Új szempont a magyar felsőoktatási intézmények teljesítményének mérésében – az egyetemek online láthatósága

  • Horváth Zsófia NJE
  • Neszveda Gábor NJE

Absztrakt

Az utóbbi években az online jelenlét szerepe nagymértékben felértékelődött a felsőoktatási intézmények életében, hiszen a célközönségük nagy része aktív felhasználója a különböző webes felületeknek. Ebből adódóan a nemzetközi szakirodalomban, valamint a felsőoktatási rangsorokban is egyre népszerűbbé vált az online intézményi teljesítmény mérése. A tanulmány célja, hogy átfogóan ismertesse a magyar felsőoktatási intézmények online platformjainak teljesítményét, és bemutasson egy a nemzetközi irodalomra építő szempontrendszert az intézményi teljesítmény mérésére. Megvizsgáltuk az egyetemi honlapok látogatottságát és külső hivatkozásait, valamint a közösségi média platformjain elért teljesítményt. Az adatok alapján tíz szempontból főkomponens-elemzéssel létrehoztunk egy, az összteljesítményt megragadó indexet és egy, az online téren belüli pozicionálást mutató indexet. Az eredményeink alapján erős korreláció tapasztalható az online teljesítményt megragadó mutatók, valamint a hagyományos rangsorok között. Továbbá megállapítottuk, hogy a magasabb hallgatói létszámú intézmények nagyságrendekkel jobban teljesítenek a vizsgált indikátorok szerint, ami igazolja a minta méretfüggőségét.

Szerző életrajzok

Horváth Zsófia, NJE

Az ELTE PhD-hallgatója, Neumann János Egyetem, MNB Intézet

Neszveda Gábor, NJE

Neumann János Egyetem, MNB Intézet

Megjelent
2024-07-22
Hogyan kell idézni
HorváthZ., & NeszvedaG. (2024). Új szempont a magyar felsőoktatási intézmények teljesítményének mérésében – az egyetemek online láthatósága. Közgazdasági Szemle, 71(7-8), 755–790. Elérés forrás https://ojs3.mtak.hu/index.php/kszemle/article/view/17725
Rovat
Tanulmány