A civil önkéntesség tapasztalatai – validáció
Absztrakt
A validáció különböző nyelveken és kultúrákban valaminek az elfogadását, elismerését, érvényesítését jelenti. Ha a validációt a korábbi tapasztalatok vagy a tanulási folyamatok eredményeinek aspektusából vizsgáljuk, óhatatlanul megjelenik az a tudástőke, amire a civil önkéntesek saját munkájuk során szert tesznek, és aminek a validálása nagy jelentőséggel bír különböző tanulmányokban és foglalkozásokra, munkakörökre vonatkozó alkalmasság megítélésében is. Ez utóbbi különösan fontos a munkaerőpiac oldaláról, mert azt jelenti, hogy nemcsak a végzettség tanúsítvánnyal, bizonyítvánnyal, diplomával való bizonyítása tesz alkalmassá valakit bizonyos feladatok ellátására, hanem az adott területen önkéntesként szerzett munkatapasztalat is pótolhatja ezeket. Tanulmányunkban megvizsgáljuk a validáció működését néhány ország oktatási rendszerében különös tekintettel a civil szférában végzett önkéntes munka elismerésére, beszámítására és rátekintünk arra is, hogy a humánerőforrás megítélésében hogyan jelenik meg a civil területeken folytatott önkéntesség.
Hivatkozások
Aichinger, et al., (2020). Validation in volunteering. https://www.improval.eu/news/study-on-the-outcomes-and-impact-of-the-validation-of-volunteers-competences (2024.08.22.)
Bartal, A.M. – Kmetty, Z. (2011): A magyar önkéntesek motivációi - a Magyar Önkéntes Motivációs Kérdőív sztenderdizálásának eredményei alapján. In: Civil Szemle, 8 (4). pp.7-30.
Benkei-Kovács, B. (2009). Az előzetes tudás elismerésének (validation des acquis de l’expérience) gyakorlata Franciaországban. Pedagógusképzés, 7(36) ,2009/4 . pp.111-121.
Benkei-Kovács, B. (2012). Az előzetes tudás elismerési rendszereinek komparatív andragógiai vizsgálata. Budapest: ELTE Az Élethosszig Tartó Művelődésért Alapítvány.
Communiqué de presse (2023.) A l’occasion de la journée mondiale du bénévolat, la Secrétaire d’Etat chargée de la Jeunesse et du Service national universel réaffirme le soutien du gouvernement aux bénévoles qui font de l’engagement une réalite en France. https://www.associations.gouv.fr/IMG/pdf/cp_05122023_lancement_-du_site_vaeb.pdf (2024.07.15.)
Charraud, A-M. (2010). France. “European Inventory on Validation of Non-formal and informal learning” https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/ofipast/2011/03/franciaorszag.pdf (2024.07.20.)
Découvrez l’évolution de la VAE à travers l’histoire. https://entheor.com/decouvrez-levolution-de-la-vae-a-travers-lhistoire/ (2024.08.01.)
Európai Ifjúsági Portál 2024: Dokumentáld önkéntes tevékenységed tapasztalatait: szerezz előnyöket a munkaerőpiacon. https://youth.europa.eu/go-abroad/volunteering/record-your-volunteering-experience-better-job-prospects_hu (2024.07.28.)
European Commission (2001). Making a European Area of Lifelong Learning a Reality, European Commission, Brussels.
Európai Tanács (2012). A Tanács ajánlása a nem formális és az informális tanulás eredményeinek érvényesítéséről. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32012H1222%2801%29&from=HU (2024.08.12.)
Farkas, É. (2014). A rejtett tudás. A nem formális környezetben szerzett tanulási eredmények hitelesítése. SZTE JGYPK FI.
Farkas, É. (2017). Segédlet a tanulási eredmények írásához a szakképzési és felnőttképzési szektor számára. Oktatási Hivatal
Garai-Fodor, M. – Csiszárik-Kocsis, Á. – Varga, J (2021): Az önkéntesség motivációs ereje értékrendalapú megközelítés a Z generációs fiatalok körében. In: Vezetéstudomány/Budapest Management Review, LII. évfolyam 2021. 10. pp. 42-56.
Identifier ces competences avec „Brillo” https://www.vaebenevole.associations.gouv.fr/identifier-ses-competences-avec-brillo/ (2024.08.18.)
Kovács A. J.(2021). Nem formális környezetben megszerzett tanulási eredmények validálása a magyar felsőoktatásban. PhD értekezés. Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola
Magyar Képesítési Keretrendszer https://www.magyarkepesites.hu/kepesitesi_keretrendszerek/mkkr (2024.08.08.)
Móré, M. (2012). Munkahelyi tanulás és motiváció. In Láczay, M. & Bocsi, V. (Eds.), Multikulturális Műhelytanulmányok II., pp.13-27.
Németh, B. (2009). A nem formális és az informális tanulás elismertetésének programja Európában, különös tekintettel néhány ország felsőoktatási gyakorlatára. http://ofi.hu/sites/default/files/ofipast/2011/03/nemeth_balazs.pdf ( 2024.08.12.)
Palencsárné Kasza, M. (2013). A korábban megszerzett tudás elismerése Hollandiában – az EVC (Erkenning van Verworven Competenties) eljárás. Szak-és felnőttképzés, II(7-8.), 55-57.
Tót, É. (2009). A validáció fogalmának értelmezési lehetőségei, rokon fogalmai a hazai és nemzetközi gyakorlatban, a validáció lehetséges kutatási irányai. http://ofi.hu/sites/default/files/ofipast/2010/09/tot_eva_a_validaciorol.pdf (2024.08.01.)
Tót, É. (2015). A validáció fejlesztésének lehetőségei és korlátai a hazai felsőoktatásban. In Vámos, Á. & Kopp, E. (Eds.), A tanulás támogatásának új megközelítései és eszközei a felsőoktatásban. Kutatás, fejlesztés, akciókutatás. Oktatási Hivatal. pp. 59-75..
Tót, É. (2017). Segédlet a tanulási eredmények írásához a felsőoktatási szektor számára. Budapest, Oktatási Hivatal
Ure, O. B. (2015). How informal and non-formal learning is recognised in Europe. Norway – country report. https://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/LL_Norway_-FINAL_40Seiten.pdf (2024.08.05.)
Útmutató mikrotanusítványok tervezéséhez, kibocsátásához és elismeréséhez. 2023. https://www.magyarkepesites.hu/pub_bin/Utmutato_a_mikrotanusitvanyok_-tervezesehez_kibocsatasahoz_es_elismeresehez.pdf (2024.07.15.)
vaebenevole.associations.gouv.fr https://www.vaebenevole.associations.gouv.fr/ (2024.08.02.)
Zentai, László (2006): Önkéntes segítés Magyarországon ma és holnap. In: Polgári Szemle, 2. évfolyam 5. szám, 2006. május https://polgariszemle.hu/archivum/22-2006-majus-2-evfolyam-5-szam/100-oenkentes-segites-magyarorszagon-ma-es-holnap