Alapítványi fenntartású felsőoktatási intézmények Magyarországon

Digitalizáció, fenntarthatóság és esélyegyenlőség a nonprofit szervezetek szerepvállalásának sajátosságai

  • Varga Anita Dunaújvárosi Egyetem
Kulcsszavak: Digitalizáció, nonprofit szervezetek, fenntarthatóság, esélyegyenlőség, inkluzív oktatás

Absztrakt

A felsőoktatási intézmények jelentős átalakuláson mentek keresztül az elmúlt években. A változások célja elsősorban idomulás a változó oktatási követelményekhez, (az oktatók és hallgatók) generációs különbségeihez – amelyek a belépők fizikai és mentális különbözőségében nyilvánulnak meg – amely feszültséget a digitalizáció, a fenntarthatóság és az esélyegyenlőség eszközeivel kezelünk. A tanulmány célja, a nonprofit szervezetek szerepének vizsgálata a folyamat kapcsolódó alrészleteiben. Az elemzés további célja, hogy, hogy bemutassa az alapítványi fenntartású felsőoktatási intézmények helyzetét három kulcsterületen, kiemelve a társadalmi szerepvállalás jelenlegi eredményeit, fontosságát és szerepét, kutatási eredmények felhasználásával. A tanulmány tervezetten áttekinti a három terület sajátosságait. Az alapítványi fenntartású intézmények számára a digitalizáció előnyei versenyelőnyként működhetnek, de sokkal inkább az élethosszig tartó tanulás és a transzverzális kompetenciák fejlesztésének támogatói. A második részben vizsgáljuk a nonprofit szervezetek beavatkozási lehetőségeit. A nonprofit szervezetek támogatják a digitális eszközök és módszerek bevezetését az egyetemeken. A NIOK Alapítvány–Civil Tech Hub kulcsszerepet játszik a folyamatban, segítséget nyújt a nonprofit szervezetek számára a hatékonyabb együttműködés biztosítása érdekében. Az adaptív technológiák használata lehetővé teszi/tenné az oktatási folyamatok testreszabását, hozzájárulva a hallgatók egyéni igényeinek kielégítéséhez és tanulási eredményeik javításához. A speciális szoftverek használata jelenleg esetleges a felsőoktatás rendszerében. A harmadik részben az elemzés eredményeit összegezzük és javaslatokat fogalmazunk meg a nonprofit szervezetek és a felsőoktatási intézmények közötti közös munka minőségének javítására. A tanulmány egyik fő következtetése a kutatási eredmények és konkrét adatok alapján, hogy az alapítványi fenntartású intézmények működési rendszerében a nonprofit szervezetek aktív részvétele és támogatása, különösen az esélyegyenlőség területén nehézkes és esetleges a felsőoktatás egészét tekintve.

Hivatkozások

András István – Rajcsányi-Molnár Mónika (2014). Profit és filantrópia: a CSR eszmetörténeti kérdései: Profit and philantropy: Social historical issues of CSR. Civil Szemle 11.

Bacsa-Bán, A. (2023). Distance learning – From a sufficient distance. 2023 IEEE 6th International Conference and Workshop Óbuda on Electrical and Power Engineering (CANDO-EPE), 281–286. https://doi.org/10.1109/CANDO-EPE60507.2023.10417980

Bacsa-Bán, A., & András, I. (2022). Technikusképzéstől a szakmaipedagógus-képzésig: USR a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19(4), 137–147.

Balázs L., Rajcsányi-Molnár M., András I. & Sitku K. (2021a). Social Responsibility and Community Engagement at a Hungarian Regional University. Journal of Higher Education Theory and Practice 21: 1, 54-63.

Balázs, L. & Rajcsányi-Molnár, M. & András, I. & Sitku, K. (2021b). Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban – egy hazai jógyakorlat bemutatása. Civil Szemle, 17(3), 5-25.

Balázs L., Rajcsányi-Molnár M., András I. & Sitku K. (2020). Social responsibility in higher education: a hungarian best practice. CIVIL SZEMLE 17. 155-173.

Balla Á.–Kovács Sz.–Szilárdi E. (2024): Hallgatói elégedettség a Dunaújvárosi Egyetem nemzetközi képzései kapcsán: 1. rész. Dunakavics, 12., (1.), pp. 31–48.

Bartuszek L. (2020): Felsőoktatás és f enntartható fejlődés. Budapest: Jurátus.

Botos B. (2020): Civilek az éghajlatvédelem és az éghajlatpolitika területén. Vendégelőadás, Miskolc: Miskolci Egyetem.

Bozkurt, A.–Sharma, R. C. (2020): Emergency Remote Teaching in a Time of Global Crisis Due to Coronavirus Pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15., pp. 1–6.

