A termelői piacok fogyasztói profiljának szakirodalom-elemzése

  • Jámbor Zsófia BCE
  • Török Áron BCE
  • Czine Péter DE
  • Maró Gréta BCE
  • Maró Zalán Márk BCE

Absztrakt

A termelői piacok tradicionális értékesítési csatornának számítanak, amelyek lehetőséget kínálnak a fogyasztók számára, hogy élelmiszerhez jussanak. A  termelői piacok napjainkban a reneszánszukat élik, és az ezzel kapcsolatos kutatások is már több évtizedet ölelnek fel. Ennek ellenére mind ez idáig egy  tanulmány sem szintetizálta a termelői piacok fogyasztóit vizsgáló korábbi kutatásokat, nem összegezte ezen fogyasztók legfontosabb – empirikusan igazolt – jellemzőit. Tanulmányunk a szisztematikus szakirodalom-feldolgozás eszközeit használva egyszerre elemzi a rendelkezésre álló nemzetközi és hazai  szakirodalmat, s ehhez összegyűjti a tudományos folyóiratokban elérhető, empirikus felméréseken alapuló információkat; 21 országból származó 111  tanulmány eredményei alapján elemzi a fogyasztókat. Az eredmények egyértelműen homogén fogyasztói csoportot jeleznek, hiszen 27 fő jellemzőt azonosítottunk, amelyek szerint leírhatók a termelői piacok fogyasztói. A tanulmány a különböző érintettek számára (termelők, szervezők, üzemeltetők, politikai döntéshozók) fogalmazza meg a legfontosabb következtetéseket, valamint vázolja a további lehetséges kutatások irányvonalát is.

Szerző életrajzok

Jámbor Zsófia, BCE

egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem Operáció és Döntés Intézet

Török Áron, BCE

egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézet

Czine Péter, DE

egyetemi adjunktus, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar Társadalomtudományi
Koordinációs Kutatóközpont

Maró Gréta, BCE

 PhD-hallgató, Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástani Doktori Iskola

Maró Zalán Márk, BCE

egyetemi tanársegéd, Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézet

Megjelent
2024-03-11
Hogyan kell idézni
JámborZ., Török Áron, CzineP., MaróG., & MaróZ. M. (2024). A termelői piacok fogyasztói profiljának szakirodalom-elemzése. Közgazdasági Szemle, 71(3), 255-274. Elérés forrás https://ojs3.mtak.hu/index.php/kszemle/article/view/17686
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány