Az elektrifikáció térnyerése és az elektromos autóbuszok kiemelt szerepe a fenntartható közösségi közlekedésben. 1. rész
Absztrakt
A közúti közlekedési szolgáltató vállalkozások fenntartható működését egyre jobban meghatározzák a globális folyamatok és a technológiai trendek, amelyek fókuszában a megújuló energiaforrások felhasználása és a karbonsemleges, károsanyag-kibocsátás mentes (net-zéró) üzemeltetés áll.
Hivatkozások
Boré, S., Nurhadi, L., Ny, H.; Preferences of Electric Buses in Public Transport; Conclusions From Real Life Testing in Eight Swedish Municipalities, World Academy of Science Engineering and Technology International Journal of Enviromental, Chemical, Ecological, Geological and Geophysical Engineering; 2016.
Jefferies, D., Göhlich, D., A comprehensive tco evaluation method for electric bus systems based on discrete-event simulation including bus scheduling and charging infrastructure optimisation, 2020, Technische Universität Berlin, https://www.mdpi.com/2032-6653/11/3/56 DOI: https://doi.org/j9xt
Az Európai Bizottság tervei szerint 2050-re valamennyi busznak nulla károsanyagkibocsátásúnak kell lennie (EUR-Lex - 52020DC0789 - EN - EUR-Lex (europa.eu))
Boya Zhou Real-world performance of battery electric buses and their lifecycle benefits with respect to energy consumption and carbon dioxide emissions - ScienceDirect, Energy, 2016.02.01. 96 szám 610. ol. DOI: https://doi.org/f8b4bn
Layout 1 (who.int), Burden of diseasee from enviromental nois, World Health Organisation, 2011. 4.oldal,
Electric buses’ sustainability effects, noise, energy use, and costs (tandfonline.com) International Journal of Sustainable Transport, 20219, No. 12. 965.oldal DOI: https://doi.org/gh79d5
Lakatos, I., A CNG közlekedés lehetőségeinek kidolgozása Győr város helyi közlekedésének kiszolgálásban, 2019. Győr, 100. oldal,
Volánbusz Zrt. nettó beszerzési ár 2022 december. Villamosenergia csúcsidőszakban 165,6 Ft/Kwh. Földgáz 530,5 Ft./m3 Gázolaj 476,16 Ft/liter
Seven Borén electic buses sustainability effect, noise, energy use and cost, International Journal of Sustainable Transport, 20219, No. 12. 960. oldal. DOI: https://doi.org/gh79d5
Guarnieri, M., Looking back to electric cars, 2012, Third IEEE History of Electrotechnology Conference (HISTELCON). Proc. HISTELCON 2012 – 3rd Region-8 IEEE History of Electro – Technology Conference: The Origins of Electrotechnologies. pp. 1–6. doi:https://doi.org/10.1109/HISTELCON.2012.6487583 ISBN 978-1-4673-3078-7. S2CID 37828220.
McKinsey&Company, What is an EV?, 2023, https://www.mckinsey.com/featuredinsights/mckinsey-explainers/what-is-anev?
Wartiovaara, A., Aspivaara, C., Nyman, S., 2023, Megatrends 2023: these are the trends we cannot ignore, https://www.sitra.fi/en/news/megatrends-2023-these-are-thetrends-we-cannot-ignore/
Eight Electrification Trends Forecasting EV Adoption in 2023 & Beyond, 2022, https://www.exro.com/industry-insights/electrification-trends-forecasting-evadoption-in-2022-beyond
Electric Cars Have Hit an Inflection Point, 2021, https://www.theatlantic.com/newsletters/archive/2021/09/electric-carshave-hit-inflection-point/620233/
CELEX_32022R1379_HU_TXT, A BIZOTTSÁG (EU) 2022/1379 RENDELETE az (EU) 2017/2400 rendeletnek a közepes és nehéz tehergépjárművek és nehéz autóbuszok CO2- kibocsátásának és tüzelőanyagfogyasztásának meghatározása, valamint az elektromos járművek és egyéb új technológiák bevezetése tekintetében történő módosításáról, https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R1379&from=HU
Az Európai Bizottság 2030-ra csak elektromos városi buszokat szeretne az unióban, https://hvg.hu/gazdasag/20230214_Megszavaztak_2035tol_csak_elektromos_autokat_lehet_eladni_az_EUban
Gyöngyös, B., Szabó, Gy., Lantos Csaba az Indexnek: Orbán Viktor egy napot adott a döntésre, egy hetet kértem, 2023, https://index.hu/gazdasag/2023/01/25/energia-lantos-csaba-ellatasbiztonsaggazszerzodes-elektromos-aram-paks-molmvm-megujulo-energia/, index.hu
M.Orbán, A., Nem csökken a villamosenergia- igény Magyarországon, 2023, https://magyarnemzet.hu/gazdasag/2023/02/nem-csokken-a-villamosenergia-igenymagyarorszagon-2, magyarnemzet.hu,
CELEX_32014L0094_HU_TXT, Európai Unió irányelve az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről, EUR-Lex, https://eur-lex.europa.eu/legal content/EN/TXT/?ri=CELEX%3A32014L0094&qid=1676631973369
