The Domestication of the Civil Sphere

The Hungarian Example

  • Nagy Ádám Excenter Research and Development Center
  • Béres-Áfra Zsuzsa Alternative Communities Association
  • Szalóki Viktor aHang

Absztrakt

In our study, using examples, we examine the Hungarian model of domesticating the civil sector, according to which (Nagy, 2014) the „National Cooperation System” (Nemzeti Együttműködés Rendszere, NER) – the name and frame of the Hungarian governmental model with a two-thirds majority since 2010 – employs a multi-step domestication methodology. The first step involves centralizing funding and exercising control over power. This method proves effective for most civil organizations, as their primary interest is not in political statements but in achieving organizational goals. Consequently, they do not oppose this operational mechanism based on “power” – understood here as funding or its promise. If financial pressure is unsuccessful, the state employs its ever-expanding media arsenal as a pressure tool. At this stage, only those organizations that aim to fulfill the ethos of monitoring state power, alongside traditional civil society roles of participation, service, and oversight, continue to resist. If even this approach fails, the state utilizes its public power tools to enforce the government’s will – primarily seeking to turn off those organizations labeled as hostile. In our study, which methodologically relies on desk research supplemented in several cases with “worst practice” elements, we demonstrate how the interpretability of this model has evolved and solidified into a threefold approach: disqualification, domestication, and direction. The unique office established under the guise of sovereignty protection aligns with this model, which, in our view, supports the execution of this final step. Consequently, our study period spans 2010-2024, with a narrower focus on events between 2014 (following Prime Minister Orbán’s 2014 Tusványos speech) and 2024. Of course, we do not wish to simplify reality into an evil state/NER versus a sound civil society contrast. Still, it is a fact that the Hungarian state has gradually dismantled the democratic institutional system over the past decade, including by narrowing the opportunities for civil society. Overall, we believe that while there are numerous examples of the first tool, even within the imperfect implementation of the democratic model in Hungary, there is hardly any precedent for using the second tool. The deployment of public power tools is characteristic of a non-democratic system.

Hivatkozások

(k.n): Malter, avagy a debreceni „Soros-fészek”, 1693 https://1693.hu/malter-avagy-a-debreceni-soros-feszek/ (last accessed: 2024. 10. 23.)

(2017): Itt a teljes Nemzeti Konzultációs kérdőív: 444.hu 28/09/2017 https://444.hu/2017/09/28/itt-a-teljesen-nemzeti-konzultacios-kerdoiv (last accessed: 2024. 10. 23.)

Arató László (2021): Az Európai Bíróság szerint a „Stop Soros” törvény sérti az uniós jogszabályokat. Euronews. 16/11/2021 https://hu.euronews.com/my-europe/2021/11/16/az-europai-birosag-szerint-a-stop-soros-torveny-serti-az-unios-jogszabalyokat Last accessed: 2024. 10. 20.

Átlátszó (2012): Itt a civil támogatások listája: a kormány mellett demonstrálni menő. Átlátszó. 22/10/2012 https://atlatszo.hu/kozpenz/2012/10/22/itt-a-civil-tamogatasok-listaja-a-kormany-mellett-demonstralni-meno/ Last accessed: 2024.10.15.

Autonómia Alapítvány (é.n.): Hogyan működik a Norvég Civil Támogatási Alap? https://autonomia.hu/en/hogyan-mukodik-a-norveg-civil-tamogatasi-alap/ Last accessed: 2024. 10. 20.

Az Országgyűlés 1/2010 (VI. 16.) OGY politikai nyilatkozata a nemzeti együttműködésről. https://2010-2014.kormany.hu/accessed/d/56/00000/politikai_nyilatkozat.pdf Last accessed: 2025. 02. 05.

Bernhard, Michael (2020): What Do We Know About Civil Society and Regime Change Thirty Years After 1989? East European Politics, 36 (3), pp. 341–362.

