Drámapedagógia a hitoktatásban

A reformpedagógia eredményeinek alkalmazási lehetőségei a drámapedagógiában, avagy a színház, mint a narratív teológia eszköze

  • Breznyiczki Gabriella Evangélikus Hittudományi Egyetem
Kulcsszavak: drámapedagógia, hitoktatás, reformpedagógia, közösségépítés, narratív teológia

Absztrakt

A drámapedagógia tágan értelmezve kifejezetten alkalmas a reformpedagógiai szemlélet gyakorlatba történő átültetésére. A hitoktatás, abba a gyülekezet építését is bele értve, éppen speciális volta miatt kapcsolható könnyedén össze a színház világával, miközben a narratív teológiához hasonlóan egy egészen másfajta látásmód jön létre. A konkrét kihívásokra ugyanakkor konkrét ötletekkel kell reagálni. A tanóra az igehirdetéshez hasonlóan esemény, így nem létezhet két egyforma. Ezt az esemény jelleget pedig élménypedagógiai és teológiai szempontból is egyaránt érdemes szem előtt tartani. Illetve e két szempont a tanulóban valójában találkozik, hiszen ahol az elfogadottság, gyermeki szabadság (alkotói, kérdezői stb.) érzése dominál, ott tud megjelenni a vallásos felismerés, találkozás, személyes hitre jutás lehetősége is.

Információk a szerzőről

Breznyiczki Gabriella, Evangélikus Hittudományi Egyetem

teológus, hittanár-nevelőtanár - Nyíregyháza

Hivatkozások

Addnóczi Balogh Éva - Kulcsár Marianna - Palánkainé Sebők Zsuzsanna 2006. Megszelídített történetek. Könyvmolyképző Kiadó, Szeged.

Gabnai Katalin 2015. Drámajátékok. Helikon, Budapest.

Dr. Gajdics Sándor 2000. Interaktív Iskola. Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, Debrecen.

Gunkel, Hermann 1921. Das Märchen im alten Testament. J. C. B. Mor, Tübingen.

Heacox, Diane 2006. Differenciálás a tanításban, tanulásban. Szabad Iskolákért alapítvány, Budapest.

Józsa Krisztián 2007. Az elsajátítási motiváció. Műszaki kiadó, Budapest.

Karlowits-Juhász Orchidea 2008. Ha a hangyák az égre néznek. Integrációs Pedagógiai Műhely Füzetek 6., Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest.

Kaposi József 2017. Drámapedagógia a tudományok fókuszában. Új Pedagógiai Szemle, május-június.

Kodácsy-Simon Eszter 2013. Számít-e a számonkérés, értékes-e az értékelés hittanból?. Örömmel adom örökségül, Luther Kiadó, Budapest.

Lindenberg, Christoph: Waldorf-iskolák. Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest, 2004.

Magassy László 1970. Játékosság a magyarórákon. Tankönyvkiadó, Budapest.

Dr. Horváth Gedeonné 1979. Sokoldalú szemléltetés az általános iskolai irodalomórán. Tankönyvkiadó, Budapest.

Varga Gyöngyi 2012. Mesebeszéd és kinyilatkoztatás? Mesemotívumok az Ószövetség narratíváiban. Lelkipásztor, 10. sz.

Egyéb források:

Novák Géza Máté: A drámapedagógia aktuális kérdéseiről. https://ojs.elte.hu/nevelestudomany/article/view/6569/5009 (2025. szeptember 3.)

Megjelent
2024-12-16
Rovat
Tanulmányok - Valláspedagógia