Civil Kézikönyv 2 (2020): In: Enyedi Anna Regina–Kisida Tamás (Szerk): Esély és Részvétel Közhasznú Egyesület, 153p. https://civil.info.hu/media/CIVIL_KEZIKONYV2_3758.pdf

Czippán K.–Szilva D. (2023): A ma és a holnap kompetenciái egy fenntartható világért. EPALE. https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/ma-es-holnap-kompetenciai-egy-fenntarthato-vilagert#_ftn1

Döbör, A., - Keczer, G. (2023). A felsőoktatás-irányítás átalakulása - európai trendek és a szegedi modell. In K. Fodorné (Szerk.), Felsőoktatási LLL: új kihívások és megoldások – A modellváltás és COVID pandémia hatásai = University Lifelong Learning: New challenges and solutions - impacts of Covid-19 pandemic and model-shifts (pp. 8-21). Pécs, Magyarország: MELLearN Egyesület, Milton Friedman Egyetem.

Duráczky B. (2023): A diákhitelezés elmúlt 22 éve – A diákhitel termékcsalád társadalmi-gazdasági hatásának elemzése. Pénzügyi Szemle, 69., (4.), pp. 95–108.

EC (2006): Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról. (2006/962/EK), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=celex%3A32006H0962

European Commission (2020): Digitális oktatási cselekvési terv (2021–2027), https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/digital-education/action-plan

European Commission (2022): A zöld átállást és a fenntartható fejlődést szolgáló tanulás. https://education.ec.europa.eu/hu/focus-topics/green-education/learning-for-the-green-transition

Fodor R.–Gallai S.–Tóth, M. (2022): Felelősségátruházás a felsőoktatásban – A modellváltás értelmezése. In: Gallai S. (Szerk.): Szélmolnárok viharos éve: Magyar Politika, 2021. pp. 193–215). Budapest: MCC Press.

Golovics J.–Veres P. (2022): Az egyetemi autonómia természete: alapítványi struktúra és állami fenntartás Magyarországon. Polgári Szemle, 18., (4–6.), pp. 229–243.

Horváth I. (2017): A digitális oktatás legújabb eszközei és módszerei. Előadás, Budapest: HTE Média-Net.

Kádár-Csoboth P.–Kováts G. (2023): A teljesítményfinanszírozás kihívásai a szervezeti és egyéni teljesítménymenedzsment-rendszerek kialakítására a modellváltó egyetemeken. Educatio, 32., (3.), pp.470–485. https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.3.8

KIM (2023): Méltán sikeres az egyetemi modellváltás, egyre több diák ér el egyre magasabb eredményt nemzetközi viszonylatban. Magyar Nemzet. https://magyarnemzet.hu/belfold/2023/08/meltan-sikeres-az-egyetemi-modellvaltas-egyre-tobb-diak-er-el-egyre-magasabb-eredmenyt-nemzetkozi-viszonylatban

KIM (2023): Újabb magyar egyetem a világ élvonalában és erősödött a magyar innovációs teljesítmény is.

https://kormany.hu/hirek/ujabb-magyar-egyetem-a-vilag-elvonalaban-es-erosodott-a-magyar-innovacios-teljesitmeny-is

KIM (2024): Országos koordinátori hálózat működtetése. Fogyatékosügyi tanácsadók online találkozó, Budapest: Budapesti Gazdasági Egyetem.

Kormány.hu (2024): https://digitalisjoletprogram.hu/hu/rolunk

Kováts, G. (2020). Menedzserizmus a felsőoktatásban: érvek, ellenérvek, alternatívák. Educatio, 29 (1), 3-18.

Kőkuti, T.–Balázs, L.–András, I.–Rajcsányi-Molnár, M. (2023): Collaborating with Artificial Intelligence – AI in Business Communication Education. In: Óbudai Egyetem (Ed.): IEEE 6th International Conference and Workshop in Óbuda on Electrical and Power Engineering (Cando Epe 2023). Proceedings. Danvers (MA): IEEE, pp. 287–294.

Kőkuti T. (2022): Mesterséges intelligencia és elektromobilitás. In: Balázs László–Rajcsányi-Molnár Mónika–András István (Szerk.): Elektromobilitás és társadalom. Dunaújváros: DUE-Press,

Kőkuti T. (2022): Társadalmi hatások és MI! In: Obádovics Csilla–Resperger Richárd–Széles Zsuzsanna (Szerk.): Pandémia – Fenntartható Gazdálkodás – Környezettudatosság. Sopron: Soproni Egyetemi Kiadó, pp. 312–324.

