Let's learn from it!

The role of education in the prevention of stab and cut injuries

Keywords: stab, cutting, needlestick injuries, education, prevention

Abstract

Background: The risk of injuries caused by sharp, pointed tools is always present in the everyday work of the healthcare staff. The prevention of these in necessary to avoid injuries and because of the risk of infection.

Objective: In this paper, we examine the possibilities for improving the effectiveness of education for the prevention of injuries caused by sharp, pointed tools in the light of the research results and the published literature.

Method: Based on the research carried out on the topic and published in 2020, as well as the literature published since then, we formulate proposals for the system and method of education and the curriculum to be taught.

Results: Education can be used effectively to prevent injuries by expanding knowledge and changing behaviour. The results of the Hungarian research support that the teaching of the topic should be improved in terms of its content and frequency.

Discussion: It is advisable to adapt the emphasis of the educational material with the content in accordance with the law to the problems identified in the institution. Adequate frequency of education is an important element of effectiveness. The recommended form of education is site-specific practical training.

Conclusion: No method alone can reduce the risk of injury from sharp instruments. However, adequate education is an essential element of preventive action.

Author Biographies

Erika Sinka Lászlóné Adamik, Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ, Budapest; NEVES Egyesület a Betegbiztonságért, Budapest

16 éven át dolgozott a közvetlen betegellátásban ápolói és asszisztensi szerepkörökben, majd 8 évig egy kórházi minőségügyi rendszer működtetésében vett részt. Közreműködött a hazai fejlesztésű BELLA akkreditációs standardok kialakításában. A Semmelweis Egyetem Betegbiztonsági Tanszéki csoportjának tagja, részt vesz oktatói és tutori feladatokban, betegbiztonsági témájú kutatásokban, projektekben. A NEVES egyesület a betegbiztonságért alapító tagja és titkára. 

Zoltán Balogh, Semmelweis Egyetem, Egészségtudományi Kar, Budapest; Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara, Budapest

Dr. Balogh Zoltán a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara alapító tagja, 2004 óta elnöke, a Semmelweis
Egyetem Egészségtudományi Kar ápolástan Tanszék tanszékvezető főiskolai tanára. pályafutását a magyar egészségügyben 31 évvel ezelőtt segédápolóként kezdte. Szakmaterülete a neurológiai, pszichiátriai ápolás, a közösségi ellátás, az otthoni szakellátás, és a rehabilitáció. Ehhez az alapot 1994-ben megszerzett diplomás ápoló kitüntetéses, illetve az 1995-ben megszerzett gyógytornász oklevele mellett a fekvőbeteg-ellátás és az otthoni szakápolás területén eltöltött gyakorlata adta. Tudományos előmenetelét a brit Exeter Egyetemen 1997-ben az egészségügyi szakképzés területéről megszerzett (MSc) egyetemi diplomája alapozta meg.
Tudományos fokozatát a Semmelweis Egyetem Doktori Iskolában szerezte 2008-ban. Hét éven keresztül volt a Magyar ápolási Egyesület vezetőségének tagja, három évig elnöke. Számos szakmai és tudományos bizottság, testület aktív tagja. 2020-tól az Egészségtudományi Karon a klinikai kapcsolatokért felelős dékánhelyettes.

Published
2022-02-23
How to Cite
Sinka Lászlóné AdamikE., & BaloghZ. (2022). Let’s learn from it! : The role of education in the prevention of stab and cut injuries. IME, 20(4), 23-28. https://doi.org/10.53020/IME-2021-404
Section
Cikkek