The Internal Dynamics of the Mentoring Process

The Emergence of Dilemmas in the Portfolios of Religious Education Mentor Candidates

Keywords: mentoring, dilemmas, mentor-teacher, portfolio analysis, self-reflection, professional identity, mentoring competencies

Abstract

Mentoring, while fundamentally a supportive relationship, presents numerous internal dilemmas and challenges for both mentees and mentors. This study focuses on the dilemmas appearing in the portfolios of religious education (RE) mentor candidates, aiming to explore their questions and internal conflicts regarding mentor role interpretation and decision-making processes. The theoretical background examines the development of mentor-teacher competencies, as well as the socio-psychological background of dilemmas and the role of decision-making heuristics in the mentoring context. The research employs narrative content analysis to examine anonymized texts from the portfolios of RE mentor candidates who completed their training at the Lutheran Theological University between 2022 and 2024. The results highlight the main dilemma clusters articulated by the mentor candidates (e.g., directive guidance versus reflective accompaniment, and the critical versus supportive emphases in evaluations, etc.), as well as their search for balance between professional boundaries and personal involvement. Particular attention is given to reflections on the mentor’s own role, the diversity of mentees, and mentoring methods. The study concludes that the recognition and conscious processing of dilemmas is an important part of the mentors’ own developmental process, and that sharing them within mentor communities can contribute to the formation of learning communities and enhance the effectiveness of mentor training. The findings can provide useful feedback for trainers to understand better and support of mentor students’ professional and identity development.

Author Biographies

Etelka Seres-Busi, Evangélikus Hittudományi Egyetem

docens - Budapest

MTMT

Krisztina Nagy , Evangélikus Hittudományi Egyetem

adjunktus - Budapest

MTMT

Katalin Balogné Vincze , Evangélikus Hittudományi Egyetem

tudományos munkatárs, PhD - Budapest

MTMT

References

Burden, S. – Topping, A. E. – O’Halloran, C. 2018. Mentor judgements and decision-making in the assessment of student nurse competence in practice: A mixed-methods study. J Adv Nurs, 74. évf. 5. sz. 1078–1089. o. PMid:29171082. https://doi.org/10.1111/jan.13508.

Czibor Andrea – Bereczkei Tamás 2014. Döntési heurisztikák társas dilemmahelyzetekben. In: Papp Barbara (szerk.): Pszichológiai kutatások. A Nemzeti kiválóság program ösztöndíjasainak publikációi. Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Intézet, Pécs. 20–28. o.

Eby, L. T. – McManus, S. E. – Simon, S. A. – Russell, J. E. A. 2000. The protégé perspective regarding negative mentoring experiences: the development of a taxonomy. Journal of Vocational Behavior, 57. évf. 1. sz. 1–21. o. https://doi.org/10.1006/jvbe.1999.1726

Kahneman, D. 2013. Gyors és lassú gondolkodás. HVG Kiadó, Budapest.

Kálmán Orsolya 2019. A felsőoktatás oktatóinak szakmai fejlődése: az oktatói identitásalakulása és a tanulás módjai. Neveléstudomány, 7. évf. 1. sz. 74–97. o. https://doi.org/10.21549/NTNY.25.2019.1.6

Kotschy Beáta – Sallai Éva – Szőke-Milinte Enikő 2016. Mentorok tevékenységének támogatása. Segédanyag a köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusgyakornokok mentorainak. Oktatási Hivatal, Budapest. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf.

Kuhn, C. – Hagenauer, G. – Gröschner, A. 2022. “Because you always learn something new yourself!” An expectancy-value-theory perspective on mentor teachers’ initial motivations. Teaching and Teacher Education, 113. évf. 1–12. o. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103659

M. Nádasi Mária 2010. A közoktatási mentor szerepe a tanárképzésben. 1. köt. A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése. Szerk. M. Nádasi Mária. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 9–15. o.

Major Éva – Szabó Éva – Antalné Szabó Ágnes 2016. Mentori kompetenciák és óraelemzés. Anyanyelv-pedagógia, 9. évf. 1. sz. 50–60. o. https://doi.org/10.21030/anyp.2016.1.4.

Mérő László 2008. Észjárások – Remix – A racionális gondolkodás ereje és korlátai. Tericum Kiadó, Budapest.

Nagy Krisztina 2020. A mentorok tanulását és folyamatos szakmai fejlődését meghatározó tényezők. Doktori (PhD) disszertáció. ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest.

Rapos Nóra – Bükki Eszter – Gazdag Emma – Nagy Krisztina – Tókos Katalin 2020. A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése és tanulása. Fogalmi változások. Neveléstudomány, 8. évf. 1. sz. 28–45. o. https://doi.org/10.21549/NTNY.28.2020.1.2

Swennen, Anja – Jones, Ken – Volman, Monique 2010. Teacher educators: their identities, sub-identities and implications for professional development. Professional Development in Education, 36. évf. 1–2. sz. 131–148. o. https://doi.org/10.1080/19415250903457893

Szivák Judit – Nagy Krisztina – Gazdag Emma 2019. A videófelvétellel támogatott felidézés alkalmazása a nemzetközi pedagóguskutatásokban (Szisztematikus irodalomfeldolgozás: a videófelvétellel támogatott felidézés módszertana). Neveléstudomány, 2019. 7. évf. 1. sz. 5–19. o. https://doi.org/10.21549/NTNY.25.2019.1.1.

Thoma László 2009. Problémamegoldási módszerek a különböző kegyességi formákban. Sárospataki Füzetek, 13. évf. 2. sz. 107–124. o.

Thomson, Stephanie – Cornelius, Sarah – Kopp, Erika – Lakerveld, Jaap van 2021. Határátlépések a tanárképzésben. Pedagógusképzés, 20. évf. 48. sz. 76–97. o. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2021.1.04

Vladár Gábor 1995. Kegyes, kegyesség [szócikk]. In: Keresztyén Bibliai Lexikon. 2. köt. Szerk. Bartha Tibor. Kálvin Kiadó, Budapest. 19–20. o. Web: https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-keresztyen-bibliai-lexikon-C97B2/k-C9FFD/kegyes-kegyesseg-CA05C/.

Published
2025-08-15
Section
Tanulmányok