Mátyás, D. (2023). Fenntarthatósági kurzusfejlesztési tapasztalatok. https://www.bme.hu/MEFP_Workshop2023

KIM. (2023). Újabb magyar egyetem a világ élvonalában és erősödött a magyar innovációs teljesítmény is. https://kormany.hu/hirek/ujabb-magyar-egyetem-a-vilag-elvonalaban-es-erosodott-a-magyar-innovacios-teljesitmeny-is

McMillin, J.–Dyball, R. (2009): Developing a Whole-of-University Approach to Educating for Sustainability: Linking Curriculum, Research and Sustainable Campus Operations. of Education for Sustainable Development, 3., (1.), pp. 55–64. https://doi.org/10.1177/097340820900300113

Microsoft News Center (2019): Civil Tech Hubot hozott létre a NIOK Alapítvány a Microsoft Magyarország támogatásával. https://www.technokrata.hu/egazdasag/digitalizacio/2019/07/05/digitalizalodo-civilek-csucstechnologiaval-a-tarsadalmi-problemak-megoldasaert/

Microsoft News Center (2020): Microsoft Civil Tech Hub: Segítség a digitalizációs szintlépésben.

https://news.microsoft.com/hu-hu/2020/06/05/microsoft-civil-tech-hub-segitseg-a-digitalizacios-szintlepesben/

Molnár Gy. (2019): A digitális kultúra és médiaműveltség hatása a felsőoktatásban tanuló hallgatók körében. In: Karlovitz J. T. (Szerk.): VII. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia: Program - Tartalmi Összefoglalók – Abstrakt, pp. 62–63. Komárno: International Research Institute.

Ollé J. (2024): A mesterséges intelligencia felhasználása az e-learning-alapú oktatási programfejlesztésekben. Educatio, 33., (1.), pp. 46–54.

OFP (2015): Országos Fogyatékosságügyi Program (2015–2025). Internetes elérhetőség: https://www.parlament.hu/irom40/03586/03586.pdf

Pécsi Tudományegyetem (2023): Két új csatlakozóval bővült a Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platformja. https://pecs.hu/hirek/ket-uj-csatlakozoval-bovult-a-magyar-egyetemek-fenntarthatosagi-platform/

Political Capital (2023) https://politicalcapital.hu/pc-admin/source/documents/-pc_civilizacio_civil_szervezetek_tarsadalmi_megitelese_kutatasi_jelentes_2023.pdf

Sabjanics I. (2021): Az X-, Y- és Z-generáció jellemzőinek, tanulási stílusainak, stratégiáinak információs műveltségének vizsgálata. Kutatási összefoglaló jelentés. Belügyi Tudományos Tanács. https://bmtt.hu/wp-content/uploads/2022/02/Gen.spec_.kutatasi_osszefoglalo-1.pdf

Sitku, Krisztina–Ursin, Jani (2023): Public to private: Narratives of change in the wake of European higher education decentralization. Hungarian Educational Research Journal, 13., (1.), pp. 1–6.

Szűts Z.–Szűts-Novák R. (2023): A social media és az okoseszközök kommunikáció jellemzőinek hatása a pedagógiára.: Elméleti alapvetés a kommunikációs és a neveléstudomány kapcsolatáról. Magyar Nyelvőr, 147., (5.), pp. 565–582.

Szűts-Novák R.–Szűts Z. (2019): A tanári kompetenciák néhány kérdése Imre Sándor pedagógiai rendszerében. Különleges Bánásmód, 5., (2.), pp. 55–62.

Tóth-Pjeczka, K.–Szivák, J.–Czirfusz, D.–Rapos, N. (2023): Teachers collaborative learning and school leaders support. In: P. C. Ei–N. B. Fatma–A. E. Luca–A. O. Pongor-Juhász–E. Kopp (Eds.): ATEE Annual Conference: Teacher Education on the Move, pp. 379–381. Association for Teacher Education in Europe (ATEE).

Varga Anita (2022): Társadalmi felelősségvállalás avagy az esélyteremtő értékteremtés. Civil Szemle, 19., (4.), pp. 23–40.

Varga Anita. (2023): A szervezeti kultúra versus esélyegyenlőség. Civil Szemle, 20., (7.), Különszám, pp. 61–75.

Vesszős B. (2024): Az online világ és az ember. Magyar Nyelvőr, 148., (2.), pp. 266–270.

Világgazdasági Fórum (2023): Internetes elérhetőség: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/

Weller, M.–Jitse, van Ameijde–Cross, S. (2018): Learning Design for Student Retention. Journal of Perspectives in Applied Academic Practice, 6., (2.). https://doi.org/10.14297/jpaap.v6i2.318

Megjelent
2024-12-09
Hogyan kell idézni
VargaA. (2024). Alapítványi fenntartású felsőoktatási intézmények Magyarországon: Digitalizáció, fenntarthatóság és esélyegyenlőség a nonprofit szervezetek szerepvállalásának sajátosságai. Civil Szemle, 21(5), 27-46. https://doi.org/10.62560/CSZ.2024.05.2