A megállás helyét jelző vonal felfestésének hatásvizsgálata (előtte-utána vizsgálat) jelzőtáblás, folyópályás kijelölt gyalogos- átkelőhelyeknél
Absztrakt
A kijelölt gyalogos-átkelőhelyek biztosítják a legvédtelenebb úthasználók (gyalogosok, kerékpárját, rollerjét tolók) keresztirányú áthaladását az úttesten a járművek között. Szemben az európai gyakorlattal hazánkban csak egyetlen típusú „zebra” létezik, gyakran kopott, alig látható burkolati jellel, ahol lakott területen a gyalogoselütések 40 százaléka történik. A „Kijelölt gyalogosátkelőhely” jelzőtábla ugyan a Jelzési Egyezménynek megfelelő kialakítású, de alapvetően a tájékoztatást adó, legkevésbé a figyelemfelhívó táblákhoz tartozik, miközben a táblánál a járművezetőnek elsőbbségadási kötelezettsége van. Ezt az ellentmondást feloldandó a közútkezelők számos megoldással próbálkoznak, hogy jobban felismerhetővé tegyék az átkelési helyet és javuljon az elsőbbségadási hajlandóság. 2022 óta új elemként megjelentek az ún. vonali, folyópályás átkelőhelyeknél felfestett megállás helyét jelző szaggatott vonal útburkolati jelek. Ezen felfestések hatását vizsgáltuk előtte-utána mérésekkel: mérhető-e valamiféle változás a járművezetők viselkedésében. Ebben a cikkben
két fővárosi (XI. kerület) helyszínen végzett előtte-utána vizsgálat eredményeit mutatjuk be, az elsőbbségadási hajlandóság változását a megállás helyét jelző vonal felfestését követően. Rámutatunk arra is, hogy milyen további kutatások segítenék a gyalogosok biztonságának növelését.
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.