Civil szféra, közösségi szolgálat és az egyetemi hallgatók

Kapcsolódási pontok, fejlesztési lehetőségek

  • Keszi-Szeremlei Andrea Dunaújvárosi Egyetem
Kulcsszavak: Közösségi tevékenység, önkéntesség, civil szervezetek

Absztrakt

A tanulmány a civil szervezetek és a felsőoktatási intézmények közötti kapcsolatot vizsgálja, különös tekintettel az egyetemi hallgatók civil szférával kapcsolatos ismereteire és elköteleződésére, illetve annak erősítésére. A kutatás kiindulópontja, hogy a közoktatásban 2011. évben bevezették a közösségi szolgálatot. Ennek a lépésnek a célja volt többek között a civil vagy nonprofit szervezeteknél teljesíthető közösségi szolgálat, amely tevékenységi alapelvei között megjelenik az anyagi érdektől függetlenség elve, valamint a helyi közösségek erősítésének elve is. A tanuló által végzett tevékenységet úgy kell meghatározni, hogy a tanuló általa megtapasztalhassa az önzetlen segítés, az adás örömét. Ebből a kötelező tevékenységből kiindulva a kutatás célja, hogy feltérképezze, az egyetemi hallgatók milyen szintű tudással rendelkeznek a civil szféráról, mennyire motiváltak a civil szervezetek önzetlen, segítő támogatására. Emellett vizsgálja, hogy a végzős hallgatók mennyire tartják vonzónak a szakmai gyakorlatuk részben vagy egészben civil szervezeteknél történő teljesítését, valamint feltárjuk a döntésük mögötti motivációkat. A tanulmány javaslatokat fogalmaz meg arra vonatkozóan is, hogy hogyan lehetne a civil szférával kapcsolatos ismereteket hatékonyabban integrálni az egyetemi oktatásba és milyen lépések szükségesek a szorosabb együttműködés kialakításához a civil szervezetekkel, amelyek hosszú távon a civil szervezetek tevékenységét támogatják, erősítik, valamint a munka világába kilépő hallgatók önzetlen segítő tenni akarását is nagyobb mértékben ösztönzi, amely elengedhetetlen a fenntarthatósághoz fűződő célok elérése irányában is.

Hivatkozások

Americorps.gov: The Peace Corps, Volunteers in Service to America, The Youth Conservations Corps, AmeriCorps, National Senior Services Corps, Elérhető: https://americorps.gov/

Bodó M. (2014a): A közösségi szolgálat 2011-es bevezetése és tanulságai. Elérhető: https://www.oktatas.hu/pub-_bin/dload/kozoktatas/iskolai_kozossegi_szolgalat/szakirodalom/UPSZ_3-4_Bodo_PRINT.pdf (Letöltés dátuma: 2024. 11. 02.)

Bodó M. (2014b): Az iskolai közösségi szolgálat implementációja a nemzetközi tapasztaltok tükrében, Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencia, Elérhetőség: https://kiadvany.suliszerviz.com/kiadvanyok/12-kiadvany-2014/379-2014-dr-bodo-marton-az-iskolai-kozossegi-szolgalat-implementacioja-a-nemzetkozi-tapasztalatok-tukreben (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30.)

Bodó M. (2024): Iskolai Közösségi Szolgálat gyakorlata a szerzetesi fenntartású gimnáziumokban II. A szerzetesi iskolák IKSZ-programjai 10 éves távlatban, Mester és Tanítvány, Új folyóirat II. 1. sz. – 2024., Elérhetőség: file:///C:/Users/keszia/Downloads/Mester_es_Tanitvany_3-49-61.pdf (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30.)

Braun R. (2013): A vállalatok politikája, Vállalati, Társadalmi felelősségvállalás, Vállalati közösségek és a vállalati stratégia jövője, Vezetéstudomány, 2013. XLIV. évf. 1. sz. 18-28. Elérhető: https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1079/1/vt_2013n1p18.pdf (Letöltés dátuma: 2024. 11. 02.)

Czike Klára és Bartal Anna Mária (2004): Önkéntesek és nonprofit szervezetek – az önkéntes tevékenységet végzők motivációi és szervezeti típusok az önkéntesek foglalkoztatásában. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Piliscsaba

CSW: Cselekvő Wiki: Iskolai közösségi szolgálat, Elérhető: https://cskwiki.hu/iskolai-kozossegi-szolgalat-2/ (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30.)

Fényes Hajnalka–Kiss Gabriella (2011): 2011 – az Önkéntesség Európai Éve: Az önkéntesség társadalmi jelensége és jelentősége. In: Debreceni Szemle, 19. 4. sz. 60-368.

Furco, Andrew (1996): „Service-learning: A Balanced Approach to Experiential Education.” Expanding Boundaries: Service and Learning. Washington DC.: Corporation for National Service. https://www.shsu.edu/academics/cce/documents/service_-learning_balanced_approach_to_experimental_education.pdf (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30.)

Géring Zsuzsanna (2018): A vállalati társadalmi felelősségvállalás kritikai megközelítései, Replika, 106–107., (1–2.), pp. 56–76. DOI: https://doi.org/10.32564/106-107.4, Elérhetőség: https://real.mtak.hu/91150/1/replika_106-107-04_gering.pdf (Letöltés dátuma: 2024. 10. 29.)

ISO (2008): 26 000: Guidance on Social Responsibility, Tervezet, 2008. december, Elérhető: https://www.iso.org/iso-26000-social-responsibility.html (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30.)

évi LXXXVIII. törvény a közérdekű önkéntes tevékenységről. Elérhető: https://njt.hu/jogszabaly/-88-00-00 (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30)

Matolcsi Zsuzsa (2013): Az iskolai közösségi szolgálat bevezetése. Elérhető: https://epa.oszk.hu00-000/00035/00157/pdf/EPA00035_upsz_2013_03-04_074-080.pdf (Letöltés dátuma: 2024. 11. 02.)

Markovics Valéria (2020): Úton a felelős állampolgári lét felé. Az iskolai közösségi szolgálat közvetlen és közvetett hatásai. Oktatáskutatók Könyvtára, 10., Elérhető: https://mek.oszk.hu/21000/21006/21006.pdf (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30.)

Nemzeti Önkéntes Stratégia 2011–2020 (2012): Letöltés: http://www.kormany.hu/download/4/98/-d0000/%C3%96nk%C3%A9ntes%20strat%C3%A9gia.pdf, (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30.)

Oktatási Hivatal: Az iskolai közösségi szolgálat (IKSZ) fogalmai és alapelvei, Elérhető: https://www.oktatas.hu/kozneveles/iskolai_kozossegi_szolgalat/gyik (Letöltés dátuma: 2024. 10. 28)

Susánszky Éva–Székely András–Székely B. András–Módli Kata (2022): Fiatalok mentális egészségének megőrzése és javítása iskolai környvezetben – feltáró kvalitatív kutatás. Kapocs ¾. sz. (2022). Elérhetőség:

https://epa.oszk.hu/02900/02943/00090/pdf/EPA02943_kapocs_2022_3-4_099-107.pdf, (Letöltés dátuma: 2024. 10. 30.)

Megjelent
2024-12-15
Hogyan kell idézni
Keszi-Szeremlei A. (2024). Civil szféra, közösségi szolgálat és az egyetemi hallgatók: Kapcsolódási pontok, fejlesztési lehetőségek. Civil Szemle, 21(5), 81-95. https://doi.org/10.62560/CSZ.2024.05.5