Hallgatói motiváció növelése a rendészeti szaknyelvoktatásban digitális eszközök bevonásával

  • Kovács Éva Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Rendészettudományi Kar, Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátus
  • Ürmösné Simon Gabriella Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Rendészettudományi Kar, Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátus
Kulcsszavak: biztonságtechnikai angol szaknyelv, angol rendészeti szaknyelv, Feladatorientált Felkészítés, flow, kiterjesztett valóság

Absztrakt

A tanulmány célja bemutatni azokat az innovatív oktatási módszertani megközelítéseket, amelyeket egyetemi oktatóként alkalmazunk a rendészeti szaknyelvoktatásban. Hallgatóink speciális szakmák képviseletében vesznek részt az oktatásban, így az oktatásfejlesztéshez szükséges tervezés, értékelés és technológiai kompetencia komoly kihívást jelent. Ezért fontos, hogy nyomon kövessük a legújabb irányokat és fejlődést és integráljuk azokat a korszerű oktatási módszerekkel és értékelési lehetőségekkel. A közelmúltban végzett felméréseinket és alkalmazott módszereinket elismerték.

Hivatkozások

Acsai, Gy. et al. (2024): Crime and Law Enforcement. Ludovika Egyetemi Kiadó: Budapest. https://doi.org/10.36250/01140_00

Aknai, D. O. et al. (2021): Kiterjesztett valóság (AR) alkalmazások használata és készítése az iskolában. Iskola a társadalmi térben és időben VII. Pécs: PTE BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola. 150-156.

Azuma, R. T. (1997): A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6/4. 355-385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355

Bacsó, B. (2023): A kábítószerekkel összefüggő bűnözés elleni küzdelem és a főbb térbeli jellemzői a kábítószer-bűnözésnek a német nyelvű országokban. Bűnözésföldrajzi Közlemények 4/3-4. 9–18. Online elérhető: https://epa.oszk.hu/04200/04207/00006/pdf/EPA04207_BFK_2023_03-04_09-18.pdf

Barnucz, N. (2020): A kiterjesztett valóság alkalmazása a nyelvoktatásban különös tekintettel a rendészeti szaknyelvre. Educatio 29/4. 644-652. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.4.9

Basturkmen, H. (2010): Developing Courses in English for Specific Purposes. Palgrave MacMillan: Great Britain. https://doi.org/10.1057/9780230290518

Borszéki, J. (2021a): The role of domain experts in the development of the course English for Border and Coast Guards. Rendőrségi Tanulmányok: 6–23. Online elérhető: https://real.mtak.hu/134494/1/02_the_role_of_domain_borszeki_judit.pdf

Borszéki, J. (2021b): The development of e-learning tools used for teaching English for Law Enforcement. Internal Security 13/1. 181–200. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.2908

Christián, L. – Kovács, É. (2018): Private security and municipal policing in academic education - an international overview. Magyar Rendészet 18/4. 49–60. https://doi.org/10.32577/mr.2018.4.3

Czékmán, B. (2017): Mobiltechnológia a tanórán: oktatási tartalmak, oktatást segítő digitális megoldások. In: Aknai, D. O. – Fehér, P. (eds.) (2017) Mobil–Világ–Iskola: Válogatott tanulmányok az I. Mobil eszközök az oktatásban konferenciáról. Debreceni Egyetemi Kiadó: Debrecen. Online elérhető: https://mek.oszk.hu/18300/18338/18338.pdf

Conway, B. (2023): Emerging Stronger. Kappan 105/1. 24-28. https://doi.org/10.1177/00317217231197471

Dani, E. (2014): A kétfázisú HY-DE-modell: A hiper- és mélyfigyelem fázisváltásai a katedrától a hallgatói önfejlesztéséig. Informatika a felsőoktatásban konferencia. 231-238. https://doi.org/10.13140/2.1.4694.9762

Dévény, Á. (2008): Az idegen nyelvi közvetítés feladat helye, szerepe a kritériumfüggő nyelvvizsgán. Doktori disszertáció. Online elérhető: https://edit.elte.hu/xmlui/static/pdf-viewer-master/external/pdfjs-2.1.266-dist/web/viewer.html?file=https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/45463/Kd_11308.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Dominek, D. L. (2022): On a Flow-based pedagogical model The emergence of experience and creativity in education. Eruditio-Educatio 17/3. 72–82. https://doi.org/10.36007/eruedu.2022.3.072-081

Dominek, D. L. et al. (2023): A digitális flow világa – egy kísérlet első eredményei. Tudásmenedzsment 24/2. 85-100. https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.2.8

Ibañez, M. B. et al. (2020): Impact of augmented reality technology on academic achievement and motivation of students from public and private Mexican schools. A case study in a middle-school geometry course. Computers & Education 145/103734. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103734

Kovács, É. (2021): The experiences of running ‘Advanced Technical English’ courses at Donát Bánki Faculty of Mechanical and Safety Engineering, Óbuda University. Biztonságtudományi Szemle 3/1. 65-78. Online elérhető: https://oda.uni-obuda.hu/handle/20.500.14044/24395

Kovács, É. – Kovács, T. (2022): Identification and authentication potentials based on limited biometric data. In Kovács, T. A.- Nyikes, Z. – Fürstner, I. (eds.) (2022): Security-Related Advanced Technologies in Critical Infrastructure Protection: Theoretical and Practical Approach. Heidelberg, Springer. Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-024-2174-3_34

Nagy, É. (2022): A turgenyevi témák és I. Sz. Turgenyev "alakjának" problémái F. M. Dosztojevszkij "Ördögök" című regényében. Műértelmezés – fordításkritika – transzmedialitás. Budapest. ELTE Orosz Irodalom és Irodalomkutatás - Összehasonlító Tanulmányok Doktori Program. 119–131.

