A vallásosság és a hallgatói munka közötti összefüggések vizsgálata közép-kelet-európai hallgatók körében
Absztrakt
A vallásszociológiában fontos kutatási terület a vallásosság és a munkavállalás kapcsolata. A kutatási eredmények szerint a hallgatók körében pozitív összefüggés mutatható ki a vallásosság és az elhelyezkedési törekvés között. A munka és a vallásosság kapcsolatát vizsgáló tanulmányok érdeklődésének középpontjában az áll, hogy a munkahelyi teljesítmény vajon összefügg-e a munkaértékekkel, továbbá, hogy milyen hatással van a vallásosság a munkavállalói teljesítményre. Az önkéntes munka kapcsán az eredmények azt mutatják, hogy a vallásosság növeli az önkéntes aktivitást, és a vallásossággal gyakran együtt járó altruista attitűd az önkéntes munkamotivációk esetén is megjelenik. Tanulmányunk célja a fizetett hallgatói munka és az önkéntes munka összefüggéseinek vizsgálata a vallásos attitűddel. Arra a kérdésre keresünk választ, hogy a hallgatói munka (fizetett és önkéntes munka) és munkamotivációs klaszterek hogyan kapcsolódnak a vallásossághoz. Vizsgálatunk során öt ország magyar nyelvű felsőoktatási intézményére kiterjedő (Magyarország, Románia, Ukrajna, Szlovákia és Szerbia) nagymintás hallgatói adatbázist használtunk fel. Eredményeink szerint szoros összefüggés mutatható ki a két munkaforma végzésének gyakorisága mentén. A vizsgálat további fontos eredménye volt, hogy a munka motivációja mentén különböző klasztereket azonosítottuk, majd bináris logisztikus regressziós modellekkel vizsgáltuk a vallásosság hatását a motivációs klaszterekhez való tartozás valószínűségére. Eredményeink részben alátámasztják a vallásosság munkamotivációkra gyakorolt hatását. További kutatási célunk feltárni, hogy a vallásosságon és az anyagi helyzeten kívül mely további tényezők határozzák meg a munkavállalási motivációkat.
Hivatkozások
Bartal, A. M., & Czike, K. (2004). Nonprofit szervezetek és önkéntesek – új szervezeteitípusok, és az önkéntes tevékenységet végzők motivációi. Pázmány Péter Katolikus Egyetem.
Becker, E. P., & Dhingra, H. P. (2001). Religious Involvement and Volunteering: Implications for Civil Society. Sociology of Religion, 62., (3.), pp. 315–35.
Carlsen, H. B., Toubøl, J., & Brincker, B. (2020). On Solidarity and Volunteering During the COVID-19 Crisis in Denmark: The Impact of Social Networks and Social Media Groups on the Distribution of Support. European Societies, 1–19. https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1818270
Clary, G., Snyder, M., Ridge, R., Copeland, J., Stukas, A., Haugen, J., & Miene, P. (1998). Understanding Assessing the Motivations of Volunteers: A Functional Approach. Journal of Personality and Social Psychology, 74., (6.), pp. 1516–1530.
Davie, G. (2002). Praying Alone? Church-going in Britain and Social Capital: A Reply to Steve Bruce. Journal of Contemporary Religion, 17. (3.), pp. 329–34.
Demeter-Karászi, Zs. (2023). A felekezeti felsőoktatás intézményi kultúrája hallgatói perspektívából. Szektorközi összehasonlító kutatás egy határmenti régióban [Doctoral dissertation, Debreceni Egyetem].
Eubanks, A. (2008). To What Extent It Is Altruism? An Examination of How Dimensions of Religiosity Predict Volunteer Motivation amongst College Students [Doctoral dissertation, Southern Illinois University].
Fényes, H., & Pusztai, G. (2012). Religiosity and Volunteering among Higher Education Students in the Partium Region. In Z. Györgyi, & Z. Nagy (Eds.), Students in a Cross-Border Region. Higher Education for Regional Social Cohesion pp. 147–67. University of Oradea Press.
Fényes, H. (2015). Effect of Religiosity on Volunteering and on the Types of Volunteering among Higher Education Students in a Cross-border Central-Eastern European Region. Acta Universitatis Sapientiae, Social Analyses, 5. (2.), pp. 181–203.
Fényes, H., & Mohácsi, M. (2019). Munkaerőpiac és emberi tőke, elmélet és gyakorlat. Debreceni Egyetemi Kiadó.
Fényes, H., & Pusztai, G., & Engler, Á. (2020). Gender Role Attitudes and Religiosity Among Higher Education Students. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 19., (55.), pp.69–84.
Fényes, H., Markos, V., & Mohácsi, M. (2021). Volunteering among Higher Education Students as Part of Individual Career Management. Corvinus Journal of Sociology and Social Policy, 12., (2.), pp. 3–22. https://doi.org/10.14267/CJSSP.2021.2.1
Fischer, J., & Lipovská, H. (2014). The Work-study Dilemma of Czech Undergraduates. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 7., (3/4.), pp. 45–52.