Berret, M., Bernhart, W., Winterhoff, M., Seyger, R., Kirstetter, E., Riederle S., Automotive Disruption Radar Issue #1 - Tracking disruption signals in the automotive industry, 2017, Roland Berger GmbH,
Trends in electric vehicle design - Issue No. 2 - Insights on best practices for paving the road for mass market electric vehicles, 2018, McKinsey, https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/what-a-teardown-of-the-latestelectric-vehicles-reveals-about-the-futureof-mass-market-evs#/
Global photovoltaic power potential by country, 2020, ESMAP, https://esmap.org ű
Battery 2030: Resilient, sustainable, and circular - Battery demand is growing—and so is the need for better solutions along the value chain,
A Vision for a Sustainable Battery Value Chain in 2030 -Unlocking the Full Potential to Power Sustainable Development and Climate Change Mitigation, 2019, Global Battery Alliance – 2019 World Economic Forum,
Heid, B., Linder, M., Orthofer, A., Wilthaner, M., HYDROGEN: The next wave for electric vehicles?, 2017, McKinsey&Company, https://www.mckinsey.com/industries/automotiveand-assembly/our-insights/hydrogen-thenext-wave-for-electric-vehicles
Ehret, O., Wörner, R., Langenbucher, L., Schneider, D., Emissionsfreier ÖPNV – eine wissenschaftliche Konzeptentwicklung zum Aufbau eines regionalen, emissionsfreien Busliniennetzes im urbanen Raum, 2020, Hochschule Esslingen, Institut für Nachhaltige Energietechnik und Mobilität, Forschungsbericht BWPLUS, https://www.hs-esslingen.de/fileadmin/media/Fakultaeten/wt/Forschung/Institute/Institut_fuer_Automobilmanagement_IAM/IAM_20200823_Forschungsbericht_BWPLUS_v14_komm.pdf
Knote, T. (Autor), Haufe, B., Saroch, L., 2017. E-Bus-Standard »Ansätze zur Standardisierung und Zielkosten für Elektrobusse«, Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme IVI, Dresden, https://www.erneuerbarmobil.de/sites/default/f iles/2018-04/Abschlussbericht_E-Bus-Standard.pdf
Electric Buses in Cities: Driving Towards Cleaner Air and Lower CO2, Bloomberg NEF, https://about.bnef.com/blog/electricbuses-cities-driving-towards-cleaner-airlower-co2/
Why the automotive future is electric, Mainstream EVs will transform the automotive industry and help decarbonize the planet, 2021, McKinsey Center for FutureMobility, IAA 2021: charticle, https://www.mckinsey.com/industries/automotive-andassembly/our-insights/why-the-automotivefuture-is-electric
Az elektronikusan megjelenő cikkek nyílt hozzáféréssel rendelkeznek (OJS), online ingyenesen elérhetők és letölthetők. A cikkek szerzőit nem terheli megjelentetési vagy kiadási költség (APC). Felhasználóknak joguk van a cikkek olvasására, letöltésére, másolására, kinyomtatására, valamint azokban való keresésre, vagy a teljes szöveg linkkel történő megosztására.
A szerzőknek nyilatkozniuk kell arról, hogy beadványukat korábban nem tették közzé más folyóiratban, a pénzügyi támogatás feltüntetésre került és a hivatkozások listája teljes és pontos, beleértve az URL-ek és a DOI-k specifikációját is (ha rendelkezésre állnak). A cikktervezet beadásakor minden szerző jóváhagyja a benyújtott változatot. A szerzők garantálják, hogy a cikk az ő eredeti művük. A szerzők kötelesek részt venni a szakértői értékelés folyamatában, követni a bírálók tanácsait, betartani az előírt határidőket, és amennyiben előfordulnak, kötelesek visszavonni a benyújtást vagy kijavítani a hibákat.
Minden beadott cikket szakértői értékelés alá kerül, ahol a szerkesztők független értékelést kérnek legalább egy szakértőtől, ügyelve arra, hogy a bíráló(k)nak ne legyen összeférhetetlensége a szerzőkkel. A végső döntést a főszerkesztő hozza meg, aki figyelembe veszi az értékeléseket és a szerkesztők javaslatait. A szerkesztők és a lektorok bizalmasan kezelik a beadványt.
A kiadó és a szerkesztők elkötelezettek a magas etikai normák betartása mellett, és megakadályozzák azokat a publikációkat, amelyekben kutatási visszaélés történt. Az ilyen etikai kérdésekben a COPE irányelveit követik.
A szerzők fenntartják a szerzői jogokat, és megadják a folyóiratnak az első közzétételi jogot a Creative Commons Licenc alapján (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0), amely lehetővé teszi mások számára, hogy megosszák a művet, elismerve a mű szerzőségét és a folyóiratban való első közzétételt.
A folyóirat archiválja az összes megjelent cikket, és a folyóirat tulajdonosa, a Közlekedéstudományi Egyesület továbbra is üzemelteti az adatbázist abban az esetben is, ha a folyóirat kiadása megszűnik.












