A referenciafüggő preferenciák hatása vertikális termékdifferenciálás esetén

  • Szécsi Adél Lilla Nemzetgazdasági Minisztérium
  • Selei Adrienn BCE

Absztrakt

A tanulmány a gazdasági döntéshozók nem sztenderd preferenciáinak, azon belül is a referenciafüggőségnek és a veszteségkerülésnek vizsgálja a piacelméleti modellek egyensúlyára gyakorolt hatását. A dolgozatban egy olyan viselkedési piacelméleti modellt dolgozunk ki, ami Belleflamme és Peitz [2010] „klasszikus” vertikális termékdifferenciálási modelljén alapul, figyelembe veszi azonban a fogyasztók referenciafüggő preferenciáit és veszteségaverzióját is. A duopol piacon a referenciaár szerepét egy olyan döntéshozó („hatóság”) által javasolt ár tölti be, amely nem feltétlenül profitjának maximalizálására törekszik. A modell alapján arra az eredményre jutunk, hogy egy ilyen ajánlott ár közzététele mindenképpen csökkenti az egyensúlyi árakat, valamint a vállalati profitokat az adott termék piacán, így értelmezhető az árak mérséklésére irányuló stratégiai eszközként. Tehát a referenciaár alkalmas lehet arra, hogy a hatóság (például egy ország kormánya) a vállalatokat árversenyre, áraik csökkentésére ösztönözze, ezzel fékezve az inflációt. Ugyanakkor a hatóság céljától függ, hogy él-e ezzel a lehetőséggel.

Szerző életrajzok

Szécsi Adél Lilla, Nemzetgazdasági Minisztérium

makrogazdasági elemző

Selei Adrienn, BCE

PhD, egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem

Hivatkozások

ARMSTRONG, M.–HUCK, S. [2010]: Behavioral Economics as Applied to Firms: A Primer. Competition Policy International, 6. évf. 1. sz. 2–45. o. https://doi.org/10.2139/ssrn.1553645

BAILEY, E. M. [2015]: Behavioral Economics and U.S. Antitrust Policy. Review of Industrial Organization, 47. kötet, 355–366. o. https://doi.org/10.1007/s11151-015-9469-9

BARBER, B. M.–ODEAN, T.–ZHU, N. [2009]: Systematic noise. Journal of Financial Markets, 12. évf. 4. sz. 547–569. o. https://doi.org/10.1016/j.finmar.2009.03.003

BELLEFLAMME, P.–PEITZ, M. [2010]: Industrial Organization: Markets and Strategies. Cambridge University Press, New York. https://doi.org/10.1017/cbo9780511757808

BÉLYÁCZ IVÁN–KOVÁCS KÁRMEN [2018]: A birtoklási hatás megnyilvánulásának háttere és következményei: A kilátáselmélet alkalmazása fogyasztási döntésekre. Közgazdasági Szemle, 65. évf. 4. sz. 382–401. o. http://dx.doi.org/10.18414/KSZ.2018.4.382

BENARTZI, S.–THALER, R. H. [1995]: Myopic Loss Aversion and the Equity Premium Puzzle. The Quarterly Journal of Economics, 110. évf. 1. sz. 73–92. o. https://doi.org/10.2307/2118511

CAMERER, C.–LOVALLO, D. [1999]: Overconfidence and Excess Entry: An Experimental Approach. American Economic Review, 89. évf. 1. sz. 306–318. o. https://doi.org/10.1257/aer.89.1.306

Camerer, C. F. [2004]: Prospect Theory in the Wild: Evidence from the Field. Advances in Behavioral Economics. Megjelent: Camerer, C. F.–Loewenstein, G.–Rabin, M. (szerk.): Advances in Behavioral Economics, Princeton University Press, Princeton, NJ. 148–161. o. https://doi.org/10.1515/9781400829118-008

CHARNESS, G.–RABIN, M. [2002]: Understanding Social Preferences with Simple Tests. The Quarterly Journal of Economics, Vol. 117. No. 3. 817–869. o. https://doi.org/10.1162/003355302760193904

CHEVALIER, J. A.–KASHYAP, A. K.–ROSSI, P. E. [2003]: Why Don’t Prices Rise During Periods of Peak Demand? Evidence from Scanner Data. American Economic Review, 93. évf. 1. sz. 15–37. o. https://doi.org/10.1257/000282803321455142

