Artificial intelligence, civil organisations and higher education

  • Tamás Kőkuti Dunaújvárosi Egyetem
  • Edit Maczó Dunaújvárosi Egyetem

Abstract

The development of artificial intelligence has shifted to a new gear. The increasingly wide spread of technological achievements caused by development and the possibilities of their application in profit-oriented organizations, as well as in the civil sector and higher education institutions, show a significant difference. Although the spread of artificial intelligence in the above areas also means different government strategies, all organizations are affected. The decisive central question of our time is how and at what speed these innovations will play a decisive role in the operation of organizations. This study covers the interpretation of the concept of artificial intelligence, and details the opportunities and risks arising from the rapid development of artificial intelligence. The best practices that are currently at the service of the civil sector are summarized. It also points to the questions that concern everyone today regarding these developments. The purpose of the study is to draw attention to the issue of the applicability of artificial intelligence and its development potential in the case of civil organizations and higher education as well. It will also discuss the role of the civil sector in promoting broad societal access to artificial intelligence and how higher education institutions and technology companies can assist civil organisations in this regard.

References

Alkamoua, Z. (2023). The Impact of Artificial Intelligence on Donor Engagement For nonprofit Organizations. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27126.78409.

Bacsa-Bán, A., & András, I. (2022). Technikusképzéstől a szakmaipedagógus-képzésig: USR a Dunaújvárosi Egyetemen. Civil Szemle, 19(4), 137–147.

Bacsa-Bán, A. & Cserné, P. M. (2023). A pedagógusképzés alternatív útjai, egy civil szerveződés jó példája. Civil Szemle, 20(7), 123–137.

Baditzné, P. K. & Jakab, L. (2023). A mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségei a tanításban: kezdeti tapasztalatok és jó gyakorlatok. Anyanyelv-pedagógia. XVI. évfolyam, 2023/3. https://doi.org/10.21030/anyp.2023.3.3

Balázs, L. & Rajcsányi-Molnár, M. & András, I. & Sitku, K. (2021). Social Responsibility and Community Engagement at a Hungarian Regional University. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21(1), 54-63.

Balázs, L. & Rajcsányi-Molnár, M. & András, I. & Sitku, K. (2021). Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban – egy hazai jógyakorlat bemutatása. Civil Szemle, 17(3), 5-25.

Balázs L. (2021): Fenntarthatóság a civil szervezetek vezetésében: Civil szervezetek vezetőinek szervezetés szociálpszichológiai összehasonlító vizsgálata. Civil Szemle, 18., (4.), pp. 55–74.

Balidemaj, V. (2024). Artificial Intelligence Integration, Concerns, Benefits, and the Need for Ethical Policies for Community Foundations and Nonprofit Organizations. All Dissertations. 3697. https://open.clemson.edu/all_dissertations/3697 (2024.10.05.)

Bokor. T. (2023). A mesterséges intelligencia alkalmazása az oktatásban – kihívások és következmények technológiainvariáns szempontból, In: Kovács, Z. (Eds.), A mesterséges intelligencia és egyéb felforgató technológiák hatásainak átfogó vizsgálata. Budapest, Magyarország: Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat. 489 p. pp. 114-129., 16 p.

Bowman, E. (2022). A new AI chatbot might do your homework for you. But it's still not an A+ student, in NPR. https://www.npr.org/2022/12/19/1143912956/chatgpt-ai-chatbot-homework-academia

Buda, A. (2024). A sokszínű mesterséges intelligencia. Educatio, 33. 1 pp. 1-12., 12 p.

Cornebise, J.–Worrall, D.–Farfour, M.–Marin, M. (2018): Witnessing atrocities: quantifying villages destruction in Darfur with crowdsourcing and transfer learning. In: Proc. AI for Social Good NeurIPS2018 Workshop, Montreal: NeurIPS ’18.

Cotton, D.R.E., Cotton, P.A. & Shipway, J. R. (2023). Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148

Czine, Á. (2024): Words, phrases, thoughts without heart and soul. Magyar Nyelvőr. 148., Special Issue.

Déclaration de Montréal IA r esponsable. https://montrealdeclaration-responsibleai.com/about/ (2024. 11. 17.)

Dietz, F. (2020). A mesterséges intelligencia az oktatásban: kihívások és lehetőségek. Scientia et Securitas. 1(1), pp. 54-63.

Domokos, B. & Baracskai, Z. (2022). On the other Side of Technology: Examining of Different Behavior Patterns with Artificial Intelligence. Acta Polytechnica Hungarica, 19(9), pp. 67-83.

Európai Parlament (2019). A mesterséges intelligenciára és a robotikára vonatkozó átfogó európai iparpolitika. Európai Parlament. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0081_HU.html (2021.09.10.)

Europe Parliament (2021). What is artificial intelligence and how is it used? Europe Parliament https://www.-europarl.europa.eu/topics/en/article/20200827STO85804/what-is-artificial-intelligence-and-how-is-it-used (2023.09.10.)