Bódis András (2013): Soros, nyiss nekem tért... Heti Válasz, 2013. július-augusztus (13. évfolyam, 27-35. szám) 2013-08-15 / 33. szám, 12-15.

Bíró Endre (2002): Nonprofit Szektor Analízis – Civil szervezetek jogi környezete Magyarországon. Emla Egyesület, Budapest

Bíró Endre (2019): Az egyesülési jog ötven árnyalata. Civil Szemle, 16., (1.), pp. 93–117.

Bolleyer, Nicole (2021): Civil Society, Crisis Exposure, and Resistance Strategies. In: A. Sajó, R. Uitz, and Holmes, Stephen (eds.): Routledge Handbook of Illiberalism. New York and London: Routledge, pp. 939–956.

Civilizáció (2023): Hajtsa végre a kormány a civileket védő ítéleteket! – 5 éves a Stop Soros. https://civilizacio.net/hu/hirek-jegyzetek/ot-eves-a-stop-soros (last accessed: 2024. 10. 12.)

Deák Izabella (2024): A civil szervezetek szabadsága és egyenlősége: alkotmányjogi szabályozási modellek. Ph.D. értekezés, Debrecen https://dea.lib.unideb.hu/server/api/core/bitstreams/ce967dea-5d52-4d1f-853c-e841e07ab7c8/content (last accessed: 2024. 10. 21.)

Erdélyi Katalin (2022): A CÖF 3 millió forintot kapott egy állami cégtől rendezvényekre „Európa jövőjéről”. Átlátszó. 06/05/2022 . (last accessed: 2024.10.15.)

Filippov Gábor (2018): A hibrid ellenforradalom kora, 24.hu 18/07/2018 https://24.hu/belfold/2018/07/31/filippov-gabor-a-hibrid-ellenforradalom-kora (last accessed: 2024.10.15.)

Gerő Márton, Susánszky Pál, Kopper Ákos, and Tóth Gergely (2020): Strategies for Survival: Human Rights Organizations’ Responses to the Closing of Political Opportunity Structures in Hungary. Politologický Casopis/Czech Journal of Political Science, 27 (2), pp. 119–139. https://doi.org/10.5817/PC2020-2-119

Gerő Márton (2020): Elzárkózás és fojtogató ölelés. A civil szervezetek és az állam átalakuló kapcsolata az erősödő kontroll korszakában. In: Fejős Anna–Szikra Dorottya (szerk.): Támogatás és támadás. Női civil szervezetek az illiberális demokráciában. Társadalomtudományi Kutatóközpont, pp. 8–30.

Gulyás Ádám (2024): Célba vette a Szuverenitásvédelmi Hivatal a gödi Samsung necces ügyeit felszínen tartó civil szervezetet, https://telex.hu/belfold/2024/09/12/ujabb-ket-civil-szervezetet-vett-celba-a-szuverenitasvedelmi-hivatal (last accessed: 2024. 10. 05.)

Hasmath, Reza (2019): Conceptualizing government-organized non-governmental organizations. Journal of Civil Society, 15., 267-285, https://doi.org/10.1080/17448689.2019.1632549

Huth Gergely (2024): Soros-bérencek küldetéstudata. Magyar Nemzet. 31/01/2024., https://magyarnemzet.hu/velemeny/2024/01/soros-berencek-kuldetestudata (last accessed: 2024. 10. 23.)

Kákai László (2020): Kettős szorításban a magyar civil szervezetek. Pólusok folyóirat, 1., (2.) https://doi.org/10.15170/PSK.2020.01.02.01

Kákai László–Glied Viktor (2017): Sketch of the Hungarian nonprofit sector after the regime change. Civil Szemle, 14., (3.), pp. 13–33.

Körösényi András (2015): A magyar demokrácia három szakasza és az Orbán-rezsim. In: A magyar politikai rendszer – negyedszázad után. Budapest: Osiris Kiadó.

