopolitanism and Patriotism on Product Evaluations in Türkiye. International Marketing Trend Congress.

Evers, H. D.–Gerke, S. (2015): Knowledge Cluster Formation as a Science Policy in Malaysia: Lessons Learned. Journal of Current Southeast Asian Affairs, 34., (1.), pp. 115–137.

Fairtrade International (2023): How Fairtrade differs from other labels, (online) Available from: https://www.fairtrade.net/about/how-fairtrade-differs

Falus, O.: Fogyasztóvédelem, fogyasztói tudatosság, jogok és kötelmek a 21. században, ahol az információ az „új olaj„ (Consumer protection, consumer awareness, rights and obligations – in the 21st century, where information is the new oil). In: András I. (Ed.): Egészségpiac – Fogyasztóvédelem. Dunaújváros: DUE Press, pp. 85–146.

Golan, J.–Athayde, S.–Olson, E. A.–McAlvay, A. (2023): Intellectual Property Rights and Ethnobiology: An Update on Posey's Call to Action. Journal of Ethnobiology, 39., (1.), pp. 90–109.

Horváth, H.–Komlósi, L.–Dobó, R. (2024): Product trademarks-generation Z at the crossroads of economics and law: an exploratory analysis through a multi-industry approach. Russian Law Journal, 12., (1.), pp. 1173–1182.

Horváth, H.–Dobó, R. (2024): The Emergence of Trademarks in the Economic System Through the Synergy of Economics and Law: Hungarian Product Trademarks and Generation „Z.„ Russian Law Journal, 12., (1.), pp. 1997–2006.

Ismail, Z.–Fakir, T. (2004) Trademarks or trade barriers? Indigenous knowledge and the flaws in the global IPR system. International Journal of Social Economics, 31., (1.), pp. 173–194.

Mbaga, M. D.–Al Abri, L. S. K.–Bose, S.–Boughanmi, H.: ‘Omani Consumer’s Ethnocentrism and Demand for Locally Produced Products’ (2018). American Journal of Industrial and Business Manage¬ment, 8., (6.), pp. 14–40.

Notteboom, T.–Pallis, T.–Rodrigue, J. P. (2021): ‘Disruptions and resilience in global container shipping and ports: the COVID–19 pandemic versus the 2008–2009 financial crisis’ (2021). Maritime Econo¬mics. Logistics, 23., (2.), pp. 179–210.

Sharma, P. (2015): ‘Consumer ethnocentrism: Reconceptualization and cross-cultural validation’. Journal of International Business Studies, 46., (3.), pp. 381–389.

Sharma, S.–Shimp, T.–Shin, J. (1995): Consumer Ethnocentrism: A Test Antecedents and Moderators. Journal of the Academy of Marketing Science, 23., pp. 26–37. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02894609

Thelen, S.–Ford, J. B.–Honeycutt J. E. D. (2006): The impact of regional affiliation on consumer perceptions of relationships among behavioral constructs. Journal of Business Research, 59., (9.), pp. 965–973.

Wang, C. L.–Li, D.–Barnes, B. R.–Ahn, J. (2012): ‘Country image, product image and consumer purchase intention: Evidence from an emerging economy’. International Business Review, 21., (6.), pp. 1041–1051.

WTFO (2023) WFTO Guarantee System. Available from: https://wfto.com/our-fair-trade-system#our-fair-trade-standard

Megjelent
2024-09-06
Hogyan kell idézni
HorváthH. (2024). A civil szervezetek szerepe a hazai védjegyek körében – különös tekintettel a Magyar Termék Nonprofit Kft. tevékenységére. Civil Szemle, 21(3), 117-129. https://doi.org/10.62560/csz.2024.03.07
Rovat
Cikkek