A digitalizáció korának közigazgatása a digitális szakadék tükrében – még mindig a sikerekre várva?
Absztrakt
Az elmúlt éveket jellemző digitális fejlődés a gazdaság és a társadalom minden területén érezteti hatását, hiszen egyre többen intézik ügyeiket az interneten keresztül és veszik igénybe az e-közigazgatás nyújtotta lehetőségeket. De a 2005. április 1-jén bevezetett kormányzati portál Ügyfélkapuján keresztül intézett adóbevallás és más okmányirodai ügyek intézése óta eltelt közel húsz év alatt hogyan és hova fejlődött Magyarország digitális gazdasága és társadalma? A Szonda Ipsos Infokommunikációs Osztály kutatói 2006 júniusában három alapvető kérdéskör mentén vizsgálták az addigra közel egy éve használható online ügyintézés lehetőségeire vonatkozó ismereteket, az Ügyfélkapu ismeretségét, valamint a digitális aláírás fogadtatását, illetve elterjedtségét. A kutatási jelentés összegzéseként a felmérés készítői akkor megállapították, hogy „az elektronikus közigazgatás magyarországi elérhetőségéről a lakosság többségének [...] nincs tudomása, vagy csak nagyon halvány fogalma van.”[1] A magyar lakosság szkeptikusan állt akkor az e-ügyintézés elterjedésével szemben, még akkor is, ha az Európai Unióban az e-közszolgáltatásokat igénybe vevő személyek 55%-a a lehetőségekről meglehetősen pozitívan nyilatkozott.
Ezeknek az eredményeknek, valamint a saját, nem reprezentatív kutatásom eredményeinek alapján vizsgáltam meg, hogy az e-közigazgatás milyen mértékű változást hozott, valamint, hogy az információs és kommunikációs technológiák gyors ütemű fejlődése a társadalom és a gazdaság fejlődésében és átalakulásában milyen irányt vettek, hogy napjainkban mekkora a digitális szakadék és az milyen kapcsolatban áll esetlegesen a digitális érettséggel.
[1] Csüllög Krisztina – Varga Anikó: Felmérés a hazai e-közigazgatás lakossági fogadtatásáról. Információs Társadalom, 2007/1. 96.
Hivatkozások
Report ont he state of the Digital Decade. European Commission, 27 September 2023. https://tinyurl.com/cvue2p86
Balaskó, Angéla – Molnár, Máté Bálint: A közigazgatás és az emberek. Scriptura, 2014.
Belényesi, Emese: Az elektronikus közigazgatás és a változásmenedzsment. Új Magyar Közigazgatás, 2012/5.
Budai, Balázs – Gerencsér, Balázs Szabolcs – Veszprémi, Bernadett: A digitális kor hazai közigazgatási specifikumai. Budapest, Dialóg Campus, 2018.
Budai, Balázs Benjámin: A helyi közszolgáltatások fejlesztésének jövője, az elmúlt 25 év tükrében. Új Magyar Közigazgatás, 2015/4.
Céltévesztés a közigazgatás reformjában. E-gov Hírlevél, 2017. augusztus 20. http://hirlevel.egov.hu/2017/08/20/celtevesztes-a-kozigazgatas-reformjaban/
Cifra, Béla – Jakovác, Katalin – Vass-Völgyi, Erika Anna: Elemzés. Az e-közigazgatás helye a digitális állam stratégiai pillérében. Budapest, Állami Számvevőszék, 2022. https://www.asz.hu/dokumentumok/Elemzes_E_kozig_helye_a_digitalis_allam_strat_pillerben1.pdf
Czékmann, Zsolt: eKormányzat Magyarországon – egy negyed évszázad jogalkotási eredményei. Miskolc, ME ÁJK, 2020.
Europe’s Digital Decade. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/europes-digital-decade
Hungary 2024 Digital Decade Country Report. European Commission, 22 July 2024. https://tinyurl.com/yurra8u8
Magyarország Nemzeti Stratégiai Ütemterve az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/2481 határozatában (2022. december 14.) foglalt Digitális Évtized Szakpolitikai Program 2030 célkitűzések elérésére. Budapest, Digitális Magyarország Ügynöksége, 2023. https://www.dmu.gov.hu/documents/prod/Nemzeti-Strategiai-Utemterv_vegl.pdf
Molnár, Szilárd – Z. Karvalics, László: Közigazgatás az Internet korában – az e-kormányzat kutatói szemmel. Információs Társadalom, 2004/2. https://doi.org/10.22503/inftars.IV.2004.2.1
Veszprémi, Bernadett: Az elektronikus ügyintézés terjedésének gátjai az állami feladatellátásban. Új Magyar Közigazgatás, 2018/11.
Copyright (c) 2025 Zita Szakálné Szabó

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.