Gáti, A., & Róbert, P. (2013). Munkavállalás a tanulás mellett: kényszerűség vagy befektetés?. In O. Garai & Zs. Veroszta (Eds.), Frissdiplomások Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit. pp. 93–111.
Handy, F., Cnaan, R., Hustinx, L., Kang, Ch., Brudney, J., Haski-Leventhal, D., Holmes, K., Meijs, L., Pessi, A., Ranade, B., Yamauchi, N., & Zrinscak, S. (2010). A Cross-Cultural Examination of Student Volunteering: Is It All About Résumé Building?. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 39., (3.), pp. 498–523.
Heinz, W. R. (1999). From Education to Work: Cross National Perspectives. Cambridge University Press.
Hvozdetska, B., Varha, N., Nikon, N., Kocsis, Zs., & Kovács, K. (2020). Migratory Moods and Temporary Employment of Students of Central and Eastern Europe. Italian Sociological Review, 10., (2.), pp. 305–26.
Inglehart, R., & Oyserman, D. (2004). Individualism, Autonomy, Self-expression: The Human Development Syndrome. In H. Vinken, J. Soeters & P. Ester (Eds.), Comparing Cultures, pp. 74–96. London: Brill.
Kalenkoski, C. M., & Pabilonia, S. W. (2009). Time to Work or Time to play: The Effect of Student Employment on Homework, Housework, Screen Time and Sleep. BLS Working Papers, pp. 450, 1–27.
Karakas, F. (2010). Spirituality and Performance in Organizations: A Literature Review. Journal of Business Ethics, 94., (1.), pp. 89–106.
Kocsis, Zs. (2020). Munkahelyi közösségek. In G. Pusztai (Eds.), Nevelésszociológia. Elméletek, közösségek, kontextusok. Debrecen Egyetemi Kiadó.
Kocsis, Zs. (2021). Features of Student Employment in the Hungarian-Romanian Cross Border Area. Acta Didactica Napocensia, 14., (1.), pp. 188–202.
Kocsis, Zs. (2023). A hallgatói munkavállalás sajátosságai és egyetemi pályafutásra gyakorolt hatása a Debreceni Egyetemen [Doctoral dissertation, Debreceni Egyetem].
Kocsis Zs., & Pusztai G. (2024). Learning/Earning: Characteristics of Student Work and Its Impact on Academic Careers at a Regional Hungarian University. Education Sciences, 14., (9.), pp. 981. https://doi.org/10.3390/educsci14090981
Kovács, K., Ceglédi, T., Csók, C., Demeter-Karászi, Zs., Dusa, Á., Fényes, H., Hrabéczy, A., Kocsis, Zs., Kovács, K., Markos, V., Máté-Szabó, B., Németh, D., Pallay, K., Pusztai, G., Szigeti, F., Tóth, D., & Váradi, J. (2019). Lemorzsolódott hallgatók. Debreceni Egyetemi Kiadó.
Manea, B. Ch., & Rabušic, L. (2020). Value Modernisation in Central and Eastern European Countries: How Does Inglehart's Theory Work?. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 56.,(6.), pp. 699–740.
Markos, V. (2014). Egyetemisták a munka világában. In H. Fényes & I. Szabó (Eds.), Campus-lét a Debreceni Egyetemen Ifjúságszociológiai tanulmányok, pp. 109–133. Debreceni Egyetemi Kiadó.
Markos, V. (2018). Az önkéntes és fizetett munkát végző hallgatók családi hátterének és munkaérték preferenciáinak vizsgálata. PedActa, 8., (2.), pp. 1–16.
Markos, V., & Kocsis, Zs. (2018). Volunteering and Paid Work of Higher Education Students Depending on Religion [Conference presentation abstract]. ISORECEA Conference, Szeged.
Markos, V., Kocsis, Zs., & Dusa, Á. (2019). Different Forms of Civil Activity and Employment in Hungary and Abroad, and the Development of Student Drop-out. Central European Journal of Educational Research, 1., (1.), pp. 1–12.
Masevičiūtė, K., Šaukeckienė, V., & Ozolinčiūtė, E. (2018). Combining Studies and Paid Jobs. UAB Araneum.
Máté-Tóth, A., & Nagy, G. D. (2013). A 2011-es népszámlálás vallási adatairól. Egyház és társadalom, 4., (4).
Milliman, J., Czaplewski, A., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: An exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16., (4.), pp. 426–47.
OECD (2015). Social, Employment and Migration Working Papers No. 169. Working and learning: Adiversity of patterns. Glenda Quintini. https://dx.doi.org/ 10.1787/5jrw4bz6hl43-en.
Pallay, K., Markos, V., & Fényes, H. (2022). Kárpátaljai fiatalok önkéntes tevékenysége a 2022-es orosz-ukrán háború idején. Önkéntes Szemle, 2., (4.), pp. 3–26.
Pawar, B. S. (2009). Individual Spirituality, Workplace Spirituality and Work Attitudes: An Empirical Test of Direct and Interaction Effects. Leadership & Organization Development Journal, 30., (8.), pp. 759–77.