Magyar Bálint (szerk). (2013): Magyar polip – a posztkommunista maffiaállam, Noran Libro, Budapest

Magyar Bálint–Vásárhelyi Júlia (szerk). (2014): Magyar polip 2. - a posztkommunista maffiaállam, Noran Libro, Budapest

Magyar Evangéliumi Testvérközösség: A Wesley kincsei és a Máv telepi Wesley iskola működési engedélyének visszavonásáról. https://metegyhaz.hu/2024/08/met-kozlemeny-a-wesley-kincsei-es-a-mav-telepi-wesley-iskola-mukodesi-engedelyenek-visszavonasarol/ (last accessed: 2024. 10. 05.)

Magyar Helsinki Bizottság (2023): Gyermekvédelmi törvény: hogyan szigortották? https://helsinki.hu/gyermekvedelmi-torveny/ (utolsó letöltéls: 2024. 10. 12.)

Magyar Nemzet (2024): Pressman eligazítást tartott a debreceni Soros-fészekben Magyar Nemzet. 16/02/2024 https://magyarnemzet.hu/belfold/2024/02/pressman-eligazitast-tartott-a-debreceni-soros-feszekben (last accessed: 2024. 10. 23.)

Megafon (k.n.) https://megafon.hu (last accessed: 2024. 10. 23.)

Móra Veronika–Kádár András–Léderer András–Demeter Áron–Kapronczay Stefánia (2021): Shrinking Civil Space in Hungary, 2016-2020 – Trends and Characteristics. Civil Szemle, 18., (4.), pp. 75–92.

Nagy Ádám–Nizák Péter–Vercseg Ilona (2014): Civil társadalom, nonprofit világ. UISZ Alapítvány, Budapest

Nagy Ádám–Szeifer Csaba (2016): Intézmények és folyamatok. in Elek Tímea (szerk.) (2016.) 25 év – Jelentés az ifjúságügyről. Budapest, Iuvenis – Ifjúságszakmai Műhely, ISZT Alapítvány.

Nem akarunk Soros irodát Debrecenbe (k.n.): https://www.facebook.com/NemAkarunkSorosIrodatDebrecenbe (last accessed: 2024. 10. 23.)

NIOK (2021): Hatályát veszti a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló 2017. évi LXXVI. törvény. Nonprofit.hu https://www.nonprofit.hu/hirek/Hatalyat-veszti-a-kulfoldrol-tamogatott-szervezetek-atlathatosagarol-szolo-2017-evi-LXXVItorveny (last accessed: 2024. 10. 12.)

Orbán Balázs’ facebook page (k.n.):, https://www.facebook.com/orbanbalazsandras/posts/pfbid0aB3jqwqxUuFy7md-YLZSBTiCN9B1gYbhztGpdQnToVkBhMw9GhFDpw5yUt6kSVzFql (last accessed: 2024. 10. 23.)

Orbán Viktor (2014): A munkaalapú állam korszaka következik, https://2015-2019.kormany.hu/hu/a-miniszterelnok/beszedek-publikaciok-interjuk/a-munkaalapu-allam-korszaka-kovetkezik (last accessed: 2024. 10. 05.)

Oross Dániel–Nagy Ádám–Szalóki Viktor (2019): A Nemzeti Ifjúsági Tanács közpolitikai elemzése. Civil Szemle, 15., (3.), pp. 39–68.

Ökotárs Alapítvány (2024): A civil társadalom helyzete és működési környezete Magyarországon. https://okotars.hu/sites/default/files/accesseds/rol_hu_2024_okotars.pdf (last accessed: 2024. 10. 12.)

Rumford, Chris (2001): Confronting “uncivil society” and the “dark side of globalization”: are sociological concepts up to the task? Sociological Research Online, 6., (3.). pp.

Szabadeuropa (2024): Vizsgálatot indított a Transparency és az Átlátszó ellen a Szuverenitásvédelmi Hivatal,https://www.szabadeuropa.hu/a/vizsgalatot-inditott-a-transparency-ellen-a-szuverenitasvedelmi-hivatal/33008711.html (last accessed: 2024. 10. 05.)