Futurism (2021). Kurzweil Claims That the Singularity Will Happen by 2045. Futurism. https://futurism.com/kurzweil-claims-that-the-singularity-will-happen-by-2045 (2021.12.07.)

Gao, J. (2021). Exploring the Feedback Quality of an Automated Writing Evaluation System Pigai. International Journal of Emerging Technologies in Learning. Vol. 16. No. 11. pp. 322–330. https://doi.org/10.3991/IJET.V16I11.19657

Gümüşay, S. & von Richthofen (2022). The Promises and Perils of Applying AI for Social Good in Entrepreneurship. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.5776857)

Hernando, B.T., Pérez, V. & Yolanda, G.P. (2019). Artificial Intelligence and Education Challenges and disadvantages for the teacher 1. Arctic medical research. 72. 30-51.

Innotéka (2024): Érkezik Levente és jönnek az MI mesterképzések. https://www.innoteka.hu/hir/-erkezik_levente_es_jonnek_az_mi_mesterkepzesek.1792.html (2024. 11. 17.)

Inzelt, A. (2018). A felsőoktatás harmadik missziója. https://-www.researchgate.net/publication/325426516_A_felsooktatas_harmadik_misszioja. (2024.10.02.)

Johansson, K. & Eriksson, J. (2020). AI and Remote Sensing in Environmental Protection. Sustainable Development Review, 14(4), 205-220.

Kappel, E. S. (2023). How Might Artificial Intelligence Affect Scientific Publishing? Oceanography, vol. 36, no. 1, pp. 5.

Karl, É., Nagy, E., Molnár, Gy. & Szűts, Z. (2024). Supporting the Pedagogical Evaluation of Educational Institutions with the Help of the WTCAi System. Acta Polytechnica Hungarica, 21(3).

Kim, T. W., Jiang, L., Duhachek, A., Lee, H., & Garvey, A. (2022). Do you mind if i ask you a personal question? How AI service agents alter consumer self-disclosure. Journal of Service Research, 25(4), 649–666. https://doi.org/10.1177/10946705221120232

Kokuti, T.–Balazs, L.–Andras, I.–Rajcsanyi-Molnar, M. (2023):Collaborating with Artificial Intelligence – AI in Business Communication Education. CANDO-EPE 2023 - Proceedings: IEEE 6th International Conference and Workshop Obuda on El ectrical and P ower Engineering. pp. 287–293.

Kovács, Sz. (2023). Egészségpiac a 21. század elején: jól-lét, rugalmas ellenálló képesség és digitalizáció. In: András, István (szerk.) Egészségpiac – Fogyasztóvédelem. Dunaújváros, Magyarország : DUE Press, 146 p. pp. 13-83.

Kurzweil, R. (2000). The Age of Intelligent Machines When Computers Exceed Human Intelligence. Harmondswoorth: Penguin Books.

Kurzweil, R. (2024). The Singularity Is Nearer. When we merge with AI. Vintage Publishing.

Kőkuti, T.; Balazs, L.; Andras, I. & Rajcsanyi-Molnar, M. (2023).Collaborating with Artificial Intelligence - AI in Business Communication Education. CANDO-EPE 2023 - Proceedings: IEEE 6th International Conference and Workshop Obuda on Electrical and Power Engineering, 287–293.

Lu, J.J. & Harris, L. A (2018). Artificial Intelligence (AI) and Education. Congressional Research Service, Washington https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc1228526/m2/1/high_res_d/IF10937_2018Aug01.pdf

Macfarlane, B. (2022). Methodology, fake learning, and emotional performativity. ECNU Review of Education, Vol. 5. No. 1. pp. 140–155. https://doi.org/10.1177/2096531120984786

Madiega, T. (2024). Artificial intelligence act https://www.europarl-.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/698792/EPRS_BRI(2021)698792_EN.pdf (2024.10.01.)

Mai, P. T. & Tick, A. (2021). Cyber Security Awareness and behavior of youth in smartphone usage: A comparative study between university students in Hungary and Vietnam. Acta Polytechnica Hungarica, 18(8), 67-89.

Marciniak, R. & Baksa, M. (2023). Szövegalkotó mesterséges intelligencia a társadalomtudományi felsőoktatásban: Félelmek és lehetőségek. Educatio. 32: 4 pp. 599-611. 13 p.

Marr, B. (2022). Will Artificial Intelligence Replace Teachers? https://bernardmarr.com/will-artificial-in-telligence-replace-teachers/

Mierzwa, S., & Scott, J. (2017). Cybersecurity in non-profit and non-governmental Organizations. Institute for Critical Infrastructure Technology.

https://www.researchgate.net/publication/314096686_Cybersecurity_in_Non-Profit_and_Non-Governmental_Organizations (2024.10.01.)

Molnár, M. (2010). General Accountability Standards for Hungarian Civil Society Organizations: Towards Organizational Effectiveness. Advances in Management, 3(2), 14-19.

Nemes, O. (2019). Generációs mítoszok. Hogyan készüljünk fel a jövő kihívásaira? Budapest: HVG Kiadó.

Net Jogtár. 1. 2011. évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1100175.TV&celpara=2&goto=17#xcelparam (2024.10.06.)