CLOTFELTER, C. T.–COOK, P. J. [1993]: The “Gambler’s Fallacy” in Lottery Play. Management Science, 39. évf. 12. sz. 1521–1525. o. https://doi.org/10.1287/mnsc.39.12.1521

DE BONDT, W. F. M.–THALER, R. [1985]: Does the Stock Market Overreact? The Journal of Finance, 40. évf. 3. sz. 793–805. o. https://doi.org/10.2307/2327804

DELLAVIGNA, S. [2009]: Psychology and Economics: Evidence from the Field. Journal of Economic Literature, 47. évf. 2. sz. 315–372. o. https://doi.org/10.1257/jel.47.2.315

DUNN, L. F. [1996]: Loss Aversion and Adaptation in the Labor Market: Empirical Indifference Functions and Labor Supply. The Review of Economics and Statistics, 78. évf. 3. sz. 441–450. o. https://doi.org/10.2307/2109791

ELLISON, G. [2006]: Bounded Rationality in Industrial Organization. Megjelent: Blundell, R.–Newey, W. K.–Persson, T. (szerk.): Advances in Economics and Econometrics: Theory and Applications, Ninth World Congress. Cambridge University Press, New York, NY. 142–174. o. https://doi.org/10.1017/cbo9781139052276.007

FABRIZI, S.–LIPPERT, S.–PUPPE, C.–ROSENKRANZ, S. [2016]: Manufacturer Suggested Retail Prices, Loss Aversion and Competition. Journal of Economic Psychology, 53. évf. 141–153. o. https://doi.org/10.1016/j.joep.2016.02.001.

FEHR, E.–GÄCHTER, S. [2000]: Fairness and Retaliation: The Economics of Reciprocity. Journal of Economic Perspectives, 14. évf. 3. sz. 159–182. o. https://doi.org/10.1257/jep.14.3.159

GABAIX, X.–LAIBSON, D.–MOLOCHE, G.–WEINBERG, S. [2006]: Costly Information Acquisition: Experimental Analysis of a Boundedly Rational Model. American Economic Review, 96. évf. 4. sz. 1043–1068. o. https://doi.org/10.1257/aer.96.4.1043

GOLDFARB, A.–HO, T. H.–AMALDOSS, W.–BROWN, A. L.–CHEN, Y.–CUI, T. H.–YANG, B. [2012]: Behavioral Models of Managerial Decision-Making. Marketing Letters, 23. évf. 2. sz. 405–421. o. https://doi.org/10.1007/s11002-012-9183-4

GRUBB, M. D. [2015]: Behavioral Consumers in Industrial Organization: An Overview. Review of Industrial Organization, 47. évf. 247–258. o. https://doi.org/10.1007/s11151-015-9477-9

HARDIE, B. G. S.–JOHNSON, E. J.–FADER, P. S. [1993]: Modeling Loss Aversion and Reference Dependence Effects on Brand Choice. Marketing Science, 12. évf. 4. sz. 378–394. o. https://doi.org/10.1287/mksc.12.4.378

HEIDHUES, P.–KŐSZEGI BOTOND [2008]: Competition and Price Variation When Consumers Are Loss Averse. American Economic Review, 98. évf. 4. sz. 1245–1268. o. https://doi.org/10.1257/aer.98.4.1245

HEIDHUES, P.–KŐSZEGI BOTOND [2014]: Regular Prices and Sales. Theoretical Economics, 9. évf. 1. sz. 217–251. o. https://doi.org/10.3982/te1274

HEIDHUES, P.–KŐSZEGI BOTOND [2018]: Behavioral Industrial Organization. Megjelent: Bernheim, B. D.–DellaVigna, S.–Laibson, D. (szerk.): Handbook of Behavioral Economics: Applications and Foundations. 1. kötet. Elsevier, Amsterdam, 517–612. o. https://doi.org/10.1016/bs.hesbe.2018.07.006

HERWEG, F.–MIERENDORFF, K. [2013]: Uncertain Demand, Consumer Loss Aversion, and Flat-Rate Tariffs. Journal of the European Economic Association, 11. évf. 2. sz. 399–432. o. https://doi.org/10.1111/jeea.12004

