Hasznos-e egy tolmácsolás kurzus jogász, közgazdász és mérnökhallgatók számára?

  • Bajzát Tünde
Kulcsszavak: felsőoktatás, szaknyelvoktatás, szakfordító specializáció modul, tolmácsolás, blattolás

Absztrakt

A tolmácsolás lehetővé teszi a különböző anyanyelvű és kultúrájú emberek közötti sikeres megértést és interakciót, ezért a tolmácsok jelentős szerepet játszanak mai globalizálódó világunkban. Ebből következően a tanulmány célja az, hogy bemutassa, hogy egy hallgatói felmérés és kurzusértékelés alapján milyen mértékben és tekintetben hasznos egy tolmácsolás kurzus jogász, közgazdász és mérnökhallgatók számára. A tanulmány első része a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi, Gazdaságtudományi, és Gépészmérnöki és Informatikai Karán jogi/üzleti/műszaki szakfordító specializáció modulban oktatott „Bevezetés a tolmácsolásba” kurzust mutatja be. Ezt követően a cikk a kurzust teljesített hallgatók körében 2023 januárjában elvégzett kismintás kérdőíves kutatás eredményeit ismerteti. Az empirikus kutatásból megtudhatjuk, hogy a kurzust elvégzett hallgatók véleménye szerint mennyire fontos és hasznos a kurzus elméleti, illetve gyakorlati része, mely témákat tartották a leghasznosabbnak, és milyen tekintetben fejlődtek leginkább a kurzusnak köszönhetően. Az eredmények arra is választ adnak, hogy a kurzus során megszerzett tudásnak köszönhetően magabiztosabbnak érzik-e magukat a hallgatók, és jobb esélyeik vannak-e a munkaerőpiacon. 

Hivatkozások

Babbie, E. (2001): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó: Budapest.

Horváth, I. (2012): Interpreter Behaviour. A psychological approach. Hang Nyelviskola Bt.: Budapest.

Mackey, A. – Gass, S. (2005): Second Language Research: Methodology and Design. Lawrence Erlbaum Associates Publishers: London.

Pöchhacker, F. (2004): Introducing Interpreting Studies. Routledge: London. https://doi.org/10.4324/9780203504802

Szabari, K. (2002): Tolmácsolás. Bevezetés a tolmácsolás elméletébe és gyakorlatába. Scholastica Kiadó: Budapest.

Megjelent
2024-01-31
Folyóirat szám
Rovat
A kompetenciafejlesztés új útjai a szaknyelvoktatásban