Drama Pedagogy in Religious Education

Possible Applications of the Results of Reform Pedagogy in Drama Pedagogy, or Theatre as a Tool of Narrative Theology

  • Gabriella Breznyiczki Evangélikus Hittudományi Egyetem
Keywords: Drama pedagogy, religious education, reform pedagogy, community building, narrative theology

Abstract

Drama pedagogy, broadly understood, is particularly well suited to putting the views of reform pedagogy into practice. Due to its distinct nature, religious education, including community building, can seamlessly connect with the realm of theatre. Simultaneously, akin to narrative theology, it reveals a uniquely different perspective. At the same time, concrete challenges must be met with concrete ideas. Each lesson, much like a sermon, is a unique event, ensuring that no two are ever the same. This event character is worth keeping in mind both from an experiential pedagogical point of view and from a theological one. In fact, these two aspects actually meet in the pupil, since where the sense of acceptance, of childlike freedom (creating, asking, etc.) predominates, there the possibility of religious recognition, encounter and personal faith can also appear.

Author Biography

Gabriella Breznyiczki , Evangélikus Hittudományi Egyetem

teológus, hittanár-nevelőtanár - Nyíregyháza

References

Addnóczi Balogh Éva - Kulcsár Marianna - Palánkainé Sebők Zsuzsanna 2006. Megszelídített történetek. Könyvmolyképző Kiadó, Szeged.

Gabnai Katalin 2015. Drámajátékok. Helikon, Budapest.

Dr. Gajdics Sándor 2000. Interaktív Iskola. Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, Debrecen.

Gunkel, Hermann 1921. Das Märchen im alten Testament. J. C. B. Mor, Tübingen.

Heacox, Diane 2006. Differenciálás a tanításban, tanulásban. Szabad Iskolákért alapítvány, Budapest.

Józsa Krisztián 2007. Az elsajátítási motiváció. Műszaki kiadó, Budapest.

Karlowits-Juhász Orchidea 2008. Ha a hangyák az égre néznek. Integrációs Pedagógiai Műhely Füzetek 6., Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, Budapest.

Kaposi József 2017. Drámapedagógia a tudományok fókuszában. Új Pedagógiai Szemle, május-június.

Kodácsy-Simon Eszter 2013. Számít-e a számonkérés, értékes-e az értékelés hittanból?. Örömmel adom örökségül, Luther Kiadó, Budapest.

Lindenberg, Christoph: Waldorf-iskolák. Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest, 2004.

Magassy László 1970. Játékosság a magyarórákon. Tankönyvkiadó, Budapest.

Dr. Horváth Gedeonné 1979. Sokoldalú szemléltetés az általános iskolai irodalomórán. Tankönyvkiadó, Budapest.

Varga Gyöngyi 2012. Mesebeszéd és kinyilatkoztatás? Mesemotívumok az Ószövetség narratíváiban. Lelkipásztor, 10. sz.

Egyéb források:

Novák Géza Máté: A drámapedagógia aktuális kérdéseiről. https://ojs.elte.hu/nevelestudomany/article/view/6569/5009 (2025. szeptember 3.)

Published
2024-12-16
Section
Tanulmányok - Valláspedagógia