Perna, L. (2010). Understanding the Working College Student New Research and Its Implications for Policy and Practice. Stylus Publishers.
Perpék, É. (2012). Formal and Informal Volunteering in Hungary: Similarities and Differences. Corvinus Journal of Sociology and Social Policy, 3., (1.), pp. 59–80.
Pusztai, G. (2007). The Long-term Effects of Denominational Secondary Schools. European Journal of Mental Health, 2., (01.), pp.3–24.
Pusztai, G. (2013). Hallgatói vallásosság és felsőoktatási beágyazottság. Confessio, 37., (1.), pp. 26–44.
Pusztai, G. (2015). Pathways to Success in Higher Education. Peter Lang GmbH.
Pusztai, G. (2017). A hallgatók civil közösségi részvétele öt ország tizenhárom felsőoktatási intézményében. Kultúra és Közösség, 21., (3.), pp. 95–109.
Pusztai, G., & Fényes, H. (2014). Önkéntesség és vallásosság összefüggései eltérő felekezeti kompozíciójú közegekben. In G. Pusztai & Á. Lukács (Eds.), Közösségteremtők (pp. 329–351). Debrecen University Press.
Pusztai, G., & Demeter-Karászi, Zs. (2019). Analysis of Religious Socialization Based on Interviews Conducted with Young Adults. Religions, 10., (6.).
Pusztai, G., Kovács, K., Markos, V., Demeter-Karászi, Zs., & Maior, E. (2019). Civic Engagement and the Resources of Persistent Students and the Reasons of Dropout in Higher Education. Hungarian Educational Research Journal, 9., (2.), pp. 270–87.
Pusztai, G., Fényes, H., & Markos, V. (2021). The Effect of Volunteering and Voluntary Group Membership on Student's Persistence. Heliyon, 7., (9.).
Pusztai, G., & Fényes, H. (2022). Religiosity as a Factor Supporting Parenting and Its Perceived Effectiveness in Hungarian School Children’s Families. Religions, 13., (10.), pp. 945.
Pusztai, G., Róbert, P., & Fényes, H. (2023). Parental Involvement and School Choice in Hungarian Primary Schools. Journal of School Choice, 17., (1.), pp. 118–35.
Rosta, G. (2020). Hungary—Continuing and Changing Trends and Mechanisms of Religious Change. In S. Demmrich & U. Riegel (Eds.), Religiosity in East and West: Conceptual and Methodological Challenges from Global and Local Perspectives, pp. 99–117.
Ruiter, S., & De Graaf, N. D. (2006). National Context. Religiosity, and Volunteering: Results from 53 Countries. American Sociological Review, 71., (2.), pp. 191–210.
Saveanu, S., & Stefanescu, F. (2019). Working or Learning? Working Students in the Romanian-Hungarian Cross-Border Area. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 11., (4.), pp. 248–77.
Staneva, M. (2020). Employment alongside Bachelor’s Studies in Germany Implications for Education Outcomes, the School-to-Work Transition, and Equity. Springer.
Stefanescu, F., & Osvat, C. (2011). Volunteer Landmarks among College Students. The Yearbook of the „Gh. Zane”. Institute of Economic Researches, 20., (2.), pp. 139–49.
Storm, I. (2015). Religion, Inclusive Individualism, and Volunteering in Europe. Journal of Contemporary Religion, 30(2), 213–229. https:// doi.org/10.1080/13537903.2015.1025542
Tomka, M. (1996). Vallás és vallásosság. In R. Andorka, T. Kolosi & Gy. Vukovich (Eds.), Társadalmi riport 1996, pp. 592–616. Tárki.
Tomka, M. (2011). Expanding Religion: Religious Revival in Post-communist Central and Eastern Europe. Walter de Gruyter.
Tokhtarova, I. M. (2014). Волонтерський рух в Україні: шляхдо розвитку громадянського суспільства як сфери соціальних відносин” [Volunteer Movement in Ukraine: Way for the Development Civil Society as Sphere of Social Relations]. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування, [Theory and Practice of Public Administration and Local Self-Government].
van Tienen, M., Peer, S., Reitsma, J., & Schilderman, H. (2011). The Role of Religiosity for Formal and Informal Volunteering in the Netherlands. Voluntas, 22., pp. 365–89.
Voicu, M., & Voicu, B. (2003). Volunteering in Romania: A Rara Avis. In P. Dekker & L. Halman (Eds.), The Values of Volunteering: Cross-Cultural Perspectives, pp. 143–160. Springer.
Wilson, J., & Musick, M. (1997). Who Cares? Toward an Integrated Theory of Volunteer Work. American Sociological Review, 62.,(5.), pp. 694–13.
Wilson, J. (2000). Volunteering. Annual Review of Sociology, 26., pp. 215–40. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.26.1.215
Wood, N., Charlwood, G., Zecchin, Ch., Hansen, V., Douglas, M., & Pit, S. W. (2019). Qualitative Exploration of the Impact of Employment and Volunteering upon the Health and Wellbeing of African Refugees Settled in Regional Australia: A refugee Perspective. BMC Public Health, 19., pp. 1–15.