Nagy, Gy. (2022): A rendészeti hallgató gondolkodásmódja és az interkulturális kompetencia fejlesztése. Magyar Rendészet 22/4. 153–169. https://doi.org/10.32577/mr.2022.4.9

Matuszka, T. (2012): Kiterjesztett valóság alkalmazások fejlesztése, elemzése és a fejlesztőeszközök összehasonlítása. ELTE IK. Online elérhető: http://people.inf.elte.hu/tomintt/tdk.pdf

Piccardo, E. (2019): TIRF language education in review – The Common European Framework of Reference (CEFR) in language education: Past, present, and future. Monterey, CA & Baltimore, MD: TIRF & Laureate International Universities. 1-7. Online elérhető: https://www.tirfonline.org/wp-content/uploads/2021/10/LEiR_CEFR.pdf

Szabó, A. - Kovács, É (2021): A személy- és vagyonőrök objektumspecifikus fejlesztési terve (IDPS) MOP-kiterjesztéssel. Magyar Rendészet 21/3. 139–154. https://doi.org/10.32577/mr.2021.3.10

Ürmösné Simon, G. (2012): Hungarian-Greek communicative strategies in respect of gender. In: Navracsics J. – Szabó, D. (ed.) (2012): Mentális folyamatok a nyelvi feldolgozásban. Budapest. Tinta Könyvkiadó. 280–290. Online elérhető: https://real.mtak.hu/107800/1/Hungarian_Greekcommunicativestrategiesinrespectofgender.Mentalproceduresinlanguageprocessing.studiesinpsycholinguistics.BudapestTintaKiado.2012.pdf

Ürmösné Simon, G. (2014): Gender, szubkultúrák és genderpragmatika. In: Navrasits, J. – Bátyi, Sz. – Vígh-Szabó, M. (eds.) (2014): Transzdiszciplináris üdvözletek: Lengyel Zsolt számára. Budapest, Gondolat Kiadó.

Ürmösné Simon, G. (2017): A case study based on a spontaneous discourse of Greek–Hungarian bilinguals in respect of interjections, swear words and syntactical mistakes, as regards gender. Magyar Rendészet 17/4. 193–210. Online elérhető: https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/magyrend/article/view/1874

Ürmösné Simon, G. (2019): Amazing penal institutions and dwelling circumstances of inmates. Internal Security 11/2. 179–190. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.8303

Ürmösné Simon, G. (2020): The portrayal and the attributes of serial killers and some of the most notorious ones. Internal Security 12/2. 261–273. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.6699

Ürmösné Simon, G. – Nyitrai, E. (2021): The phenomena of epidemic crime, deepfakes, fake news, and the role of forensic linguistics. Információs Társadalom 4. 86–101. https://doi.org/10.22503/inftars.XXI.2021.4.5

Ürmösné Simon, G. et al. (2021): A rendészeti szaknyelv szerepe a felsőoktatásban és az új nyelvi stratégia bevezetése. Porta Lingua. 185–195. https://doi.org/10.48040/PL.2021.15

Ürmösné Simon, G. – Kovács, É. (2022): Az online oktatás hatékonysága a Rendészettudományi Karon az oktatók és a hallgatók szemüvegén keresztül – egy hibrid kutatás eredményei. Védelem Tudomány 7/1. 191-219. Online elérhető: https://ojs.mtak.hu/index.php/vedelemtudomany/article/view/13673/11113

Ürmösné Simon, G. et al. (2022): Út az Innovatív Tanszék első helyezett díja felé. Belügyi Szemle 70/10. 2113–2133. Online elérhető: https://belugyiszemlejournal.org/index.php/belugyiszemle/article/view/1085

Ürmösné Simon, G. et al. (2023): How did the professors and the students of the Faculty of Law Enforcement manage online education deriving from the proceed of the pandemic? I. Ludovika International Law Enforcement Research Symposium Conference Proceedings. 169-171. Online elérhető: https://real.mtak.hu/194129/1/20_urmosne-simon_kovacs_hanka_174-186.pdf

Internetes hivatkozások

Top Education Trends to watch in 2024. https://hospitalityinsights.ehl.edu/education-trends

Gen-Z has a 1-second attention span. That can work to marketer’s advantage. https://www.emarketer.com/content/gen-z-has-1-second-attention-span-work-marketers-advantage

Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája: Távoktatás jelentés.: https://hook.hu/public/editor/T%C3%A1voktat%C3%A1s%20jelent%C3%A9s_1.pdf

Képzési és kimeneti követelmények:

https://rtk.uni-nke.hu/oktatasi-egysegek/idegennyelvi-es-szaknyelvi-lektoratus/tantargyi-programok/aktualis-tantargyi-programok

Közös Európai Referenciakeret (KER) 2002. https://nyak.oh.gov.hu/nyat/doc/ker_2002.asp

Megjelent
2025-11-20
Rovat
Szaknyelvi tanterv- és tananyagfejlesztés, hallgatóI motiváció