Theatre Education – Education through Theatre
Proposals for the development of a background structure in Hungary
Abstract
The subject of my work is theatre education, its forms and possible structures in the coming period, and my ideas on how to achieve this. In the context of my attachment to the theatre, I would like to contribute, at least in part, to the considerations on possible strategies. For that, I looked at the work of the TIE (Theatre in Education) groups, which operate as a system in the UK with local government funding, and which use theatre as an educational tool, in the form of performances, and also through the use of theatrical procedures and techniques. In Hungary, too, it would be necessary to introduce such forms of performance or drama workshops linked to performances, not just on a one-off, occasional basis, but in an organised form, with a wider scope, and above all age-specifically, since the creation of an understanding audience for future theatre art must be established at an early age.
References
Augustinus. 1987. Bekenntnisse. Frankfurt am Main: Insel Verlag.
Bécsy, Tamás. 1987a. A cselekvés lehetősége. Budapest: Magvető.
Bécsy, Tamás. 1987b. Mi a dráma? Budapest: Akadémiai.
Bolton, Gavin. 1986. “Drama in Education and TIE: A Comparison.” In Selected Writings of Gavin Bolton, 180–189. London: Longman, 1986. [Hungarian version translated by Erik Szauder: https://epa.oszk.hu/03100/03124/00005/pdf/EPA03124_dpm_1993_1_05-08.pdf, last visited: November 8, 2024.]
Debreczeni, Tibor. 1993. “A drámapedagógia Magyarországon.” In Reformpedagógiai olvasókönyv, 206–215. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.
Németh, Ervin. 1996. Irodalom Birodalom. Szeged: Mozaik Oktatási Stúdió.
O’Toole, John. 1976. Theatre in Education. London: Hodder and Stoughton.
Popper Péter. 1995. “A gyermeki gondolkodás a színházi élmény szempontjából.” In Drámapedagógiai olvasókönyv, 58–66. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.
Simhandl, Peter. 1998. Színháztörténet, Hungarian translation by Judit Szántó. Budapest: Helikon.
Szauder, Erik. 1993. “A drámajáték oktatásának legnevesebb angolszász képviselői.” In Reformpedagógiai olvasókönyv, 197–205. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.
Trencsényi, László. 1993. “Kalauz a reformpedagógiák tanulmányozásához.” In Reformpedagógiai olvasókönyv, 8–20. Budapest: Magyar Drámapedagógiai Társaság.
Ujváry, Zoltán. 1989: Dramatikus népszokások: Néprajz egyetemi hallgatóknak. Volume 2. Debrecen: KLTE Néprajzi Tanszék.
Vekerdy, Tamás. 1987. “Gyermekszínház – diákszínház: Néhány gondolat fejlődéslélektani szempontból.” In Tanulmányok a gyermekszínházról, edited by László Földényi F., 64–92. Budapest: Magyar Színházi Intézet.