Salamon, Lester M.–Anheier, Helmut K. (1999): Szektor születik II. Budapest, Civitalis Egyesület.

Szikra Dorottya–Neményi Mária–Fejős Anna–Vajda Róza (2020): Család, munka és a női test. A nőkkel és családokkal foglalkozó civil szervezetek változó helyzete 2010 után Magyarországon. Budapest: Friedrich Ebert Stiftung.

Szuverenitásvédelmi Hivatal (2014): A Transparency International Magyarország káros tevékenységet fejt ki és dezinformációt terjeszt, https://szuverenitasvedelmihivatal.hu/hirek/a-transparency-international-magyarorszag-karos-tevekenyseget-fejt-ki-es-dezinformaciot-terjeszt (last accessed: 2024.10.20.)

TASZ (2017): Minden, amit a civiltörvényről tudnod kell. https://tasz.hu/minden-amit-a-civiltorvenyrol-tudnod-kell/ (last accessed: 2024. 10. 12.)

Telex (2022): Pert nyert a civil szervezet, ami nem volt hajlandó pénzért külföldi ügynöknek vallani magát, https://telex.hu/belfold/2022/07/01/tarsasag-a-szabadsagjogokert-helsinki-bizottsag-emberseg-erejevel-alapitvany-tempus-kozalapitvany-per (last accessed: 2025. 03. 12.)

Zubor Zalán (2022): Megint Fidesz-közeli szervezetek nyerték a legnagyobb összegeket a kormány civil-támogató programján. Átlátszó: https://atlatszo.hu/kozpenz/2022/05/05/megint-fidesz-kozeli-szervezetek-nyertek-a-legnagyobb-osszegeket-a-kormany-civil-tamogato-programjan/ . Last accessed: 2024.10.05.)

Wolff, Jonas–Poppe Annik E. (2015): From closing space to contested spaces: Re-assessing current conflicts over international civil society support, Peace Research Institute Frankfurt.

Act XXXI. of 1997 on the protection of children and on guardianshop of children https://njt.hu/jogszabaly/1997-31-00-00 (last accessed: 2024. 10. 23.)● Act CLXXV of 2011 on the Right of Association, Public Benefit Status, and the Functioning and Support of Civil Organisations https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100175.tv (last accessed: 21.10.2024.)

Act CLXXXI of 2011 on the Court Register of NGOs and the Procedural Rules Relating thereto https://njt.hu/jogszabaly/2011-181-00-00.3 (last accessed: 23. 10. 10. 2024)

Government Decree No 350/2011 (XII. 30.) on specific issues of the management, fundraising and public benefit of non-governmental organisations https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100350.kor (last accessed: 23. 10. 10. 2024.)

Act XLVI of 2018 amending Act I of 2004 on Sport and Act CLXXV of 2011 on the Right of Association, the Public Benefit Status and the Functioning and Support of Non-Governmental Organisations https://njt.hu/jogszabaly/2018-46-00-00 (last accessed: 23.10.2024)

Act VI of 2018 amending certain Acts relating to measures against illegal immigration https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1800006.TV (last accessed: 23.10.2024)

Act XLIX of 2021 on the Transparency of Non-Governmental Organisations Engaging in Activities Capable of Influencing Public Life https://njt.hu/jogszabaly/2021-49-00-00.1 (last accessed: 23.10.2024)

Act No LXXIX of 2021 on stricter measures against paedophile offenders and amending specific laws to protect children https://njt.hu/jogszabaly/2021-79-00-00 (last accessed: 23.10.2024

Act LXXXVIII of 2023 on the Protection of National Sovereignty https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2300088.tv (last accessed: 23.10.2024)

Megjelent
2025-04-20
Hogyan kell idézni
Nagy Ádám, Béres-ÁfraZ., & SzalókiV. (2025). The Domestication of the Civil Sphere: The Hungarian Example. Civil Szemle, 22(2), 9-24. https://doi.org/10.62560/csz.2025.02.1