HO, T. H.–LIM, N.–CAMERER, C. F. [2006]: Modeling the Psychology of Consumer and Firm Behavior with Behavioral Economics. Journal of Marketing Research, 43. évf. 3. sz. 307–331. o. https://doi.org/10.1509/jmkr.43.3.307

HOTELLING, H. [1929]: Stability in Competition. The Economic Journal, 39. .évf. 153. sz. 41–57. o. https://doi.org/10.2307/2224214

JANISZEWSKI, C.–LICHTENSTEIN, D. R. [1999]: A Range Theory Account of Price Perception. Journal of Consumer Research, 25. évf. 4. sz. 353–368. o. https://doi.org/10.1086/209544

KAHNEMAN, D. [1992]: Reference Points, Anchors, Norms, and Mixed Feelings. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 51. évf. 2. sz. 296–312. o. https://doi.org/10.1016/0749-5978(92)90015-y

KAHNEMAN, D.–KNETSCH, J. L.–THALER, R. H. [1990]: Experimental Tests of the Endowment Effect and the Coase Theorem. Journal of Political Economy, 98. évf. 6. sz. 1325–1348. o. https://doi.org/10.1086/261737

KAHNEMAN, D.–TVERSKY, A. [1979]: Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk. Econometrica, 47. évf. 2. sz. 263–292. o. https://doi.org/10.2307/1914185

KALYANARAM, G.–WINER, R. S. [1995]: Empirical Generalizations from Reference Price Research. Marketing Science, 14. évf. 3. sz. G161–G169. o. https://doi.org/10.1287/mksc.14.3.G161

KARLE, H.–PEITZ, M. [2014]: Competition Under Consumer Loss Aversion. The RAND Journal of Economics, 45. évf. 1. sz. 1–31. o. https://doi.org/10.1111/1756-2171.12040

KASHYAP, A. K. [1995]: Sticky Prices: New Evidence from Retail Catalogs. The Quarterly Journal of Economics, 110. évf. 1. sz. 245–274. o. https://doi.org/10.2307/2118517

KOLTAY GÁBOR–VINCZE JÁNOS [2009]: Fogyasztói döntések a viselkedési közgazdaságtan szemszögéből. Közgazdasági Szemle, 56. évf. 6. sz. 495–525. o.

LOEWENSTEIN, G.–LERNER, J. S. [2003]: The Role of Affect in Decision Making. Megjelent: Davidson, R. J.–Scherer, K. R.–Goldsmith, H. H. (szerk.): Handbook of Affective Sciences. Oxford University Press, Oxford, 619–642. o. https://doi.org/10.1093/oso/9780195126013.003.0031

MALMENDIER, U.–TATE, G. [2005]: CEO Overconfidence and Corporate Investment. The Journal of Finance, 60. évf. 6. sz. 2661–2700. o. https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2005.00813.x

MALMENDIER, U.–TATE, G. [2008]: Who Makes Acquisitions? CEO Overconfidence and the Market’s Reaction. Journal of Financial Economics, 89. évf. 1. sz. 20–43. o. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2007.07.002

MAZUMDAR, T.–PAPATLA, P. [2000]: An Investigation of Reference Price Segments. Journal of Marketing Research, 37. évf. 2. sz. 246-258. o. https://doi.org/10.1509/jmkr.37.2.246.18727

MEHRA, R.–PRESCOTT, E. C. [1985]: The Equity Premium: A Puzzle. Journal of Monetary Economics, 15. évf. 2. sz. 145-161. o. https://doi.org/10.1016/0304-3932(85)90061-3

NESZVEDA GÁBOR [2018]: Thaler viselkedési közgazdaságtani munkássága. Hitelintézeti Szemle, 17. évf. 1. sz. 153–167. o. https://doi.org/10.25201/hsz.17.1.153167

PUPPE, C.–ROSENKRANZ, S. [2011]: Why Suggest Non‐Binding Retail Prices?. Economica, 78. évf. 310. sz. 317–329. o. https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.2009.00827.x

PUTLER, D. S. [1992]: Incorporating Reference Price Effects into a Theory of Consumer Choice. Marketing Science, 11. évf. 3. sz. 287–309. o. https://doi.org/10.1287/mksc.11.3.287

RABIN, M. [2002]: A Perspective on Psychology and Economics. European Economic Review, 46. évf. 4-5. sz. 657–685. o. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014-2921(01)00207-0

READ, D.–VAN LEEUWEN, B. [1998]: Predicting Hunger: The Effects of Appetite and Delay on Choice. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 76. évf. 2. sz. 189–205. o. https://doi.org/10.1006/obhd.1998.2803

REKETTYE GÁBOR [2011]: Multidimenzionális árazás. Akadémiai Kiadó, Budapest.