Newman, N. et al. (2020). Designing and evolving an electronic agricultural marketplace in Uganda. In (ed. Zegura, E.) Proc. 1st ACM SIGCAS Conference on Computing and Sustainable Societies. COMPASS 18, New York, NY.

Nguyen, T. et al. (2022). AI in Fundraising: Leveraging Data for Better Results in the Nonprofit Sector. Nonprofit Technology Review. 29(2), 112-125.

OECD (2023). Employment Outlook. https://www.oecd.org/en/publications/oecd-employment-outlook-2023_08785bba-en.html (2024.09.09.)

Rajcsányi-Molnár, M. & András, I. (2013). Önkéntes társadalmi felelősségvállalás: innovációs CSR rendszerépítés egy magyarországi nagyvállalatnál. In: Rajcsányi-Molnár, M.& András, I.(szerk.) Metamorfózis: glokálisdilemmák három tételben. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest. 140-171

Rajki, Z. (2023). A mesterséges intelligencián alapuló alkalmazások a bölcsészet-, társadalomtudomány és az oktatás területén. Humán Innovációs Szemle. 14: 2 pp. 4-21. 18 p.

Sheehan, J., & Sarrantonio, T. (2020). The state of artificial intelligence in the nonprofit sector. PwrdBy. https://pwrdby.com/wp-content/uploads/2019/12/AIFinal-small.pdf (2024.10.02.)

Stanford University Human-Centered Artifical Intelligence (2024). Designing Your Human-Centered AI Strategy: The Social Sector Cohort. https://hai.stanford.edu/designing-your-human-centered-ai-strategy-social-sector-cohort (2024.10.03.)

Susnjak, T. (2022). ChatGPT: The End of Online Exam Integrity? Cornell University. https://arxiv.org/pdf/2212.09292.pdf (2024.02.04.)

Szűts, Z. & Szűts-Novák, R. (2023). A social media és az okoseszközök kommunikáció jellemzőinek hatása a pedagógiára.: Elméleti alapvetés a kommunikációs és a neveléstudomány kapcsolatáról. Magyar Nyelvőr147(5), 565-582.

Szűts-Novák, R. & Szűts, Z. (2019). A tanári kompetenciák néhány kérdése Imre Sándor pedagógiai rendszerében. Különleges Bánásmód 5 (2), 55-62.

Terwiesch, C. (2023). Would Chat GPT3 Get a Wharton MBA? A Prediction Based on Its Performance in the Operations Management Course. Mack Institute for Innovation Management at the Wharton School. University of Pennsylvania. https://mackinstitute.wharton.upenn.edu/wp-content/uploads/2023/01/Christian-Terwiesch-Chat-GTP.pdf (2024.04.02.)

Teams from Amnesty International and ElementAI (2019). Using crowdsourcing, data science & machine learning to measure violence and abuse against women on Twitter. https://decoders.amnesty.org/projects/troll-patrol/findings (2024.10.01.)

Tomašev, N., Cornebise, J., Hutter, F. et al. (2020). AI for social good: unlocking the opportunity for positive impact. Nat Commun. 11, 2468. https://doi.org/10.1038/s41467-020-15871-z

Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and Intelligence. Mind, vol. 59, pp. 433–460.

Verma, S., Sharma, R., Deb, S., & Maitra, D. (2021). Artificial intelligence in marketing: Systematic review and future research direction. International Journal of Information Management Data Insights. 1(1), 100002.

Verma, P. (2023). Professors have a summer assignment: Prevent ChatGPT chaos in the fall. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/technology/2023/08/13/ai-chatgpt-chatbots-college-cheating/ (2023.08.03.)

Widdop, L. (2024): Digital Poverty in Nonprofits. https://techimpact.org/news/digital-poverty-nonprofits (2024.10.03.)

Varga, A. (2022). Társadalmi felelősségvállalás avagy az esélyteremtő értékteremtés. Civil Szemle, 19(4), 23–40.

Varga, A. (2023). A szervezeti kultúra versus esélyegyenlőség. Civil Szemle, 20(7 Különszám), 61–75.World Economic Forum (2023). Future of Jobs Survey. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/digest/ (2024.09.09.)

Wright, M. & McElwee, A. (2020). AI for Disaster Relief: A New Era in Humanitarian Aid. Global Humanitarian Technology Journal, 12(3), 89-105.

Yufeia, L., Salehb, A., Jiahuic, H. & Syed, S.M. (2020). Review of the application of artificial intelligence in education. International Journal of Innovation. Creativity and Change, Vol. 12. No. 8. pp. 548–562.

Zhang, L., Pentina, I. & Fan, Y. (2021). Who do you choose? Comparing perceptions of human vs robo-advisor in the context of financial service. Journal of Services Marketing, Vol. 35 No. 5, pp. 634-646.

Published
2024-12-15
How to Cite
KőkutiT., & MaczóE. (2024). Artificial intelligence, civil organisations and higher education. Civil Rewiev, 21(5), 107-123. https://doi.org/10.62560/CSZ.2024.05.7