REKETTYE GÁBOR–LIU, J. [2018]: Pricing – The New Frontier. Transnational Press, London.

ROSATO, A. [2016]: Selling Substitute Goods to Loss‐Averse Consumers: Limited Availability, Bargains, and Rip‐Offs. The RAND Journal of Economics, 47. évf. 3. sz. 709–733. o. https://doi.org/10.1111/1756-2171.12139

ROSENKRANZ, S. [2003]: The Manufacturer’s Suggested Retail Price. CEPR Discussion Papers, No. 3954. Center of Economic Policy Research, London, https://repec.cepr.org/repec/cpr/ceprdp/DP3954.pdf

SALOP, S. C. [1979]: Monopolistic Competition with Outside Goods. The Bell Journal of Economics, 10. évf. 1. sz.141–156. o. https://doi.org/10.2307/3003323

SAMUELSON, W.–ZECKHAUSER, R. [1988]: Status Quo Bias in Decision Making. Journal of Risk and Uncertainty, 1. évf. 1. sz. 7–59. o. https://doi.org/10.1007/bf00055564

SCHMIDT, U.–TRAUB, S. [2002]: An Experimental Test of Loss Aversion. Journal of Risk and Uncertainty, 25. évf. 3. sz. 233–249. o. https://doi.org/10.1023/a:1020923921649

SELEI ADRIENN [2012]: Pszichológiai torzítások a fogyasztói döntésekben és hatásuk a vállalatok viselkedésére. Iustum Aequum Salutare, 8. évf. 3-4. sz. 139–152. o.

SLADE, M. E. [1999]: Sticky Prices in a Dynamic Oligopoly: An Investigation of (s, S) Thresholds. International Journal of Industrial Organization, 17. évf. 4. sz. 477–511. o. https://doi.org/10.1016/S0167-7187(97)00053-2

SPIEGLER, R. [2011]: Bounded Rationality and Industrial Organization. Oxford University Press, Oxford. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195398717.001.0001

SPIEGLER, R. [2012]: Monopoly Pricing When Consumers Are Antagonized by Unexpected Price Increases: A „Cover” Version of the Heidhues–Kőszegi–Rabin Model. Economic Theory, 51. évf. 3. sz. 695–711. o. https://doi.org/10.1007/s00199-011-0619-5

STROTZ, R. H. [1955]: Myopia and Inconsistency in Dynamic Utility Maximization. The Review of Economic Studies, 23. évf. 3. sz. 165–180. o. https://doi.org/10.2307/2295722

THALER, R. [1980]: Toward a Positive Theory of Consumer Choice. Journal of Economic Behavior & Organization, 1. évf. 1. sz. 39–60. o. https://doi.org/10.1016/0167-2681(80)90051-7

THALER, R. [1981]: Some Empirical Evidence on Dynamic Inconsistency.Economics Letters, 8. évf. 3. sz. 201–207. o. https://doi.org/10.1016/0165-1765(81)90067-7

TVERSKY, A.–KAHNEMAN, D. [1974]: Judgment Under Uncertainty: Heuristics and Biases: Biases in judgments reveal some heuristics of thinking under uncertainty. Science, 185. évf. 4157. sz. 1124–1131. o. https://doi.org/10.1126/science.185.4157.1124

TVERSKY, A.–KAHNEMAN, D. [1991]: Loss Aversion in Riskless Choice: A Reference-Dependent Model. The Quarterly Journal of Economics, 106. évf. 4. sz. 1039–1061. o. https://doi.org/10.2307/2937956

ZHOU, J. [2011]: Reference Dependence and Market Competition. Journal of Economics & Management Strategy, 20. évf. 4. sz. 1073–1097. o. https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2011.00309.x

Megjelent
2025-04-15
Hogyan kell idézni
SzécsiA. L., & SeleiA. (2025). A referenciafüggő preferenciák hatása vertikális termékdifferenciálás esetén. Közgazdasági Szemle, 72(5). https://doi.org/10.18414/Ksz.2025.5.437
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány